AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
449

hur många kg behövs i vinter?

mase
hur många kg sand behövs i vinter i b-luckan?
dvs om man inte ska vara bambi på is.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har fräscha dubbdäck utan att lasta i en massa barlast och det är inga problem på vintrarna! Det hade jag även på min förra BMW som inte hade antispinnsystem och det var inte heller något problem.
BMW är betydligt bättre balanserade (viktfördelning 50/50 fram/bak) än ex en gammal Volvo.

Visst man kan inte köra som med en gammal Saab på vintern...
Men det klart, om man använder gasen "digitalt" (full gas eller ingen gas) så kan det bli jobbigt på vintern med alla bakhjulssläpp.

Du lär dig rätt snart känslan för hur du skall köra bilen på vintern.

Mvh
mase
ok
men jag har dubbfria?

Jag brukar gardera mig med två cementplattor i skuffen. Har två som passar precis =)

.................................................................
Länk
Mi
542
Micke R
328i -98
Jag har också dubbfria men det är inga problem. Om man inte har en extremt brant väg att köra eller dåliga däck är det endast en undermålig förare som behöver lasta ner bilen för att komma fram.... ;-)

Mvh / Micke R
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag har verktygslåda, garagedomkraft, hylsnyckelsats och annat "bra att ha" i bagaget.
Det ger lite tyngd samtidigt som det är praktiskt att ha med sig.

---------------------------------------------------
Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Tycker inte att man ska släpa runt på extra kilon i onödan.Men om man ska ändra vikt fördelningen så tänk på att lägga vikten rakt över bak axeln eller lite framför.Om man har den längst bak så kommer bak vagnen kasta som på en gammal VW-bubbla man får en pendel effekt som inte är önskvärd på halt väglag.Blir som att kasta en slägga med skaftet först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.