|
|
|
|---|---|
|
Nu behöver jag en dryfta lite om Bavaria Solnas roll i denna cirkus. Det hela började att jag i mitten av december 2023 upptäckte att ladd-luckan inte gick att öppna efter en rejäl köldknäpp. Efter en hel dag i värmen i garaget på jobbet gick den fortfarande inte att öppna, provade med nödöppnings-mekanismen (snöre innanför huven), fungerade inte heller. Bokade tid hos BMW Bavaria Solna i den 28/12 - 2023. Bilen lämnades in till deras kundtjänst på kvällen den 27/12. Morgon därefter (den 28/12) kl 08:09 ringer deras tekniker och meddelar luckan inkl låsmekanism måste bytas för 2 903 Kr. Priset meddelas också via SMS och en länk där jag får bekräfta att jag godtar att luckan skall bytas och att det kostar 2 903 kr. Kl 08:23 får jag via e-post så en kvittens om att Bavaria tagit emot mitt godkännande. och att priset fortfarande var 2 903 Kr. Klockan 09:45 dvs 1 timmer och 9 minuter senare ringer teknikern och meddelar att jobbet är klart, han har då även hunnit bytt bromsvätska (som ingick i mitt serviceavtal som jag tecknade i samband med bilen köptes 2021). Bilen skulle därefter vidare till en lättare rekond/tvätt och behövde stå över natten hos Bavaria. Inget nämns om priset (alla priser var ju skriftligen ök?). Den 29/12 vid 16 tiden kliver jag in på Bavaria för att hämta ut bilen. När jag nu skall betala har priset för byte av lucka inkl ladd-mekanism ökat till 5 968 kr. Motiveringen var att "felsökningsavgift på 3 065 kr hade lagts på... !! Jag invände direkt och sade att detta var varken kommunicerat eller överkommit., då vi skriftligen hade kommit överens om en totalkostnad på 2 903 kr. Eftersom jag var tvungen att ha bilen tillbaka betalade jag under protest och fick då namn och e-post till verkstadschefen. I dags återkommer han och säger, "Jag har nu kollat igenom ditt ärende och dessvärre ser det inte ut som det blivit fel från vårt håll". "Den kostnad du fick redovisad för dig på morgonen vid inlämnande av bil var kostnaden för felsökning samt en guldtvätt av ett totalt värde på 6,909 Kronor. Efter att vår tekniker har felsökt din bil så skickas ett kostnadsförslag till dig via CitNOW som redovisar kostnaden för reparation. I det här fallet byte ladd lucka på 2,903 Kronor". Problemet är att han far med osanning, de har aldrig redovisat någon kostnad för mig! Tvätten var ett fas pris och ett tillägg som man bockade i när man bokade tiden on-line. Receptionisten som tog emot bilen, gav mig bara nyckelkvittot. Ingen kopia på arbetsorder eller dyl. Den dök upp först vid upphämtning av bilen. Jag tycker detta luktar ocker på lång väg och att de kompenserar vikande bilförsäljning genom att skörta upp kunderna på verkstadsjobben! Någon med erfarenhet från snarlika fall? Hur gör man för att få rätt? | |
| Felsökning är väl aldrig kostnadsfri? | |
|
Felsökning är väl aldrig kostnadsfri? |
|
Buspelle |
Om du aldrig fått information om någon felsökningsavgift utan enbart kostnaden för luckan, vilket du borde kunna styrka enligt det förlopp du beskriver, så bör du snarast bestrida fakturan och ange skälen för detta. Om du inte får ett positivt besked så är det nog Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som gäller. Företag brukar dock inte gilla att behandlas av ARN så meddela dem i så fall att du hänskjuter ärendet dit. |
|
Helt orimligt med 3000kr för att felsöka ett så uppenbart fel som en laddlucka. Tyvärr betalade du ju så nu är det svårt att få tillbaka pengarna. Eventuellt kan du gå via kortbolaget. |
|
|
Om bilen vid tillfället var under två år ska garantin gälla. Om den är under tre år har du reklamationsrätt. Bilar som säljs i Sverige ska vara gjorda för svenskt klimat alltså tåla en rejäl köldknäpp så du bör få tillbaka dina pengar genom en reklamation. Om de vägrar så lämnar du över ärendet till ARN. Vilket datum togs bilen i trafik? / Peter |
|
|
Här har du en bra lathund för att reklamera: Länk |
|
|
Fast man kan inte reklamera annat än ursprungliga fel. Har laddluckan fungerat tidigare är det inget ursprungligt fel. Den här 36 månaders gränsen betyder inte att alla fel ska anses ursprungliga om det är oförenligt med felets art. |
|
|
En bil för över en halv miljon skall ursprungligen hålla över tre år om den sköts på rätt sätt. Har trådskaparen med våld försökt öppna den igenfrysta luckan förfaller givetvis reklamationsrätten. Däremot om luckan "bara ger upp" är det ett solklart fel som går att reklamera inom tre år med mycket goda chanser att få den åtgärdad utan kostnad. Det gäller att stå på sig och göra reklamationen på rätt sätt och om de avslår den skicka den till ARN. / Peter |
