|
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte kanske köpa denna Länk Den har n47 motorn vilket jag hört mycket dåligt om. Vad tror ni själva? | |
| N47 är en mkt snål, stark och överlag bra motor. Men den har/hade problem med kamkedjan. Såvitt jag förstår minskade problemen med åren och 2014 tror jag de var över. | |
| Ok. Tack. Tror du man kan fråga BMW om det eller får man väldigt partiska svar då? | |
|
Nån mer som har input avseende denna bil som helhet:)? Tack |
|
|
tror inte bmw svarar andra än ägaren... bilen är inte ssk väl utrustad, men rattvärme är bra, x-drive (om man vill ha det - kan annars krångla en del), skinn. ok historik kolla på andra håll vad motsvarande kostar, kolla servicebok, vinterhjul och annat sådant |
|
| Hur är det med de där luftbälgarna? Ska man vara orolig? Känns så onödigt att de ens finns :). Om bilen har sjunkit ihop som en del skriver så antar jag man inte ens kan köra bilen för att fixa det utan måste bärga den? | |
|
Jag har en likadan fast manuell.... Ägt den i snart 3 år och haft en del "standard-fel". Kablaget som går i vänstra gångjärnet/bakluckan, där fick jag kabelbrott varvid det inte gick att öppna med nyckeln. Vill tro att man kan få fler "fenomen" då kablaget innehåller en hel del kablar med olika funktioner... spännande ;-} Luftbälgarna har bytts då baken sjönk ihop, samt renoverat upp kompressorn. Jag är en DIY så det har gått bra. Min hade gått cirka 9700 mil då den köptes... Innan du köper, be att få se alla ev felkoder.. Lycka till. //MK Ekerö |
|
|
Tack MK Ekerö. När säckade luftbälgarna ihop för dig? Behöver man byta dom ofta? Min stora oro är ju att bilen en dag har säckat ihop och jag inte kan köra den utan måste bärga bort den för att fixa luftbälgarna. Är det vanligt? Din motor funkar bra eller? Hur många mil har den gått? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Matthias: Det vore konstigt om problemen inte var över för N47 2014 eftersom den blev ersatt av B47 till MY 2014. :P Till MY 2012 var de flesta problemen borta, iallafall vad gäller kamkedjan. Förekommer det ändå? Självklart, en bidragande orsak till det är de långa serviceintervallen. |
|
Morrn Adde86, Ursäkta sent svar..... Nu har den nyss slagit över till 16k mil, så cirka 2k/år... kör en del i jobbet så det blir mil.. Luftbälgarna började "strula" efter 1 år cirka. Började med att den sjönk på ena sidan bara. Så fort jag startade den så pumpade kompressorn upp till rätt höjd. Så körde jag ett tag. Men på vintern blev det värre å värre.... kompressorn stånkade å gick så till slut gick säkring# 185 ? hela tiden (40A). Så i våras ledsnade jag, bytte först luftbälgarna, men märkte ganska omgående att kompressorn inte mådde bra, den pumpade upp men tappade trycket när jag parkerade, så då fixade jag den.. Kabelbrottet i gångjärnet var värre, tog en bra stund innan jag hittade det.. (en hel vinter...). Trodde att det var någon elektronikbox som hade gett upp ,med tanke på de felkoder jag fick upp, men det var så simpelt som ett kabelbrott. Finns tydligen nya kabelmattor att köpa, men jag lödde/lappade ihop min på plats. Funkar än efter snart 2 år... Motorn går bra, slarva inte med oljebyten bara, jag byter ganska tätt (1500 mil). Vad blir det 320 eller 520 ? God Jul ! //MK Ekerö |
|
|
Tack MK Ekerö. Skönt att motorn verkar blivit bättre med åren. Oljebyten sköter jag enligt intervallen eller om jag har något annat ärende på verkstaden så brukar jag klämma in ett öljebyte. Jag väntar svar från bilhandlaren om dessa luftbälgar är bytta eller inte, sen kommer jag överväga om det känns som en bra bil eller ej. Har du erfarenhet av båda modellerna eller? 320 funkar storleksmässigt samt slippa eventuell oro med luftbälgar, men om dessa är bytta så kommer de ju hålla ett bra tag. 520 verkar bättre gjord på nåt sätt men tror för mitt behov att båda funkar bra, men de har ju typ samma pris. Jag hittar lastutrymmet för 320 (495L) men inte för 520. Vet du (eller nån annan)? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.