AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.484

Bmw i4 M50 (Personal E-Sim)

Bm
14
Bmw_Owner
Bmw i4 M50
Hej!

Går och väntar på min Bmw i4 M50 -2024 som kommer att hämtas ut 2/2 -2024.

Bilen i sig är utrustad med det mesta utom glastak (Är 1,92) samt att bilen fanns klar i lager.

Kommer lägga full PPF på hela bilen samt Keramiskt lackskydd och även tona framrutor.
Utöver detta blir det H&R sänkning 30/40 mm.

Nu till min fråga! :)
Såg att optionen Personal E-Sim (6PA) inte är markerad på denna bil.
Känns för mig viktig för att ta del av extern antenn och hotspot utan att dela privata mobilen.

Detta tillägg är 3600:- vid nybeställning.
Vet någon om detta går att eftermontera? (och kostnad)

Tacksam för svar!
Bmw_Owner

Har du forskat något i hur tjänsten Personal E-Sim aktiveras i bilen?

Jag skapade en tråd om option 6PA Personal eSIM tidigare utan att få några svar.

Se nedan.

En fundering kring option 6PA Personal eSIM preparation ( kostar 3600kr extra när man specar en ny BMW iX )

Som jag förstår det så eSIM ett virtuellt SIM kort som man kan installera i sin BMW med iDrive OS 8

Wi-Fi-hotspoten tillhandahåller då en stabil internetanslutning med LTE-hastighet.

Finns det någon operatör i Sverige idag som stödjer BMW Personal eSIM ?

Jag har ett abonnemang hos Tele2 men hittar ingen information om hur det aktiveras i bilar och vilka bilmärken som stödjer tjänsten.

När jag ställde frågan till Tele2 Företag så fick jag följande till svar:

" Våra E-SIM skannas in med hjälp av en QR kod och går endast att använda om denna koden kan skannas. E-SIMet skickas i så fall ut via postgång. "

BMW ConnectedDrive

Annars så finns väl redan ett fast SIM-kort installerad i nya BMW bilar från fabrik med kostnadsfri internetuppkoppling med tjänster som satellitkartor, bilens trådlösa mjukvaruuppdateringar, surfa i webbläsare, live-uppdatering av trafik, musik- och videostreaming.

Om man kollar från ca. 23 sekunder in i videon nedan så kan man aktivera BMW E-Sim tjänsten antingen via BMW appen i telefonen eller direkt i bilen ( då ska man scanna en QR kod som visas i bilen, för att länkas vidare till operatören )

Om man väljer aktivera BMW E-Sim tjänsten genom BMW appen, kommer man då att få möjlighet att scanna en QR kod som man erhåller från Tele2 är frågan?

Kan man välja Sverige under Country och vad händer om man trycker på knappen " CHECK WITH PROVIDER " ?
Bm
14
Bmw_Owner
Bmw i4 M50
Det fungerar i Sverige!.

Frågan är inte hur det fungerar för det vet jag i detalj utan frågan är om option 6PA går att eftermontera eller köpa i Bmw Store (Typ som helljusassistent) och annat.

Vore mycket konstigt om det inte gick då iDrive har stöd för det och alla bilar har extern antenn. Det borde vara en ren mjukvaruupplåsning tycker jag men ingen verkar veta.

Tack för svar!
Bmw_Owner

Det bästa är nog att maila en BMW Genius, de brukar ha koll på det tekniska.

Vet du vilka operatörer i Sverige som stödjer tjänsten eftersom du verkar veta att det fungerar i Sverige?

Vet att T-Mobile stödjer tjänsten

Länk
Utan 6PA, är kanske alternativet den "gamla vanliga" WiFi Hotspot 6WD, med abonnemang från Deutsche Telekom?
(Vet inte hur stor skillnad i villkor det kan bli.)
Bm
14
Bmw_Owner
Bmw i4 M50
bmw21

Ja, självklart är det så!

Känns som du inte ens förstått vad tillägget 6PA innebär.
Det innebär att man får 5G och kan ta med sig sitt privata nummer in i bilen utan att ha med sin telefon!

Med andra ord något helt annat än det inbyggda 6WD.

Därav var frågan om man kan komplettera med 6PA. Inget annat!
Så, återigen, vilka Providers i Sverige stödjer tjänsten? De står nämligen ingen information alls om BMW Personal eSIM på Tele2:s , Telenors eller Telias hemsida.
Självklart är inte 6WD samma som 6PA, med det du skrev var viktigt för dig "att ta del av extern antenn och hotspot utan att dela privata mobilen" skulle det nog lösa.

