AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.868

Fråga, laddning hemma

Sp
4
Spurs
i4 M50 - 23
Hej!
första inlägget :-)

Är sedan två veckor nybliven ägare till en M50, grymt nöjd hittills!
Har dock en fråga angående laddning hemma; har en laddbox (Dela e-range) som inte alltid vill hoppa igång. Jag har i bmw-appen inställt på att den skall starta direkt och inga andra begränsningar såvitt jag förstår men trots detta står laddningen på paus ofta.
Jag tycker mig märka att det nog är oftare när det är riktigt kallt ute.

Beror detta på bilen eller laddaren tror ni? Givet att det uppstår oftare när det är kallt tänker jag om det är lastbalanseringen som helt enkelt fungerar som den skall..
Har uppsäkrat till 25A.

Tacksam för alla inspel!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det låter ju som att Lastbalanseringen gör sitt jobb. Vanligt så behövs det minst 6A för att den ska starta. Då sannolikt har en 11kw/trefasladdare så behöver det då som minst finnas 6A ledigt på varje fas för att den ska starta.

Kan du se hur mycket el som huset drar när det är kallt?
Sp
4
Spurs
i4 M50 - 23
Tack Grelle, det är säkert som du skriver och som jag misstänkte. Via appen kan jag ibland "starta laddning" men oftast blir den på paus igen efter en stund.

Nej jag kan inte se i realtid hur mycket el det drar, har ingen Tibber eller motsvarande lösning.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vad har du för boende, och hur mycket energi förbrukar du innan bilen kom in i bilden? Har du pool / jacuzzi eller motsvarande? Hade du uppsäkrat till 25A innan du skaffade bilen?
Jag tycker det låter märkligt att du så ofta inte skulle ha tillgång till minst 6A om du har 25A på huset... Det "normala" är väl at hus har 16A? Och att de klarar sig gott på det. Isf "borde" du ha 9A "över"...
Sp
4
Spurs
i4 M50 - 23
Bor i villa och historisk förbrukning är strax norr om 20.000 kwh/år (i år lägre då vi installerade solceller hösten -22). Har stort swimspa som nu är nedjusterat till 15 grader, i övrigt sker den mesta uppvärmningen med luft-luft VP.
Men sannolikt är det spabadet som drar iväg när det blir kallt?

Håller annars med och du resonerar som jag, borde väl både räcka och bli över. Kan snedbelastning mellan faserna få detta resultat? Kanske skall be en elektriker se över allt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Absolut kan snedbelastning påverka. Om du har 20A på L1, den generellt mest belastade och även första fasen så kommer laddningen inte starta då den vanliga går antingen som minimum på 3x6A jämt över alla eller 1x6A på just L1.

Med Tibber-appen och deras lastbalansering för under 1000kr kan jag se förbrukningen på varje fas, utan att ha elavtal via Tibber. Ofta finns svaret där. Det finns såklart fler felkällor, men det är ingen mening att utreda vidare innan man kollat en sån lätt sak. 1000kr ger som exempel inte många elektrikertimmar.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Troligen är det spabadet som drar mer el nu nör det är kallt ute. I stugan så är det vår varmvattenberedare som ställer till det nör jag ska ladda så den stänger jag av på natten nör jag ska ladda och sätter på den på morgonen igen. Pröva att stänga av spabadet en natt och ladda bilen då. Spabadet har nog så mycket effekt att det inte ör några problem att värma upp det igen under dagen.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Om man har stor obalans mellan faserna finns det prylar (relativt dyra) som flyttar ström mellan faserna. Visserligen blir det alltid förluster då detta görs men risken att en huvudsäkring löser ut minskar. Jag har också solpaneler och min växelriktare kan flytta ström mellan faserna oavsett om panelerna ger bidrag eller ej.

Jag bor i ett småhus på ca 126 m², 20 A huvudsäkring, direktelvärme, en luft-luft-värmepump, 27 solpaneler med ca 400 W vardera.

Växelriktaren kommer från Ferroamp. Tröskelvärdet då fasbalansering ska ske är satt till 16 A. Det största värdet på flyttad ström som jag har sett är 2 A. Växelriktaren kan visa hur mycket ström som flyttas.

Vänligen Näckrosen
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Jag kan se flertalet uppgifter på min elmätare och även vilken last på respektive faser genom att trycka mig fram på knapparna. Inte lika bekvämt som en app i telefonen men kanske kan vara ett alternativ.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Har också villa med 25A huvudräkning, elpanna och allt på el, men ingen pool eller bastu, ca. 21 MWh årsförbrukning och 2 elbilar, den ena är i4 e40 och den andra en Kia EV6. I våras bytte jag laddbox från Charge Amps till Zaptec med lastbalansering och det funkar bra efter en ändring i laddboxens inställning eftersom när det blev kallt fick jag problem precis som du, fast jag fick laddfel i bilen. Bilen kräver minst 6A men med lastbalansering gick strömmen ibland under och då stannade laddningen och startade inte om automatiskt, så jag ställde in 7A minimum i laddboxen och efter det har jag inte haft några problem. Du kan kolla om det inte är samma problem du har med din laddning, dvs att lastbalansering drar ner strömmen till en för låg nivå. Prova med att reservera 7A för bilen som minimivärde. Fast om din laddning pausas då låter det som att du har ställt in laddning till starttiden i din bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.