AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.894

Fel på drivlina 320d GT - 2014

Ax
49
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Hej! Har fått något skumt fel på bilen, en 320d GT rwd. Allt började med att jag bytte batteri hos aukt. BMW Verkstad för en månad sen (Holmgrens Jönköping). I samband med det sa verkstaden att jag åkt runt med för låg spänning under för lång tid vilket gjort att både infotainmentsystem och motorstyrning blivit korrupt, så jag fick pröjsa 1800 spänn extra för att koda om det. Verkstaden menade på att det bara var positivt för nu fick jag den senaste programvaran etc. Jag har dock aldrig märkt några problem med bilen trots sin korrupta programvara.

Sedan batteribytet och uppgradering av programvaran så kommer felmeddelandet ”fel på drivlina, du kan köra vidare men uppsök servicepartner”.Felmeddelandet kommer och går och det finns ingen riktig logik när det dyker upp. Har hänt i allt från stillastående till på motorvägen i 120 km/h.

Jag lät Holmgrens kika på bilen, men de kan inte hitta något fel alls och kan inte läsa upp felkoden ur historiken. De tror att det kan vara skit i bränslet som utlöst koden, vilket jag tycker låter helt befängt.

Nu fick jag meddelandet igår igen efter 1 veckas körning utan meddelandet. Så fort jag stänger av och sätter på bilen är det borta.

Blir grymt trött på detta och känner att jag bara vill skeppa iväg bilfan. Hatar när jag inte kan lita på bilen och det ställer till det i familjelivet.

Bilen har gått 15700 mil och är fullservad hos BMW med gröna OK rakt igenom. Är väldigt noga med att sköta mina bilar och just nu känner jag mig både orolig och besviken över vad detta kan vara?

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Att motorstyrning blivit "korrupt" på grund av dåligt batteri (Holmgrens beskrivning?) låter knasigt. Varför bytte du batteri? Hade du ngn indikation på dåligt batteri?

"Fel på drivlina" kan vara begynnande egr-fel, mycket vanligt och inte allvarligt i nuläget. BMW har haft återkallelse på egr, kolla om det är gjort på din bil.

Åk till en annan verkstad och kontrollera, borde finnas koder lagrade.
Ax
49
AxelE

Hej, jag bytte batteri för att jag fick meddelande om dålig batterispänning. Höll på i kanske 1,5 år, där det i början räckte med en underhållsladdning var 6-7:e månad, men på slutet fick jag ladda så ofta som var 14:e dag och då bestämde jag mig för att byta batteri.

Vad jag vet så är EGR-ventilen bytt enligt återkallelse.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har din bil AdBlue? Jag fick motsvarande felmeddelande på en F10 när spridarmunstycket in i avgassystemet inte finfördelade vätsksan tillräckligt väl. Detta var när bilen var i stort sett ny, och hamnade i kategorin barnsjukdomar, men även andra AdBlue-fel ger detta felmeddelande.
Ax
49
AxelE

Ingen adblue i min bil.
Ax
49
AxelE

Var inne idag på BMW - verkar vara laddtryckssensorn
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
En laddtrycksensor som visar fel värden enligt nya programvaran men inte lämnar felkod? Ja kanske…

Det finns också ett talesätt ”if it aint broke dont fix”. Därför gör man också endast säkerhetsuppdateringar på kritiska system.Och man utför dem i täta intervall varje månad så att förändringarna blir så små som möjligt. Då blir det lättare att felsöka och förutse följdfel.

Bilfirmorna kastar in ny programvara i blindo på en bil som är 10 år gammal. Det blir en jäkla massa förändringar… Klart som korvspad det dyker upp följdfel.. Var glad om det stannar vid en laddtryckssensor :)
Ax
49
AxelE

När verkstaden tog sig en närmare titt så indikerade den på trasig laddtryckssensor. De provkörde bilen och höll med om att den var slö.

Nu när den är bytt (1600kr) så går den som den ska. Dock har den nya programvaran medfört att bilen går på lägre varv och lite ryckigare i växlarna , framförallt 1-2:an i låga hastigheter, men det får man väl snällt leva med.

Skönt i vilket fall att det var ett billigt fel att åtgärda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.