AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.529

spjäll framför grillen fastnat i öppet läge

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Tvättade bilen igår och idag märkte jag att spjällen som öppnar och stänger beroende på hur mycket kylning motorn behöver har fastnat i öppet läge. Antagligen har de frusit fast då det är ganska kallt ute. Bilen står i kallgarage. Sitter själva motorn till spjället mitt bakom framför främre kameran i fronten? Tog loss grillen och sprutade in w40 så gott det gick och hoppas det hjälper. Finns det nåt mer man kan göra? Blir det problem och köra med öppna spjäll i kylan?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag är ganska säker på att motorn sitter mellan njurarna som du säger och har en arm åt varsitt håll som vrider spjällen. Det finns en del trådar om såna som dött, men kanske är värt att bara vänta ut kylan och se om den kommer till liv igen. Motorn går lite kallare utan spjällen, men det borde inte vara några problem om du bor i V Götaland som profilen säger, motorn borde normalt komma upp i temp ändå.
bl
2.294
blixten
325i -88
Att tvätta bilen när det är så här kallt är att be om problem...
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Det är ju då man ska tvätta bilen för då står den sig renare längre eftersom vägarna är torrare vid kall väderlek. Man får lära känna sin bil och se till att smörja lister, lås, tanklock osv innan tvätt. Nu vet jag att spjällen är känsliga för detta. Nästa gg riktar jag inte högtrycken direkt mot grillen vid kall väderlek.

Förutom w40 så satte jag en kupevärmare hela natten mot grillen så att den fick torka. Imorses när jag skulle åka till jobbet så stängde sig spjället efter att jag startat bilen. Så dessa två åtgärder hjälpte. Nu fungerar det som det ska igen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.