|
|
|
|---|---|
|
Bmw 520D 2019. Jag vill köpa brembo bromsklossar bak på autodoc men det finns ett hav att välja på, hjälp mig att välja de bästa brembo bromsklossar och sensor också, skicka gärna länk? Tack på förhand. | |
|
Hur många hästkrafter har din bil? Har den M paket? Själv hade jag valt ATE belägg då jag upplever att det är mer bett i dem, men på bakbelägg är det å andra sidan inte lika märkbart... |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Då det inte går inte att vara bäst på allt så måste man alltid definiera vilka parametrar man vill maximera (och vilka som är mindre viktiga) vid ett köp. Egentligen vid all typ av optimering (att välja det "bästa" är ju faktiskt en typ av - oftast multidimensionell - optimering). Gäller inte bara bromsbelägg, gäller allt ifrån köp av toappapper till hus. Vilket som är det bästa huset eller det bästa toapappret är frågor som helt enkelt inte går att besvaras (utan ytterliggare information) :-) Först ska du bekräfta om du har någon typ av större bromsar (M-Sport Brakes eller liknande). Nu ser det ut som att G31 520d inte hade denna option (iallafall inte så långt som online ETK kopian visar som är december 2019), så det verkar som att det finns bara en storlek av bromsbelägg bak vilket förenklar det hela. Länk Edit : Ser nu att det nog visst gick att lägga till M Performance bromsar... Länk Du lär snabbt kunna se om du har M Performance bromsar eller inte. Ser dina bromsok fram ut såhär (och dessa kräver dessutom 19" fälgar) med fläskiga M på sig så har du M Performance bromsar - annars inte... Länk Köp bromsbelägg av ett välkänt märke så blir det aldrig någonsin några problem. Vilket (välkänt) märke du väljer spelar i princip ingen som helst roll för de körscenarion du kommer att uppleva på allmänna vägar. Brembo, ATE, TRW, Zimmerman, Bosch, Ferodo, Textar, Jurid (exempel på märken som Autodoc har till din bil) - alla kommer att vara top notch så att säga. Som du ser i online ETK kopian ovanför (vi antar du inte har några M Performance bromsar) så har bromsbeläggen bak till din bil artikelnummer 34 21 6 885 451. Så dubbelkolla att de bromsbelägg bak du planerar köpa har detta artikelnummer i sin OEM referensnummerlista. Och det finns egentligen inte någon "uppsjö" av Brembo bromsbelägg om man tittar logiskt och strukturerat på det. Låt oss bryta ned det! Brembo P 06 101 : Passar inte din bil (se ovan om OEM referensnummer). Brembo P 06 064 : Passar din bil. Brembo P 06 064X : Passar din bil. P 06 064 har vanligt compound (friktionsmaterialet) medans P 06 064X har ett compound med lite högre friktionstal som passar bäst tillsammans med Brembo Xtra/Max bromsskivor för att få ut det där lilla extra som är så liten att det i sig inte är mätbart (dock brukar compounds med högre friktionstal ha en gnutta mer metall i sig och kan damma en gnutta mer). Är dock mer givande isåfall att sätta detta compound på båda axlarna och samtidigt uppgradera bromsskivorna till exempelvis Brembo Xtra/Max. Men detta är ändåså inget som man direkt märker av förräns man börjar gå upp till 70-90% av tillgänglig retardation (och måste man bromsa så hårt hela tiden i allmän trafik så bör man omedelbart se över sin kapacitet att framföra ett fordon istället för bromsbelägg). Det första som ger med sig på bromsar är att bromsbeläggen överhettas (friktionsmaterialet klarar bara en viss temperatur). Kör man på bana (eller av någon anledning påfrestar bromsarna) så är det i första hand bromsbelägg som tål högre temperaturer som behövs (oftast kan man låta allt annat vara till en början). Brembo P 06 064X kan ha en aningens högre temperaturtålighet, men om bromsarna börja fadea på grund av för hög temperatur så ska man gå direkt på mycket mer värmetåligare bromsbelägg (då hamnar man i en kategori som är något mitt emellan vanliga belägg och trackday belägg). Men sådana belägg är totalt meningslösa att köpa och montera om man inte kommer upp i dessa höga temperaturer! Så det handlar att köpa rätt sak för rätt situation. Här finns mer att läsa på Brembo! Länk Länk Så från ditt uppgivna perspektiv och kravbild så är Brembo P 06 064 "bäst" (om du ska välja bland Brembo). När det gäller slitagesensor så ***MÅSTE*** du köpa ett kvalitetsmärke (allra helst BMW Original). Annars är risken mycket stor att du antingen får problem med själva funktionen eller (det vanligaste) att slitagesensorn har riktigt dålig passform (antingen i kontakten eller infästningen eller båda). Så här gäller antingen BMW Original, Bosch, ATE eller Meyle (av de som Autodoc lagerför). Som du ser i online ETK kopian ovanför (vi antar du inte har några M Performance bromsar) så har slitesensorn bak till din bil artikelnummer 34 21 6 890 792. Så dubbelkolla att den slitagesensor du planerar köpa har detta artikelnummer i sin OEM referensnummerlista. |
|
Tusen tack för svaret och självklart valde jag fel brembo som passar el min bil. Vad är ditt förslag om jag inte väljer P06064 vilket märke hade du valt från autodoc? Mvh Goran |
