AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
951

Byta bromsvätska!

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Hej!
Är det någon här som har koll på hur mycket bromsvätska som behövs vid ett byte?
BMW 320 GT-16

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Strax under en liter kan du räkna med (men kan vara bra att ha en extra 1L flaska för säkerhets skull).

Brukar mest göra detta på min track day bil och där alternerar jag mellan bärnstensfärgad (ATE Typ 200) och blåfärgad bromsvätska (ATE Super Blue Racing) vilket gör det toklätt att se när den nya bromsvätskan nått hela vägen ut till luftnippeln.

Men detta lär ju du inte ha så därför brukar man dränera lite extra för att vara säker på att det är fräsch bromsvätska i bromsoket (där det är som viktigast).

Så säg du tappar ut 3dl från höger bak, 3dl från vänster bak, 2dl från höger fram och 1dl från vänster fram. Då bör du ha fått ut all gammal bromsvätska. Så strax under 1 liter helt enkelt (men som sagt ha gärna en extra 1L flaska utifall).

Samt såklart koppla in ditt favoritdiagnostikverktyg för att aktivera ABS/DSC-hydrauliken och få genomströmning där och få fräsch bromsvätska där också.

Flöda gärna även ny bromsvätska genom kopplingshydruliken också - där brukar det ligga riktigt gammal och äcklig bromsvätska (men då bör du ha den där andra 1L flaskan om du ska göra detta också).
bl
2.294
blixten
325i -88
Finns blåfärgad bromsvätska fortfarande att köpa?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, jag skrapade nog rent iallafall Sverige på de sista dunkarna :-)

Men är inte hela världen, vet man ungefär hur många deciliter man tappat ut ur varje hörn så kan man med relativt stor säkerhet säga att det är färsk bromsvätska hela vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.