|
|
|
|---|---|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Har fått olja överallt efter att oljefilterhållaren sprack i somras (sitter under motorn)! Nu tänkte jag ta bort metallplåten under motorn för att göra rent, men det finns muttrar på ovansidan som snurrar. Ska inte de sitta fast? Hur får jag bort plåten? Kommer inte åt muttrarna. På videos verkar de sitta fast och det är bara att skruva loss skruvarna. Någon som kan hjälpa? Gäller en e53 2005 4.4. |
|
Hej, Muttrarna kan ha suttit svetsade från början men lossnat i sbd med att någon tidigare (försökt) demontera. Lätt att muttrarna rostar fast i bulten och sen släpper när det våldas. Om du inte kommer åt att hålla fast muttrarna på något sätt är det nog vinkelslip nästa. /Lennart |
|
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Kan nog vara så. De satt ordentligt fast. Funderade bara ett tag om konstruktörerna verkligen inte hade sett till att muttrarna satt fast eftersom annars är jag smått imponerad över BMWs lösningar. Det är normalt lättmekat. Tack för svar! Blackshiningbeauty |
|
Det är nog så, att hasplåten normalt inte behöver tas loss annat än för lite större arbeten än bara service. Då tar saltet sin tribut. Vi hade tidigare en Toyota Landcruiser med riktiga hasplåtar (inte plast) fästa med bultar i fasta muttrar i ramen. Eftersom plåtarna aldrig(?) hade varit loss, gick samtliga bultar av, när Toyota-verkstaden skulle åtgärda något en gång. Utan att fråga ersatte de bultarna med självborrande skruv.... /Lennart |
|
|
Det stämmer att det är muttrar på ovansidan som är ett mörker att komma åt för att hålla i, Skurvar och muttrar till förstärkningaplåten under E53an är av engångstyp, muttrarna är sådana som ska låsa i underlaget. Antingen är de korrosionsskadade eller kan de vara skadade från tidigare arbeten som inte varit utföra enligt tillverkningarens instruktioner. Det går att lirka in en vanlig Uringnyckel för att hålla emot vid losstagning Skurvarna och muttrarma kostar nästan en tusenlapp hos BMW |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Anledningen varför dessa muttrar bara snurrar med och är tröga att ta bort är för att de är självlåsande muttrar. De är alltid så där tröga, nya som gamla, det är helt enkelt en del av designen. Dessa muttrar är däremot inte av typen som ska låsa sig fast i underlaget (sådan muttrar ser helt annorlunda på undersidan av kragen). De två vanligaste sätten att göra självlåsande muttrar är att montera ett nyloninlägg eller att klämma åt muttern i ovankanten så den blir oval. Dessa muttrar som används här till denna förstärkningsplåten är helmetalliska "ovala" varianten. Man kan se ovaliteten här på bilden nedan. Länk Syftet med självlåsande muttrar är att de inte ska kunna vibrera loss. Så man använder självlåsande muttrar på ställen där det finns risk för extra mycket vibration eller där man vill ha en extra försäkring om att muttern inte enkelt kan komma loss. Strikt sett ska man inte återanvända självlåsande muttrar. Är det av typen nyloninlägg så går det alldeles utmärkt att återanvända skruven då nyloninlägget inte skadar gängorna. Är det av typen "ovala" så kan gängorna ibland skadas och därför brukar man generellt säga att inte återanvända skruven. Men det är oftast inga som helst problem att återanvända skruvarna här också - man dubbelkollar bara först att gängorna inte är kraftigt skadade. Så inga problem att återanvända skruvar och muttrar här - bara kolla som sagt att gängorna på skruvarna är ok. |
|
Jag böjer mig för en sak bmwslangen, det äe utformningen av muttrarna Jag hade hallucinerat, var tvang till att leta rätt på de där jag plockat av och kika på dem, Avseende återanvändningen kompletterar jag med en utläggning: TISen stipulerar att de ska bytas, Åtdragningssekvensen som är angiven( 56nm +90°) tyder på att de är sträckskurvar, jag har inte kontrollmätt, det kam vara ytbehandlingen och korrosionsskyddet som besvärar åxo Det går att återanvända dem, men de bör bytas per tillverkarens rekommendationer, |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yepp, du har helt rätt Nitrious - TIS säger att både skruv och mutter ska bytas. Men ofta brukar det bara vara muttern som ska bytas (brukar stå i ETK "Replace self-locking nut"). Exempelvis så används helmetalliska självlåsande muttrar för infästningen av bärarmar i chassit (detalj #9 och #13 i skissen nedan). Länk Men här behöver man bara byta muttern enligt TIS - vilket förklaras när man tittar i momenttabellen (det är ingen vinkeldragning för skruvarna för bärarmarna). Så blev nyfiken då det stod både skruv och mutter och kollade i momenttabellen - mycket riktigt så hade Nitrious rätt. Good catch Nitrious! De där skruvarna dras utanför sitt elastiska område och in i sitt plastiska (betyder att de ej återgår till sin ursprungliga form). Och det är därför dessa skruvar inte ska återanvändas (och inte som jag skrev att gängorna kan vara skadade - däremot finns det självlåsande muttrar som har en väldigt aggresiv gängutformning som ofta skadar gängorna vilket var det jag tänkte på då jag såg att även skruvarna skulle bytas - men finns även gängutformningar som tex Wide-Loc som är skonsamma mot gängorna). Så yes - rekommendationen är att de ska bytas (men brukar vara ok att återanvända en gång eller så). Vad man väljer att göra beror ofta på hur högt värde man får när man multiplicerar ihop sannolikheten att det går sönder med vilken effekt det isåfall får. Om jag inte regelbundet gör en visuell inspektion undertill eller det inte är min bil så hade jag köpt nya skruvar, annars hade jag återanvänt och gjort visuell kontroll då och då (tex vid varje hjulbyte, oljeservice och så vidare). Men yikes! De kostar ju för fasiken 250 SEK styck de där skruvarna! Kommer ihåg när köpte nya skruvar till min E34 och då var det så billigt att man ofta köpte lite extra för att det var så billigt. Jisses, det här är ju löjligt ju... Det verkar dock förbannat knökigt att komma åt. Precis som Nitrious säger så måste man hålla emot med en u-ringnyckel eller liknande. Detta är ju inga problem vid produktionslinan då hela framvagnen byggs ihop separat (då är det enkelt att komma åt) och sedan lyfter man upp underifrån hela framvagn+motor på plats i chassit. Sen att man inte kommer en enda skruv efter det är ju totalt ointressant från biltillverkarens synvinkel (eran runt E53 och tidigare är dock ganska lättmekade men från runt 2015-2017 så började balla ur totalt och det är inte ens roligt att meka längre på sådana bilar). |
|
Hej! Jag plockade bort min för några månader sen, inga större problem en vinklad 16 ringnyckel på muttern, och mutterdragare på bulten undertill. Och såklart ordentligt med rostlösare på. Du ser vilken typ av ringnyckel jag menar. Länk Här är en beskrivning på jobbet. Länk |
|
|
Hur har det gått för dig Rolf? Har du fått ordning på förstärkningsplåten? |
|
Ursäkta att jag inte har skrivit något, men julen har tagit allt tid. Jag har köpt ringnycklar som föreslogs, men jobbet väntar hemma. Är nu i Finland och har firat julen. En del bastu har det blivit också, med dopp i sjön.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.