|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Tänkte införskaffa mig ett diagnostikverktyg för att läsa av bilen när det väl behövs och så att jag slipper fråga runt till alla jag känner… Vad jag vill få ut av det är framförallt att kunna läsa av t.ex om någon av ABS-givarna spökar så vill jag veta exakt vilken det är som gör det. Helst kunna läsa av andra bilmärken. Önskvärt är också något som är kompatibelt med nyare BMW efter 2015 men inget måste. Har kollat lite på icarsoft men blir osäker eftersom att den är så ”billig” och om den verkligen är duglig då.. Men 2500kr känns ändå rimligt för mig som inte vill ha något som är för avancerat, utan jag önskar mig något som är lätt att förstå och använda samt värt pengarna. Tacksam för lite schyssta tips. | |
|
Hej, OlaO här i forumet säljer diagnosverktyg och är nog ditt bästa bollplank. Många nöjda kunder här. Länk /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Icarsoft finns väl i olika prisnivåer och utföranden med olika funktioner vad jag sett på tex 24.se . Jag kör med Launch pro toch x431 i två olika versioner men då får du punga ut med 5-7000kr nackdel är så upphör den fria uppdateringen efter 12 månader. Dock läser dom alla system på "alla" bilmärken och flertalet programerin och servicefunktoner. Autel finns ju också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag la en beställning på en icarsoft CR PRO+. Lutade först att jag skulle tänkte beställa något ifrån märket foxwell men efter att ha försökt söka upp så mycket information som möjligt om alla olika felkodsläsare som finns på marknaden men upptäckte snabbt att det inte finns så många ”diskussioner” om sådant. Eftersom att jag sökte något som kan ta flera bilmärken så blev det den ifrån icarsoft och sedan kändes det som att det var bara läsare därifrån som kom upp hur jag än sökte.. hehe Men tack för förslagen iallafall! Vi får väl se huruvida nöjd jag kommer att bli 🤞🏻😇 |
|
thekinglives |
Till en E39a funkar BMW scanner, är väl nästan gratis och är riktigt bra. version 1.4.0 har jag för mig är gångbart. |
|
Ja man kan göra otroligt mycket mer på en e39:a med en dator och BMW-scanner och Inpa än med något handhållet verktyg. För en bråkdel av pengarna. Men nackdelen är ju förstås att det bara är BMW man kan diagnosticera. Det ena utesluter dock inte det andra. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tjena olaO! Ja helt klart skulle jag köpt dator och Inpa för att det är bättre för just BMW men det är just biten där att behöva införskaffa dator som satte stopp hehe. Blev så osäker på vilken dator som skulle funka bra och inte varit extremt dyr. Men jag har googlat runt massa och försökt hitta några tips på vilken felkodsläsare som man ska köpa för att kunna hitta fel på min e39a framförallt men det kändes omöjligt 😣 Så jag chansade lite och beställde icarsoft cr pro plus men jag har ingen aning om den kommer att leva upp till mina förväntningar tyvärr..😅 Om inte du har någon koll på det, annars så får jag hålla tummarna helt enkelt 🥴 |
|
|
I mitt tycke chansade du fel. BMW Scanner, INPA (och ev ISTA) plus en billig laptop hade gjort dig både självständigare och lyckligare med din nuvarande bil. Och till samma kostnad. (Det behövs bara den enklaste Windowsdator, inte någon värsting gamingburk.) När du så småningom eventuellt byter märke, har det runnit så mycket vatten under broarna, att din iCarsoft knappast hänger med längre. Om ens nu med alla ”nästan” i produktbeskrivningen. ”Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör’en galen.” ;) /Lennart |
|
|
Tjena Lennart! Jo jag har en liten aning att man kanske skulle haft lite mer is i magen. Men kändes lite som att det skulle vara meckigt att lära sig hur INPA fungerar… Men om verktyget jag köpte är dugligt för mig när jag väl behöver felsöka och släcka lampor så är jag nöjd.🤞🏻 Men då vet jag att nästa steg är att införskaffa sig en billig laptop för att sedan lära mig att använda inpa såfort jag känner mig manad 🥴 |
|
|
INPA är inte särskilt krångligt egentligen, bara lite mindre ”automatiskt”; man kan inte bara trycka på en knapp och vänta på alla svar på en gång. Men som ett BMW originalprogram är det, tillsammans med sina medföljande systerprogram, NCS Expert m fl, ganska, eller snarare helt, oöverträffat. Och det enklaste programmet att hantera, därtill högst potenta, är det flera gånger här nämnda BMW Scanner 1.4.0.9. Nästa gång du känner dig köpsugen, satsa på dem! :) (OlaO brukade ha ett kombinationspaket.) /Lennart |
