|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är helt ny på forumet och detta är min aboslut första post. Däremot är jag inte främmande från att besöka sajten. Hit går man när man inget vet och inget kan i mångt och mycket genom åren. Det var väl helt enkelt dags att bli medlem antar jag. _________________________________________________________________________ MITT PROBLEM: Jag skulle byta TRANSMISSIONS OLJA och således byter man transmissionsfiltret som sitter fast i pannan på dessa. Jag köpte ny panna och en h*lvetes massa olja, nya skruvar och en ny plugg. Ett kit alltså. Jag dränerar oljan hyfsat varm, 50 grader(?). Kollar efter rester av gammal packning när jag tar ned tråget/pannan. Sätter på nya tråget/pannan, korsdrar efter ZF instruktioner och med rätt NM. Fyller på första oljan som var iskall då bilen stått i minusgrader utomhus. Får i kanske 3L. Det rinner över. Hoppar in i bilen, startar, kollar temp på transmissionsoljan med ISTA. Den är låg i temp men det är för oljan jag häller i är knappt 10 grader. Låter bilen gå lite, så den kalla oljan blir någorlunda varm. Kollar temp igen med ISTA. Lägger i R, D, N, M (Växlar mellan 1-3) Några sekunder i varje läge. Hoppar ut, hissar upp bilen, häller in resterande mängd jag får i. Gick kanske 5-6L allt som allt. Spänner pluggen hyfsat. Kör en runda så termostaten till oljekylaren till växellådan skall öppna och således dra runt oljan lite. Kommer tillbaka. Oljan är nu över 75 grader. (Termostat öppnar vid 75, helt vid 90) Hissar upp bilen, plockar ut pluggen med motor på tomgång, det rinner ut lite, väntar på att det blir en liten stråle och drar sen igen pluggen för gott. Börjar skruva på underredsskyddet, MÄRKER hur det droppar under påfyllningspluggen vid själva packningen som sitter på pannan. Tänker att jag är dum i huvudet och har gjort allt hyfsat rätt och ska sluta vara ängslig. Rengör och kollar igen medans bilen står igång. Kollar att pluggen inte läcker. Nej det verkar vara packningen på nya tråget/pannan. Drar ihop allt, åker hem och ser dagen efter det läckt 2-4DL växellådsolja. Åker tillbaka till kära OKQ8 där kassörskan nu skrattar för hon vet på mitt ansiktsuttryck, att jag inte vill vara där. Plockar ner underredsskyddet med en vän. Vi diskuterar om att 10nm på dessa oljepannor inte känns rätt trots alla specifikationer gällande dessa tråg säger så och kollar pluggen inte är dålig och drar sen åt tråget med sunt förnuft. Lagom, skit NM, vad ska man dem till egentligen, vi borde väl dra med sunt förnuft som allt annat på bilar? Där står vi och tycker allt känns rätt efter vi fyllt på mer olja i växellådan och gjort samma procedur med växlarna med motor igång och påfyllning bara för att se det fortfarande läcker. Vi säger tack och adjö till projektet för dagen. Jag ringer till 2 olika BMW verkstäder. Frågar hur dem brukar göra och berättar mitt tillvägagångssätt. 10nm ska man inte ha. Känsla och sunt förnuft sa dom. Värm oljepannan i ugn, 50-60 grader innan du sätter på den för att plasten och packning ska forma sig efter växellåda. Mer än 50% sa den ena verkstaden läcker när man köper eftermarknads prylar om man inte värmer pannorna. Den andra verkstaden sa också att det är mycket viktigt att värma pannorna. Hittar ingenstans på google att man skall värma dessa pannor innan installation och det står verkligen inte medskickat i kittet från VAICO jag köpte. (som jag förstod som ett dugligt eftermarknads för dessa växellådor) Har även kontaktat ZF AFTERMARKET som vidarbefodrade min fråga till KG KNUTSSON där jag ställde frågan gällande värma pannorna och dragmoment. Kan det vara dålig panna jag fick tag i? Borde den värmts? Oljan jag hällde i, borde den varit rumstempererad? Hur noggrant är det egentligen? Tyckte jag var rätt noggran förutom kanske just den biten att oljan var något kall när jag hällde i den då den stått i en kall bil. Länk <--- Länk till bild på läckage. Så, Har ni varit med om liknande? Hur gör ni? Tips, ideér? Mvh Oscar Okunnig om allt, men kunnig om något kan man bli. | |
