AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
928

Oljekylarpackning trasig e60 -06 N52

Ty
2
Tyrtor
523i n52 -06
Hej,
Jag har en 523i med n52 motorn där oljekylarpackningen har gått sönder. Jag insåg detta då det har läckt olja från oljekylaren i ett tag samt att nu klagar han på låg kylarvätske nivå.
Jag har öppnat både expansionskärlet samt oljelocket och locket är mjölkigt samt att expansionskärlet är fullt i olja.

Nu till mina frågor.
Hur många oljebyten bör/måste jag göra innan jag kan anse motorn fri från vatten?
Kan man rengöra kylarsystem från olja eller måste jag köpa nytt?
Om jag måste köpa nytt är det framförallt kylaren då eller är det även termostat och vattenpump mm?

Tack på förhand!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Du menar värmeväxlaren...
Länk

Oljan (minst) en gång. Så man får i rätt mängd olja. Rester av vatten/kondens förångas när oljan kommer över 100°.

Spola rent/spola igenom kylarsystemet, fyll på med ny kylarvätska

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ty
2
Tyrtor
523i n52 -06
Svar ja värmeväxlaren var det jag menade.

Jaha okej det är alltså inte mer som krävs. Har iallafall beställt för 2st oljebyten så tänker att jag genomför båda då jag även tänkte passa på o köra en engine flush i samma veva.

Aa jag hittade på något annat forum att man kunde skölja med vatten o en diskmedelstablett. Är det något man bör prova eller bör det vara gott nog med vatten? Jag tänker att oljan kanske stöter ifrån sig vattnet om man bara använder vatten.

Tack för svar!

Ps. Jag vet inte hur man besvarar ett svar så det fick bli såhär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.