|
|
|
|---|---|
|
Hej, Då jag själv inte är expert hoppas jag kunna få lite vägledning och rekommendationer från mer kunninga här på forumet. Jag har en BMW 318xd (F31) 2016 som gått 11.000 mil (varav 3500 mil senaste 4 åren). Välskött och alltid servad på BMW. Vid en resa från Stockholm till Örebro under julhelgen så hördes ett klonkade/knäppande ljud vid urkoppling. Detta försvann sedan och hördes inte under hemresa eller efter det. Dock lämnade jag in den på felsökning hos BMW som konstaterade att det förmodlingen är svängjhulet som behöver bytas. De skulle ha 45-50,000 kr för det vilket i runda slängar är halva bilens värde. Jag är minst sagt förvånad att något så kostsamt kan gå sönder på en bil som är relativt ny, välskött och inte gått långt. Hursomhelst, 50kkr känns magstarkt och jag söker nu alternativa vägar. Har förstått att själva svänghjulet är dyrt så undrar om det är rimligt att köpa ett begagnat och sedan byta på oberoende verkstad? Andra rekommendationer, ideer, tankar och vägledning uppskattas också. Tack på förhand Mvh Peter | |
|
"Förmodligen"!!! Det finns all anledning att skaffa sig en "second opinion" gällande den "diagnosen". Om du bara skulle säga "ok" och låta dem gissa färdigt, byta svänghjulet och det sen inte skulle vara det, kostar det ändå 50k. Och verkstaden behöver bara säga "tyvärr, men det kanske är det här då" och gissa vidare. Det finns alldeles för många dyra verkstadsgissningar redan. Låt det inte bli en till! /Lennart PS Välkommen till forumet! :) DS |
|
|
Hej Lennart, Tack för välkomnande och för tips om second opinion. Det låter rimligt. BMW tog 3kkr för en felsökning så hoppas hitta något billigare alternativ :) Peter |
|
| Kan det gå försäkringen? | |
|
@mikboi: det kräver extra tillägg för motor och elektronik som vi tyvärr inte har i vår försäkring. Peter |
|
|
Tycker faktiskt att redan 3000 kr för felsökning indikerar verkstadens gdsgd-inställning. Vågar du inte köra vidare och vänta på att felet dyker upp igen! Slirar kopplingen? /Lennart |
|
|
Fast ingen verkstad plockar isär en bil gratis ;) Givetvis ska du låta en mindre fristående verkstad med gott renommé titta på detta. Om du skriver ungefär var du bor så kan du säkert få ett tips. |
|
|
Ja, möjligt att det var ett överpris som en godtrogen, icke-kunning, kund tog :) Koppling/växellåda funkar fint. Har funderat på att köra vidare tills missljudet återkommer och blir värre, men det känns riskabelt om det nu är svänghjulet. Jag tänker att jag ska försöka få en second opinion och vid behov försöka hitta ett begagnat svänghjul. Men känner också att jag navigerar i en värld som jag inte behärskar :) Peter |
|
| @löwet: tack. Allt inom Stockholmsområdet funkar. Finns väl en uppsjö, men har du några tips så mottas de tacksamt :) | |
|
Delarna kostar ca 15" på Autodoc. Sen behöver man ett verktyg som verkar kosta 6-10" (Finns massa olika, svårt att veta vilket man behöver) |
|
| Isåkare, är det svenska eller tyska autodoc priset avser? | |
|
Stjärnans bilteknik, GW Engineering och Per Larsson bil och motorteknik är tre klassiker. |
|
| @löwet: tack, ska kontakta dem! | |
| Om klonket endast förekom vid ett enstaka tillfälle och inte kommit tillbaka så kan det mycket väl vara kylan som gjort att det var något som lät. Fortsätt och kör med bilen och se om det återkommer. Bmw:s diagnos behöver inte vara riktig, speciellt inte om felet ej visar sig konstant. | |
| "don't fix what aint broken" | |
| Precis som blixten och aerobat skriver så gör inget mer (d.v.s. inte heller inhämta en andra bedömning (speciellt inte om oljudet nu är borta)!). Är det svänghjulet (kan även vara urtrampningslagret) så kommer oljudet tillbaka (utan att du riskerar att fördyra åtgärden). Miltalet talar dock emot att svänghjulet redan skulle vara dåligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.