|
Hej, Tråkig historia detta för dig, inte kul å behöva tillbaka till OK i läckageärenden - en klen tröst är väl att kassörskan iaf. verkar vara trevlig.. Jag har bytt dessa trågen och olja på 8HP några gånger - vart bomtätt varje gång. Har alltid då kört med ZF-tråg där nya skruv och packning följer med, har du nåt annat fabrikat? Sen är jag tämligen säker på att plasttrågen alltid skall dras med 6NM, givetvis korsvis enligt schemat precis som du gjort, endast plåttrågen skall dras så hårt som 10NM om jag minns rätt. Har för mig att det står lite otydligt om detta ZFs instruktion då denna verkar generell - dubbelkolla detta innan du tar detta som en ren sanning! Det där med att värma tråget och ha sig låter helt vansinne, har gjort åtminstone ett byte mitt vintern utan problem - möjligen att oljan då varit rumstempererad men det tror jag knappast har någon större betydelse. |
|
|
@Nicklasson Tja, tack för svar. Jag har användt mig av ett filter från VAICO som köptes på MECA. Köpte nya skruv och ny plugg på BMW. Oljan som användes var spec'ad för ZF lådor, köptes också på MECA. Länk till ZF angående NM : Länk Kändes också vemodigt att värma trågen?! Okunnig om allt, men kunnig om något kan man bli. |
|
|
Såg nu VAICO i ditt inlägg - jag hade nog övervägt att tömma oljan och ta tillvara på den innan den rinner ur helt, beställt ett ZF-kit, demonterat VAICO-tråget och skickat det till nåt ställe där solen aldrig lyser och därefter börjat om på ny kula. |
|
|
@Nicklasson Var hittar jag ZF kit'en du pratar om? Skall ta mig en funderare. Tack. Okunnig om allt, men kunnig om något kan man bli. |
|
|
10NM är det ju helt klart, är helt säker på att jag dratt mina på 6 - har inte läckt på den kärran jag har ännu tack och lov😛 Undrar om de ändrat? Det finns ju lite olika uppslag som kan föranleda läckaget, det ena behöver ju inte utesluta det andra: 1) Dålig packning eller packning hamnat snett 2) Skevt tråg 3) Tätningsfläns låda skev (knappast troligt) 4) Skit mellan tråg, packning och/eller tätningsfläns Om du har tittat på M539 på tuben så har han ett bra tips för att säkerställa att packningen inte hamnar snett under montaget, han sätter buntband på lösen genom skruvhålen på tråget och packningen för att sedan klippa bort dem allt eftersom han får fixerat skiten med skruven. Sjukt smidigt om du inte redan testat det! Njae, inge kul för dig - oljan är inte heller billig. Kan tipsa om Valvoline ATF och Ravenol 8HP, båda möter kraven för LGF8 för en bråkdel av pengarna jämfört med ZF original. Valvolines olja är röd och inte grön till färgen som LGF8 om man är petig, den är dock klart billigast. |
|
|
Länk |
|
|
Hej Allihopa! Jag återkom aldrig med lösningen på mitt problem och tänkte göra det. Köpte ett ZF tråg. Tog lös VAICO tråget. Skrapade runt växellådan med rakblad på begäran från min vän trots att jag tyckte det var lite överkurs då jag hade känt med fingrarna det var jämnt. (Jag hade endast torkat med brake clean och känt med fingrarna att det inte var avlagringar runt där.) Fyllde på oljan i rätt ordning och sen blev det bra. Lärdom; Alltid alltid alltid rakblad. Noggrant. Tack för svar i tråden, det hjälpsamt. Mvh Oscar //Okunnig om allt, men kunnig om något kan man bli. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.