AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.285

All plast spricker 320 D

ph
3
phixxy
BMW 320 D 2018
Hej Forumet, ny i gruppen. Jag har ett par problem med min BMW 320 D 2018.
All plast på bilen spricker. För ett år sen bytte jag båda positionsljusen bak och vänster bromsljus, då tog BMW 50% på goodwill, nu har det som byttes för ett års sen börjat spricka igen, samt att höger bromsljus blivit riktigt sprucket. Nu på morgonen fungerar inte blinkers på ytterspeglarna då dessa har sprickor och verkat fått fukt i sig. BMW/Holmgrens säger att dom inte varit med om det tidigare och hävdar att jag använt felaktig avfettning eller något starkt lösningsmedel på bilen, alltid använt helt vanlig avfettning inget speciellt. Är det någon som varit med om nått liknande eller har läst om det någon stans.

Vore mycket tacksam för allt er kunskap i frågan.

/Stefan
Avfettning på plastlyktor förstör plasten.

Ge tusan i avfettning på lyktglasen helt enkelt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har glasen även börjat blivit matta såsmått?
Hur länge låter du avfettningen sitta?
Är det en kraftig högtryckstvätt/rotormunstycke/kör du när för att få bort skit?
Alla frågor ställer jag för att försöka få en bättre bild av det du försöker förmedla.
Mvh
Asken
ph
3
phixxy
BMW 320 D 2018
Hej nej glasen är inte matta , använt Biltemas kallavfettning , 2-3 minuter som det står på bruksanvisningen, spolar av direkt med vanlig enkel kärcher högstryckstvätt , har försökt låta bli glasen . Haft många bilar innan och aldrig varit med om detta
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Just kallavfettning innehåller petroelum, det uttorkande. Det ska användas under dörrhandtagen och inte på gummi eller plast har jag fått lära mig. Det fräter.
Det är till för att lösa asfaltsfläckar på lackerade ytor, då främst nedertill där det sprutar up. Microavfettning däremot behandlar plast, gummi såsom torkarblad mm mildare.
Kanske kvaliteten blivit annorlunda och lyktors "glas" gått från riktigt glas till plast, det kan ju kanske vara en förklaring för på glas gör petroleumavfettning ingen skada förutom mot torkarbladen.
Det är mina fem öre men det finns säkert någon med bättre kunskaper än mig.
Jag har slutat tvätta hemma dels pga utsläpp i dagvatten, dels för att dom inte tex torkar ut krom eller blandsvarta lister så de blir alldeles fläckiga som inte går att få bort(petroleumavfettning tex), dels för andra gör det så mycket bättre, på 1/4 av tiden och sammantaget faktiskt billigare än jagsjälv och då använder jag bara firmor som behandlar sin personal bra och vettig lön samt att man får kvitto på jobbet som betalas till firma och inte privatswish. Samt man tvättar ju inte bilen varje vecka liksom utan snarare kanske varje månad eller nått.
Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tur i oturen men blinkersarna är lätta att byta och billiga att köpa: Länk

ph
3
phixxy
BMW 320 D 2018
Schysst men länken till blinkers , testar att köpa och byta , vet nån om det finns bakljussatts o köpa med?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.