|
|
Nu var ju frågan här att det behövdes ett allbilsverktyg. Så då är det ändå rätt val. Dock lär det finnas luckor i funktionalitet i den prisklassen. Konstigt vore annars om det ska täcka en mängd bilmärken. Jag sålde tidigare iCarsoft CR Max och det var inget större fel på produkten men då supporten från iCarsoft var obefintlig så slutade jag med det och gick över till Foxwell. Deras multimärkesläsare börjar på ca 4000kr och hamnar i detta fall kanske utanför budget. Sen kanske det inte är helt fel, som du säger Lennart, att komplettera med Inpa och BMW-scanner såsmåningom. Självklart lämnar jag ett bra paketpris om denna tråd nämns. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Jag ska lägga det på minnet Lennart, får se helt enkelt vad jag får ut av nyinköpta scannern och stöter jag på problem med den så får jag helt enkelt gå all in och nörda in mig på det som är mer BMW anpassat 🤓 Men trycka på en knapp och få rätt svar direkt är att föredra just nu hehe ;) Ja Ola det är väl just att kundsupporten verkar vara obefintlig som jag har förstått… :/ Men verktyget i sig verkar vara helt okej även fast det kanske inte är det absolut optimala för just BMW :s Var inne på att köpa ifrån foxwell först som jag såg i din shop men såg något Youtube-klipp där det gemnfördes en foxwell som var likvärdig med den jag beställde ifrån icarsoft och då verkade det som att priset var det ända som var skillnaden… Men jag uppskattar att du besvarade min fråga här iallafall så som jag ”ville” ha den besvarad 🤣 Och jag kommer att införskaffa mig dator och riktiga program det är bara att jag måste landa i vad jag behöver just nu osv. Bilintresset väcktes till liv när jag skaffade min e39 för ungefär ett år sedan och insåg att m54b25 motorn i bilen inte är så himlans svår eller jobbig att fixa med själv om man bara tar det piano och använder några hjärnceller ;) Bara disgnosverktyg som jag kände gjorde mig lite strandad i vissa lägen och att behöva fråga runt och vänta har jag tappat tålamodet för 😅 Men jag ska lägga på minnet om ett bra paketpris så fort jag ska komplettera, lär väl behövas någon gång i en snar framtid tänker jag. 😮💨 En fråga dock angående inpa. Kan man lägga in att service har gjorts på nyare BMW som har servicebok i systemet, det heter väl idrive om jag inte missminner mig helt nu. Någon av er lite mer kunniga får rätta mig om jag har fel nu. :) |
|
|
Foxwell kontra iCarsoft. Foxwell snäppet bättre och snäppet dyrare. Jag hade en hel del garantiärenden på iCarsoft och det vill man ju inte lägga tid på. Men du får rapportera sen hur den fungerar! Ang skriva i digitala serviceboken på nyare BMW så används ett program som heter HU-service manager. Finns beskrivet och med länkar här: Länk Man behöver dock en adapter av ENET typ. Inpa-kabeln går inte. Jag har inte testat HU-manager själv men många som köpt ENET grejer av mig har gjort det med framgång. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
I believe you, får väl se om det är så att jag har blivit lite lurad av folk på youtube som rekommenderade icarsoft 😅 Men ska uppdatera såfort jag kommer igång 👍🏻 Okej, då får jag väl överväga om jag känner att det är värt att införskaffa allt det för att fylla i den digitala boken 😮💨 Tack för infon iallafall Ola! 😉 Känner mig lite klokare nu 🙌🏻 |
|
|
En liten uppdatering, läsaren har utfört det den ska och har faktiskt gjort så jag lyckats hjälpa bror min att felsöka och fixa ett problem han hade med sin golf. Jag har fått fram saker på min e39 också men det var inget som var lika kritiskt hehe. Hur som helst så för mig så är har den varit strålande, gjorde så att min bror inte lämnade in bilen och behövde betala massa onödiga pengar eller bli lurad. Icarsoft cr pro+ 5 av 5 ifrån mig. |
|
|
Grattis! Tack för din återkoppling! [Anade inte att kravet på ”all-bil” låg så nära till. Både geografiskt och i tid. :) ] /Lennart |
|
|
Tackar tackar! Det var han som hade flyt att jag hade fått hem läsaren någon dag innan hans motorlampa började lysa haha :) Så det var inte planerat ;) Bara ett sammanträffande haha. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.