AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
495

Oljefilterhållare passar inte

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Eftersom jag inte har hittat något om detta vill jag dela med mig av mina erfarenheter av ett problem som jag inte trodde jag skulle behöva uppleva. I somras sprack min oljefilterhållare, vilken sitter under motorn (N62). Eftersom jag var här i Finland blev det lite krångligare att lösa det (in the middle of nowhere).

Sonen skulle komma till Finland också så han beställde ett "piratfilter" via Skruvat, men det passade inte! Det var för stort i diameter, ca 1 mm visade det sig. Vi båda försökte få i det i gängorna men det var omöjligt och vi förstörde bara gängorna på plastfilterhållaren.

Vi åkte till närmaste BMW-försäljare drygt 10 mil bort, men originalfilterhållaren passade inte heller! Var också 1 mm för stort! Jag fick via sonens goda BMW-kontakter en bra kontakt hos BMW-kontoret centralt, där de löser "problem". Han kunde inte förklara varför oljefilterhållaren inte passade. Enligt ritningarna skulle måtten vara enligt det jag fick från BMW.

Verkstaden hos BMW i Finland kunde bara föreslå att byta metallfilterhållaren /den man skruvar fast filterhållaren i), vilket skulle ta tre veckor och kosta ca 35 000 kr! Det var inget alternativ! Nu stod jag inför risken att jag måste skrota bilen pga detta!

Samtidigt slumpade det sig att jag hittade på nätet ett forum i England där de hade haft samma problem. Verkstaden där hade inte heller hittat en oljefilterhållare, efter att ha beställt från över 5 olika leverantörer. Till slut beställde de en oljefilterhållare med fabrikatet Vaico, och det passade!

Jag beställde därför en Vaico-oljefilterhållare från en firma i Finland. Jag fick den med en budbil några dagar innan vi skulle åka tillbaka till Sverige, och den passade!

Jag har mer att berätta men kan skicka en "rapport" om någon är intresserad.

Detta var en otrevlig sak som jag inte kommer att glömma. Det mest otrevliga är att jag var nära att behöva skrota bilen för att en originaldel från BMW inte passade! Naturligtvis var det rätt oem-nummer,

Hoppas någon har nytta av detta. Nu ska jag göra rent under motorn eftersom det sprutade olja överallt när hållaren gick sönder och nära 10 liter olja rann ut! Därför skrev jag nyligen ett inlägg om hur jag får bort hasplåten, vilket inte visade sig vara lätt.

Blackshiningbeauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.