|
| Du har helt enkelt fel och det är meningslöst att försöka sig på en sådan sak i ARN. Fel som uppstår efter köpet och tydligt har fungerat tidigare kommer inte räknas som ursprungliga. Det räcker inte att googla fram "36 månader reklamationsrätt" utan att förstå vad lagen egentligen säger. | |
|
Du anser alltså att en laddlucka (som inte är en slitagedel) som går sönder efter två år är helt ok. Vad grundar du det på. Om säljaren inte kan påvisa handhavandefel så bör detta anses som fabrikationsfel / ursprungsfel och då bör en reklamation godkännas. Väldigt dumt att inte ens försöka. |
|
|
TS har ju egentligen inte invänt mot att betala den ursprungliga offerten (vilket han kanske med visst fog skulle kunnat göra). Det var det överraskande påslaget för ”felsökning” som med fullt fog upprör(de). Jag kan bara hålla med. /Lennart |
|
| Det trista är att man hos märkesverkstäder riskerar att råka ut för sådana här händelser som man inte tror skall inträffa hos just märkesverkstäder. | |
|
Tack för all trevliga kommetarer och tips, Kan nämna at jag protesterade högljutt och även skriftligen. Men de slår ifrån sig..."vi nämnde felsökningen för dig..så vi har inte gjort något fel..". Problemet är att de inte gjorde det. Sedan kan fråga sig - felsöka en lucka... jag tryckte lite lätt för att den skulle fjädra upp, det gjorde den inte, försökte även med nödöppningssnöret inuti motorrummet. Det tog mig 10m min att konstatera att låset var paj. Men Bavaria säger vi måste koppla in en dator och felsöka !!! Nåväl på 1 timme han mekanikern börja sitt skift, köra in bilen, koppla in datorn och sedan prova nödsnöret samt kommunicera med mig... så hur lång tid tog då själva felsökningen? Sedan tog bytet ca 1 timmer och 15 min... Så det får väl bli ARN samt reklamera kortköpet. P.S Bilen levererades den 31 Mars 2021. Den stod utomhus i november 2 veckor medan vi var på semester. Tydligen var det några kalla nätter där. Eftersom batteriet var full-laddat så var inte ladd-sladden isatt och luckan var stängd, hade inte krånglat tidigare. Men det har ni rätt i reklamation avs själva felet kanske är på sin plats.. . Det är första "riktiga vintern" med både kyla och snö sedan bilen levererades. |
|
Buspelle |
toer00: Tror det blir svårare att nu hävda att själva felet är en reklamation. Det kommer då sannolikt anses att du ingått ett avtal när du lämnade in bilen för reparation och fick den inledande prisuppgiften vilket du själv också vidgår. Vad som gått fel är att du fått en faktura som inte överensstämmer med det som överenskommits och det är detta som ska reklameras. Viktigt är att du bestrider fakturan och att du gör det skriftligt och anger att du betalat under protest. Be att företaget skriftligen besvarar ditt återkrav. Om de då inte går dig till mötes så skickar du in det till ARN för bedömning. Du ska förete bevisning men det tycks du ju ha med den ursprungliga prisuppgiften i sms och en faktura med ett annat belopp samt din berättelse. Skulle ARN mot förmodan inte ta upp ärendet måste du själv driva process och då har du säkert rättskydd i dina försäkringar. |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Borde inte detta kunna gå på maskinskadeförsäkringen? Det är väl så BMW brukar göra för att slippa själva ta kostnaden…. Vad har du för självrisk? Kolla med försäkringsbolaget. |
|
Fördelen är att du lämnat in bilen hos en auktoriserad verkstad. Då bör det inte spela någon roll om du lämnar in en reklamation före eller efter. Om inte åverkan är gjord på lucka känns det en aning konstigt att de inte tog den på goodwill. Gör en reklamation hos verkstaden och kräv att de ska ingående skriva ned vad exakt som felat med luckan. Jag tror du har rätt bra chans hos ARN om de inte backar på detta. Seriösa bilverkstäder gillar inte kunder med jobbiga frågor och om man vill ha saker skriftligt. Så stå på dig så kommer det att ordna sig. |
|
|
"Kan nämna at jag protesterade högljutt och även skriftligen. Men de slår ifrån sig..."vi nämnde felsökningen för dig..så vi har inte gjort något fel..". Problemet är att de inte gjorde det." Det trista i sammanhanget är att man inte förväntar sig att bli lurad på en massa pengar av en märkesverkstad, för en sådan banal sak som en lucka som inte går att öppna och därför ofta inte är mentalt förberedd. Jag kände en person som alltid skriftligt konfirmerade alla jobb som skulle göras hos märkesverkstaden (mercedes och bmw) samt uppgiven kostnad. -Han blev aldrig lurad på några pengar. Även om verkstaden försökte ibland. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.