AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
828

Bmw e39 2001 problem att sätta fläktrem/generatorrem som den ska.

Si
22
Simp1997
525i - 01 Touring.
Tjena!
Har bytt ut generatorn på min e39 och innan jag tog bort remmen så gick den remmen över ”idler pulley” som det heter på engelska men det hjulet som remmen vilar på som har en skruv för att stadga generatorn enklast förklarat och kollar jag på en skiss hur den egentligen ska gå så ska den gå under den.

Problemet för mig nu är att om jag sätter remmen som den ska vara så ligger remmen emot sig själv där spännhjulet sitter och det är inget vidare…

Då undrar jag om det har någon betydelse att jag sätter remmen över istället för under eftersom att det var så tidigare och jag inte har stött på några problem så borde det inte vara det men vill bara vara säker på den fronten.
Jag undrar även om det är något som är på tok med spännhjulet eftersom att den går så högt upp så att jag inte kan lägga remmen som den ska vara enligt bilderna jag kollat på.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,
Här kan du se hur den ska sitta: Länk
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Om du återanvänder remmen så måste den monteras tillbaka i samma riktning. Annars är risken stor att det kommer låta rejält illa om den.
Si
22
Simp1997
525i - 01 Touring.
@håkan hsson tack för länken, men den bilden skiljer sig ifrån hur det ser ut för mig för precis över den rullen som gör så att remmen slaknar så sitter det en till rulle som remmen ska gå under för att sedan på variatorn men innan jag tog bort gamla generatorn så gick remmen över den rullen och det har jag inte kunnat hitta någon som har likadant därför blir jag väääldigt tveksam på om jag vågar sätta tillbaka den på samma sätt.
Har klarat mig ett helt år vilket är så länge som jag ägt bilen utan att något hänt med remmen..

@snart525iA hmmm okej..
Jag tänker eftersom att jag kört så ett helt år så borde det inte vara några konstigheter…
För min fundering är om spännaren har gått sönder och tidigare ägare har löst det bara genom att flytta remmen över istället för under.
För kollar man bilder så ska det vara någon centimeter emellan remmen men det är det inte ens i närheten av 🤣
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är inte detta din dragning? Länk
Länk
Si
22
Simp1997
525i - 01 Touring.
@kane Exakt!
Det är bara det att jag uppmärksammade när jag skulle byta generator att remmen gick över ”styrrullen” och inte under den..😳
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.