|
|
|
|---|---|
|
Nån som har erfarenhet av nivåsensor på e60? Visar fel nivå på oljan. Har bytt den men började visa fel igen efter ett halvår. Har kollat vevhusventilationen men inget fel där. Mata jävul! | |
|
Hej, På min bil är nivåsensorn av en enklare typ. Den larmar bara vid för låg nivå. Likafullt har jag fått byta den två gånger. BMW original båda gångerna. Som tur är, har motorn också en vanlig oljesticka och är dessutom ”tät”, så finessen med en sensor känns rätt överflödig. Den sortens sensor är alltså långt ifrån odödlig. Och det trista för dig är att motorn (sannolikt) saknar sticka och att du alltså inte vet om det handlar om sensorn eller om en för låg oljenivå. Och jag vet faktiskt inte hur du skall kunna avgöra vilket. Prova att söka på ”oljenivåsensor” med sökfunktionen här ovan. En tråd nyss handlade om en motor som plötsligt inte gick att starta. Där var det sensorn som ”störde ut” spridarna (de ligger på samma säkring). Kanske handlar ditt problem om något omvänt stök? I en annan tråd skissar BMW-slangen på en metod att kontrollmäta givaren. Så det finns några handlingsalternativ. Om du tidigare bytte till en billighetsgivare, skulle kanske det bästa vara att direkt byta till en OEM. Även om en sådan inte heller är odödlig, som sagt. /Lennart |
|
| Ja de kanske är så enkelt att man måste ha orginaldelar | |
|
Efter mitt förra inlägg började jag fundera över hur jag kom på att oljenivågivaren gett upp. Så jag gick tillbaka i mina anteckningar och såg att BMW Scanner hade fångat upp en felkod, "LCM -> 28/01 - Thermal oil-level sensor defect". Och det första bytet var inte alls till en OEM, utan till nån no-name, som höll ca fyra år. DÅ (2019) bytte jag till en OEM (Hella). Får se hur länge den håller. Men original-sensorn höll i a f femton år. Men det väsentligaste här är att du eventuellt genom en diagnos kan få bekräftat att det är just sensorn som fallerar. Eventuellt, som sagt, de moderna sensorerna kanske har ett felbeteende som inte fångas upp av diagnosverktyg. /Lennart |
|
|
Ja de finns ingen felkod på det. Däremot har jag fått en annan felkod nu 🙈 Inloppskamaxelstyrnings MV (kamaxeljustering) mekanisk fastspänning är felkoden Känns ju mindre kul :( |
|
|
Vilket instrument läser du med? Vilken är den exakta (hex-)felkoden? Alltså den som instrumentet översätter till ”klartext”? /Lennart |
|
|
Det är den exakta felkoden men innan står det Motorstyrning 1 MSV 70 2A82 Är på meca verkstad ESI tronic 2.0 Bosch |
|
|
Googla ”2a82”. Det kändes lite som VANOS, men där går min gräns. Behöver inte alls vara lika illa som det låter. (Den där ”klartexten” har förmodligen som syfte att skapa total osäkerhet… :( ) Edit: Koden pekar ut VANOS-solenoiden på insugssidan. Det KAN vara så enkelt som att den bara behöver rengöras. /Lennart |
|
|
Aha tack för info. Ja precis minns för 1.5 år sedan då gick bilen ryckigt. Va nån vanos felkod. Mekaniker som rengjorde nått och sen gick den bra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.