AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
761

E36 -97: Uffande pumpljud i motorn!

Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Hej alla duktiga logiker :-)

Min M52-motor har börjat ge ifrån sig ett oljud vars källa jag inte lyckas hitta. Det låter som onkande och uffande pumpslag vars rytm jag upplever som lägre än själva motorrytmen. Så jag tror inte att det är någon av cylindrarna som har problem (hoppas jag innerligt). När jag stänger av - och motorn stannar helt - fortsätter pumpandet två slag innan det slutar helt. Lite som en trasig trasig trumpet, en pruttkudde eller en åsna i målbrottet - ja du hajar.

Vattenpump, oljepump och alla andra pumpfunktioner i bilen är ju alla rotorpumpar. Så jag förstår inte hur dessa kolvliknande ljud kan uppstå.

Nu servar jag min bil så noga jag kan och har på senare tid bytt ut en del delar, exempelvis alla kylslangar till silikon, vevhusventilationen (alltid färsk motorolja naturligtvis), bromsvätska etc. Den enda ledtråd jag har kunnat hitta är att om jag drar ur oljestickan under motorgång så ändras ljudet.

Eller kan det vara något som har med vakuumdrift att göra? En vakuumslang? Punka i vevhusventilationen?

Någon BMW-Sherlock som kan dra några logiska slutsatser av detta?

Stort tack! :-) // Watson

Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Update:
Det visade sig att vevhusventilationen hade fått kondensproblem med vit kletig olja som kloggat igen, därav oljudet. Detta trots ny fin olja och helt ny vevhusventilation installerad inkl grundlig rengöring. Aldrig varit med om detta under mina femton år. Varför sker det så plötsligt? Kan vatten läcka in i oljesystemet???

Måste plocka isär allt igen och rengöra och byta olja. Någon som har något bra knep på hur man rengör hela vevhuset med dess rör och gångar och ventilhus? Något lösningsmedel kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.