|
|
|
|---|---|
|
Bil BMW 520XDrive F11. Har kört för länge med dåliga drivknutar fram och nu har något gått sönder i yttre drivknuten ser ut som drivaxeln har gått av eller lossnat från drivknuten. Jag jobbar borta och behöver använda bilen dagligen i ca 2 veckor till. Kan jag ta lös drivaxeln från inre drivknuten och köra bilen utan? och måste jag isf ta bort på bägge sidorna. Sedan när jag beställer nya drivaxlar och drivknutar vilka tillverkare ska man då sikta på det finns ju en uppsjö olika tillverkare på en massa sidor. Tacksam för hjälp//Enslow | |
|
Om du skall ha väck axlarna från inre knutar och utåt så skulle jag säga att du måste demontera axlarna helt och hållet från diffen ändå - förstår inte hur du annars skulle få loss dem med inre knutarna kvar i, de brukar sitta som helsike - och då kan du ju likväl köpa nya axlar trycka dit med en gång istället för att fippla med länkarmar, fjäderben, stänkskydd och grejer två gånger... Riskerna vet jag inte mycket om, men till att börja med kommer ESP gå helt bananas - bilen kommer ju uppfatta det som att du inte har grepp öht. fram. Denna går ju att koppla ur iofs. En annan sak är ju om axeltappen du låtit sitta kvar i diffen ramlar ur, dessa sitter bara med en enkel låsring nu när andra änden inte är fixerad i spindeln längre - då lär ju oljan också rinna ur i första bästa kurva. Man kan ju säkert göra så som du tänker, men det är nog inte helt enligt regelboken milt uttryckt. GKN är OEM - då kan du vara hyffsat säker på att grejerna håller. |
|
| enslow: Även bilsdelsbasen har drivaxlar köpte själv därifrån när jag behövde byta en drivaxel. | |
|
enslow15: Länk Länk |
|
|
Tack för era svar. jag har lyckats fixa en bil att åka i och kommer köra hem bmwn på biltransport, Törs inte chansa. Sen är GKN Spidan drivaxlar och knutar och som är inte super dyr så bättre än begagnade tycker jag. Men man undrar när prisskillnaden är mellan 1600sek-15990sek hur många mil extra man kommer. Dvs för en komplett drivaxel med drivknutar Mvh//Enslow |
|
|
Exempel komplett drivaxel vänster fram Autodoc Ridex 1760sek Euro 1530sek Drive+ 2120sek Gsp 2580sek Spidan 4960sek Löbro 5160sek Finns massvis med försäljare och jag tog bara en som hade flera olika märken finns säkert fler olika och bättre sidor att leta på. men kommer man 5000mil med dom billigaste och 25000 mil med dom dyraste och finns det något märke man absolut inte ska köpa? Mvh//Enslow |
|
|
Kolla gärna vad Länk tar för motsvarande. De har tre olika klasser på kvaliteten precis som Länk Jag har sett prisskillnad på en kopplingssats, Luk, där Aeromotors tog strax över 1000 kr, övriga 1400-1600 kr. Redigerar och svarar mig själv, SKF: Länk |
|
|
Bra tips. Dom har premium Spidan 3700sek Löbro 3530sek Skf 1790sek frågan är om man törs köpa Skf dom gör ju bra lager iaf Medium Gsp 1580sek Ekonomi Ridex 1080sek Point 1335sek Sen tillverkas väl nästan alla reservdelar i olika asiatiska länder nu för tiden |
|
|
1790 för SKF? Då är det bara att beställa. SKF sätter nog inte sitt namn på den billigaste sk*ten från Kina. |
|
|
Ska byta drivaxel vänster fram (F11 2016 20k mil). Klickar rejält nu. Bör även diffoljan bytas? Det kanske rinner ut lite vid bytet. Påfyllningspluggen verkar sitta väldigt illa till. Tips innan SKF-axeln kommer imorgon? Några Do eller Don´ts? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.