Minns inte om man måste ha kopplat ihop BMW-kontot från bilen eller om det räckte med bilens VIN (som du borde kunna veta eftersom bilen är i lager) för att komma in iConnectedDrive Store. Då kan du kolla själv om du kan köpa till det.
Bm
14
Bmw_Owner
Bmw i4 M50
07_Andre

Om bilen har Personal E-Sim fungerar det med alla operatörer som erbjuder E-Sim som Service!
Bmw_Owner

I somras fanns inte Personal eSIM preparation i BMW:s konfigurator, frågade specifikt om tjänsten en BMW ÅF och fick följande svar:

" Kan gissa att BMW tagit bort detta i sin konfiguratur pga att det inte finns tillgängligt i Sverige. "

Men det var i Juni månad, han kanske hade fel om du påstår att det ska fungera.

För att få det att funka, måste man först beställa ett eSIM och aktivera det i telefonen och som nästa steg konfigurera eSIM tjänsten i bilen?

På Tele2:s hemsidan står det:

" Om du har en telefon som har stöd för eSIM och ett abonnemang hos Tele2 kan du som firmatecknare logga in i Mitt Tele2 för att beställa eSIM. "
Bm
14
Bmw_Owner
Bmw i4 M50
Du hör själv!
Han gissar! Dessutom hade dem inte sålt E-SIM preparation om det inte fungerat i Sverige!

Du behöver givetvis inte beställa ett E-Sim, det är ju halva meningen med det! Att du inte behöver ett fysiskt kort!

Du behöver inte aktivera ett e-Sim i telefonen utan hela aktiveringsförfarandet görs normalt sett mellan operatör och BankID.

Du kan aktivera det på 3 sätt.
Genom bilen (Genererar QR Kod sedan scannar man den och aktiverar som vanligt, normalt med BankID)
Genom Web där du adderar det genom att lägga till 3e parts funktion och sedan görs en check mot operatören och samma verifieringstest inleds normalt med BankI(D.
Sista sättet är via Appen och fungerar på samma sätt som via Web.

Det som står på Tele2 sidan handlar ju inte om ett problem att få E-Sim utan om att du behöver en firmatecknare då du har ett företagsabbongemang.

Värt att veta är att vissa funktioner i Bmw appen oxå kräver att Bmw applikationen tillåts som en "Trusted Enterprise Application" om du har en företagstenant. Vissa företag låser oxå användandet av Enterprise applciations för användare.

Jag antar att vid aktiveringen så kopplas e-Sim till förarens BMW ID profil

Kör någon annan bilen ( t.ex min fru med egen BMW ID profil ) så förblir e-Sim tjänsten inaktiv, t.ex det går inte att ringa eller ta emot samtal med e-Sim.

Angående hela aktiveringsförfarandet, videon nedan visar en del av själva aktiveringsprocessen, synd bara att den viktigaste delen utelämnas.

Visste inte att man aktiverade tjänsten med BankID

Där visas dock precis som du beskriver att man kan aktivera på 3 olika sätt.

Bm
14
Bmw_Owner
Bmw i4 M50
Ja!

Det klart att det kopplas mot den profil du är inloggad mot precis som allt annat du gör i bilen!

Hur skulle dem kunna förklara det på film då samtliga operatörer hanterar aktiveringen av e-Sim på olika sätt!
Verkar krävs annan hårdvara.

Depending on the optional equipment, the Telematic Communication Box (TCB) is available in two variants: Base and high.
The basic model (SA6AE, SA6AF) enables LTE (Long Term Evolution, 4G).
The high-end version (SA6NS/SA6PA) enables 5G (mobile Internet of the 5th generation) in combination with Personal eSIM. For thispurpose, the vehicle has installed 2 additional cell phone antennas (Personal eSIM).
Bm
14
Bmw_Owner
Bmw i4 M50
lano

Tack för någon som äntlighen VET! :)
Gissar att möjligheterna till eftermontering är nära noll då! :(
BMW_Owner

Svar från BMW Genius angående optionen Personal E-Sim (6PA)

" Verkar inte finnas någon färdig lösning från bmw för att eftermontera detta- vad jag kan se så skiljer det sig på TCB enheten om man har/inte har 6PA

Får man gissa så kan det fungera att byta till TCB high samt programmera/koda om bilen med nya SA koder

Om jag skall gå vidare i ärendet och du vill eftermontera 6PA så behöver jag ett regnummer för att kunna kika med teknisk support och höra om det går att eftermontera eller om det krävs mera hårdvaruändringar."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.