|
|
Jag kontaktade autodoc och ändrade order till de nummer som passar min bil. Tusen tack för hjälpen. |
|
Tråkigt, men du är inte den förste som beställer fel :-) Men jag ser många som har så vansinnigt bråttom med att lägga en beställning? Varför? Jag rekommenderar att man gör lite research ett par dagar (gärna någon vecka eller så) innan man köper något när man stöter på lite fler alternativ än planera. Förutom Brembo så hade jag valt ATE, TRW, Zimmerman, Bosch, Ferodo, Textar, Mintex eller Jurid - utan någon inbördes prioritet. Exempelvis är Textar, Mintex och Pagid alla varumärken under TMD Friction. Använder exempel Pagid racingbelägg på min trackday bil (fast nu senast hade jag Carbotech XP8 och StopTech Sport). Jag är normalt extremt petig med märke och variant, men just här så är det så jämnt skägg att jag skulle köpt det som föll mig i smaken (och fanns tillgängligt) för stunden. Jag har haft bra erfarenheter från samtliga (enda märke jag personligen själv inte använt är Zimmerman). När det är såhär jämnt så brukar det faktiskt ofta bli att jag väljer den produkt som har den bästa navigerbara, sökbara och strukturerade produktsidan med bra, välfylld och strukturerad produktinformation! För jag vill göra research och de produkter där jag enkelt kan få fram väsentlig och strukturerad information har för mig ett försprång före konkurrenterna. För bromsbelägg bak så har jag även med goda resultat provat ekonomiska märken som Remsa och Roadhouse (tror faktiskt båda varumärken ägs av spanska Eurofren Systems S.L.A. under deras Friction Materials Group). |
|
Vad behöver jag för verktyg för att byta bromsbeläägen ? |
|
Vad bra det gick att ändra (så du slipper den långa vägen med att returnera och få nya och så vidare)! Men varför denna hets? :-) Det var ju bara 62 respektive 88 minuter som behövdes för att du skulle få en indikation på att det fanns risk att beställa fel samt en mer firm confirmation kring detta :-) Jag tror folk måste sänka sina varvtal en aningens i dagens samhälle :-) Verktyg... Ja just det... Det ska inte behövas några ovanliga verktyg. Helt vanlig hylsa/ringnyckel (och u-nyckel för mothåll) för skruvarna till glidpinnarna. Om det är mycket rost och ojämnt under de där metallplåtarna så är det bäst att ta bort bromsokshållaren och ta en fyrkantsfil och fila bort rosten och jämna till och sedan lägga någon typ av anti-seize compound UNDER de där metallplåtarna (så det inte rostar mellan bromsokshållaren och dessa metallplåtar). Isåfall behöver du en E10 eller E12 Torx hylsa. Men som sagt, behövs bara om det ser dåligt ut (annars är det bara att borsta/skrapa rent). Jobbet är faktiskt identiskt med frambromsarna på min E87 120i så här kan du få en uppfattning om vad det innebär (enda skillnaden är att jag bytte bromsskiva så arbetsmomentet att ta bort bromsokshållaren bör du som sagt troligtvis inte behöva göra): Länk Autodoc har faktiskt en del videos på olika enklare moment som kan vara bra som "förberedelse" (eller andra videos från pålitliga källor där du vet att det görs rätt). Men tror inte de har något för just G30/G31 i nuläget. Annars är som sagt en verkstadsbok - rekommenderar Bentley - ovärderlig och rekommenderas starkt. Nu finns dock inte Bentley till din modell, så det får bli andra källor (Haynes, TIS med mera). Just det, enda fanskapet är den där förbannade idiotiska löjliga barnsliga elektriska handbromsen. Antingen har du ett diagnostikverktyg där du sätter bakbromsarna i "service mode" eller så ploppar du bort en gummiplopp på baksidan av handbromsmanöveraktuatorn och retarderar den manuellt (tror det är en vanlig insex eller var det en Torx här - kommer inte ihåg). Vid närmare eftertanke behöver du nog skruva bort hela handbromsmanöveraktuatorn (sitter ofta med två skruvar och skruvskallen du behöver oftast en hylsa i stil med T30 eller däromkring) och sen kan du komma åt den där justerskruven (tror det är större typ T45 eller i värsta fall något udda som T47) och backa tillbaka den och därefter ska man kunna trycka tillbaka kolven som vanligt. Men ta ovanstående info här från mig med en nypa salt. Jag har kategoriskt vägrat att arbeta på dessa nyare system så har ingen personlig erfarenhet av ett av Belzebubs nya påfund :-) Inspektera gummidamaskerna kring glidpinnarna. De måste vara hela och glida lätt och vara infettade - använd silicon grease, bromsoksfett, ATE Plastilube eller motsvarande. Länk Om de är skadade måste de bytas relativt snart, annars kommer glidpinnarna att börja kärva (vilket i förlängningen betyder att bromsskiva, bromsbelägg, och bromsokshållare måste bytas vilket är en ganska onödig extra kostnad - en ny bromsokshållare kostar runt 2900 SEK). Nedanför exempel på fastrostade glidpinnar (som resulterar i att endast det inre belägget slits): Länk Länk Länk |
|
Tusen tack för alla tips, ovärderligt 🙏 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.