AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.203

Problem med vevhusventilationen 320 2006 N46

Jag har idag bytt vevhusventilation på en N46 pga av igenslammad och tidigare fryst vevhusventilation.
Efter bytet gick bilen hur bra som helst, men efter en längre körning upptäckte jag att den ryker enormt mkt fortfarande! Jag lättade på oljelocket lite när den gick på tomgång,och då slutade det ryka!
Det jag märkte var att det var ett ordentligt vakum i motorn
Jag har för mig att på dessa motorer ska det vara positiv vevhusventilation,alltså inte vakum
Är det nåt jag missat när jag bytte vevhusklockan och tillhörande slangar,eller är det ngt annat som gått sönder?
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trycket i vevhuset på en N46 ska vara +- 0.04 bar relativt atmosfärstryck mätt vid tomgång.

Just nu är lufttrycket här i Malmö 1021 hPa (1.021 bar).

Om du mäter upp ett absolut internt tryck på under 1.021-0.04=0.981 bar så är det något fel på vevhusventilation.

Om du mäter upp ett absolut internt tryck på över 1.021+0.04=1.061 bar så är det något fel på vevhusventilation (oftast då igensatt).

Hålet för oljepåfyllning på en N46 har en diameter på runt 40 mm, vilket ger en area
på 0.005024 m2.
Om det relativa undertrycket är 4000 Pa (högsta tillåtna) som arbetar mot ovan nämnda yta så kommer i teorin och i en perfekt värld en kraft på runt 20 N ~ 2 kg att
skapas på handflatan om du sätter den över hålet.
Hej bmw-slangen
Det var ett väldigt utfört svar,och då som jag förstår det är det positiv vevhusventilation eller??
Innan jag gick från jobbet där jag lämnat bilen kollade jag,och med scannern jag har kunde jag läsa ut värden på sensorn som sitter på insuget.
Värdena ändrades om oljelocket var tillskruvat eller inte,så då bör sensorn funka tycker jag! Men det är fortfarande så att det är ett undertryck i vevhuset och inte ett svagt övertryck.
Hade en bil för ngr år sedan där vevhusventilationen gick sönder,och då vill jag minnas att trycksensorn blev oljedränkt och visade fel värden. Men det finns inga felkoder i DME och ingen motorlampa har tänds.

Du som verkar mkt påläst kanske har ngt börvärde på trycksensorn?

Ska plocka bort sensorn och rengöra den imorrn,men min tanke är ju också hur trycket i vevhuset regleras?
Det sitter ju en slang i botten på insuget,och den följde inte med i det repkit jag köpte,men i ändan på slangen sitter det som en elektrisk ventil!Kan det vara den som inte jobbar som den ska eller?

Trevlig kväll
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, som du ser så är det inom specifikation BÅDE om trycket ligger en aningens högre än ("övertryck") eller en aningens under ("undertryck") än atmosfärstryck.

Men det normala är mig veterligen ett lagom bra undertryck (exempelvis som på min N46-motor som jag kollade detta för bara någon månad sedan).

Membranet (regulatorn) sitter på en N46 inbyggd i oljeseparatorn (notera att där finns en cold-climate version som vi här i Norden bör använda).
På N43 och alla nyare motorer så är denna regulator inbyggd i ventilkåpan eller i toppen (som på N53 med flera).
Jag har monterat den isolerade varianten med 2st tillhörande isolerade rör
Det röret som gick in i ventilkåpan var original inte isolerat,och det var där det mesta
av "klegget"satt!
Pratade igår kväll med en kompis på BMW som tipsade om att det kanske är stopp i
ventilkåpan?? Ska kolla idag efter jobbet

Kommer ihåg för kanske 10 år sedan att vi hade ett par bilar med denna motor på verkstan med mkt hög oljeförbrukning,och då provade jag med att hälla WD40 i cylindrarna! Skillnaden blev enorm! Innan drog den 1 liter på 20mil,efter 1 liter på kanske 200 mil!Men dom bilarna bolmade inte onormalt, men var rejält sotiga i avgaspipan och bakre regskylten var skitig!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.