AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
956

G31 display svart och startar om var 5 sekund.

Me
2
Mettwurst
520d G31
BMW G31 2017 520d

Kamrater, är utlandssvensk men har återkommit till ett kallt och snöfylld Sverige och tyvärr samarbetar inte bilen. Min pärla har stått utomhus i ca 5 dagar i -10 till -15 grader och idag efter en kortare körning så slutade den (fullstora) displayen framför mig (hastighet, varvtal osv) att fungera (andra displayen med karta och menysystem fungerar utan problem, likaså klimatanläggningen. Varningslampor på förardisplayen fungerar och dessa blinkar och lyser när displayen tycks starta om, fastän själva skärmen fortfarande är helsvart.

Bilen fungerar utan problem, dock inte antisladd och säkerhetspaketet men det uppenbara problemet är att det kanske inte är den säkraste bilen att köra då hastighet och dylikt inte syns, ej heller räckvidd eller ev felmeddelanden. Samt att den plingar till var 5 sekund eller så och det driver mig till vansinne…

Då jag har förhört mig hos bekanta så tycks det mest uppenbara problemet vara antingen fukt i kontakterna till displayen eller att mjukvaran hängt sig och att den behöver startas om genom att batteriet kopplas ut. För att råda bot på fuktproblemen har jag köpt en kupévärmare som just nu arbetar för fullt samt en avfuktningskudde för att suga upp ev fukt. Dessa får arbeta under natten.

Frågan är, vad tycker ni? Verkar detta stämma och ifall batteriet ska kopplas ur så är frågan, var i helvete i bagageluckan göres detta? Har kollat på en mängd youtubevideor men ingen video tycks visa en G31 och urkoppling av den negativa polen. Har tyvärr ingen ODB felsökningsmöjlighet men kan säkert ordna en sådan ifall kupévärmare el batteriurkoppling inte fungerar.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har du googlat på att nollställa sw i g31? Jag hittar en del som verkar nollställa sw i idrive, men har inte letat vidare efter andra nollställningar...
Me
2
Mettwurst
520d G31
Provade det men tyvärr ingen skillnad. Imorse var bilen död så det verkar ha varit en elektrisk gremlin som sög ur batteriet. Idag, trots batteriladdning så var båda skärmarna helt döda så nu är den överlämnad till BMW för vidare felsökning.

Tack för tipset JSN

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.