AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.172

Möjlig fix kamkedjeljud N47

Ub
27
UberSoldat
BMW 320D ED, 2010
Hej!

Jag hör lite släpljud från någon av kedjorna i min bil. Enligt mek på BMW så är det ingen fara än men har sett att man kan byta övre spännaren utan att riva motorn. Man ser inte spännaren men kan känna den om man sträcker sig in bakom avgassidan av motorn. Jag har sett ett par exempel på folk som har fått tyst på sina rassliga N47-motorer genom att bara byta spännaren.

Jag beställde Länk. Enligt realoem finns det fyra olika OE-nummer att välja på, jag valde den senaste. Återkommer om jag märker nån skillnad.
Ub
27
UberSoldat
BMW 320D ED, 2010
Nu har jag bytt den. Den nya är några mm längre än den gamla och har mer spänst i fjädern. Det var inte lätt att komma åt att byta, blev inte momentdraget. Fick bli på känn i konstig vinkel. Den gamla var inte trasig i alla fall som jag har läst att den kan vara.

Tror inte jag hör nån skillnad på kedjeljudet. Kanske något jämnare släpljud. Det kan ju också vara kedjan till högtryckspumpen som ger släpljud eller båda (som har kedjeguider). Kanske är det själva guiderna som låter mer för att de är slitna. Jag kör nog tills jag hör kedjerassel.

Vore intressant att lyssna på en nära ny N47 och höra hur kedjorna låter på en sån. Kanske inte är helt tysta från början?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.