|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte kanske köpa denna Länk Den borde väl ha b47 motorn som ska vara bra? Vad tror ni om denna? Kommer jag åka på mycket problem? | |
| verkar ha N47-motorn, men kamkedjeproblemen bör vara borta på den årsmodellen | |
| Är du säker? När man googlar så försvann dessa motorer efter 2014 | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Eftersom det är 184hk så borde det vara N47. Enligt biluppgifter är det N47 D20 C. Tillverkad 23-07-2014, så det är en tidig 2015. |
| Ok tack. Vilken sida kan du se sånt där? | |
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Länk |
Länk |
| Tack, såg det med nu | |
| Vet ni om denna har luftfjädring? Jag velar mellan denna och 520d 2014 men den har luftbälgar som många har sagt säckar ihop och det vill man ju helst slippa. Kan man ens köra bilen om den säckat ihop, och vad jag har läst kan det typ ske från ena dagen till den andra? Så onödig grej att ha. | |
Länk |
|
5 serien har ganska mycket överhäng över bakaxeln och man får lasta ganska mycket vikt, typ över 500 kg. Ska man sedan lasta fullt och ligga i 170 på autobahn som bilen är gjord för vill man inte att bakdelen ska säcka ihop och bilen kränga i sidled. Om man tänker på detta så är det rätt rimligt att ha luftfjädring bak. Du kan ju köpa hem nya bälgar i förebyggande, så är du redo och byter snabbt när du märker av strul. Är du oroad för att bli strandad ska du köpa en 3 serie med så lite extrautrustning sommöjligt, typ ingen 4wd, inget elektroniskt extra som kan ladda ur batteriet. Tex gick mitt keylesshandtag sönder och drog kortslutning i batteriet, blev bärgning till verkstad, då man inte kommer in i bakluckan där batteriet är utan ström. 😄 |
|
Ber om ursäkt att jag postat samma inlägg 3 gånger. Men dom 2 senaste är jag oskyldig till… vet ej hur det har gått till… |
| Hur skall bilen brukas? En 4-cyl diesel är ganska sur att köra och ytterst lite snålare än en nyare 6-cyl dieselmotor. F31 har ett litet bagageutrymme och baksäte mest lämpligt för barn. | |
| Några km varje dag till jobbet på vintertid. Fritiden lite små körningar för diverse ärenden. Vi har en nyfödd idag så det behövs lite större bagageutrymme än en sedan. Har 520 21014 6 cylinder eller? | |
| Vad menar du med att den är ganska sur att köra? | |
|
Åker du bara några kilometer per dag, är bensin ett bättre val. Dieslarna mår inte bra av att köra enbart korta sträckor. Har haft en e91 med ett barn och det fungerade ok. Med barn hade jag dock ändå hellre haft en f11 som du skriver i andra tråden. Mer bil helt enkelt. Jag tror han syftar på att en 4cyl diesel mest vibrerar och inte är i närheten av lika kul att köra som en 6cyl. Min 330d e91 var riktigt rolig att köra och presterade kanon på alla områden. En otroligt lyckad kombo som jag var toknöjd med. |
|
Några km till och från jobbet vintertid är inget som en bensin/diesel tycker om i längden, tyvärr. En 520 har samma motor som en 320 av samma årsmodell, oftast…. 2011 fanns 525d med 6a, 2012 och nyare är det en 4a. Annars är det 530d och uppåt som har 6a. När det gäller 3-serien så är det 330d och uppåt som har 6a 4an är tyvärr ingen ”mysig” motor sett till hur den vibrerar och låter. Dock prestandamässigt så är den helt OK. Samt att bränsleförbrukningen är helt OK. |
| Tack för svar. Det kanske rör sig om 1,2 mil per dag totalt samt diverse andra småkörningar. Lutar mer åt 320 bilen då jag inte orkar med att oroa mig för luftbälgarna som verkar vara stort problem och plötsligt problem. Men ska se om jag hittar nån bensin då kanske istället. Dessa två som fanns ute på blocket i min prisklass som jag hittade. | |
| Ingen motor mår bra av det körsättet. Men precis som skrivits är en bensinmotor att föredra i ditt fall (kanske rent av en laddhybrid). Om du ökar budgeten med ca 70-80 tkr får du in en G-modell av 3- eller 5-serien. Bättre val än en nio år gammal 320d. Om det inte går Och det måste vara en kombi så hade jag valt en äldre 3-serie (E91 el F31) med större bensinmotor. Men återigen 5-serien är en mer gedigen bil. | |
| Tack. Ska tänka lite. Gedigen på vilket sätt tänker du? Konstruktionen med luftbälgarna skrämmer mig. Mer i budget finns inte tyvärr. | |
|
Typ denna eller Länk ? För samma pris får jag 5 serie bilen med vinter däck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.