|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Det jag som TS söker svaret på är nog en fråga som ingen egentligen har något korrekt svar på. Det är knappt jag själv vet vad jag vill ha för svar. Jag är bara allmänt vilsen kring ett kommande bilbyte, där elbilen bitvis tagit mig med storm och där omgivningen ifrom av media, kollegor, grannar och vänner påverkar en. Nu följer lite lösa tankar: Jag har i mellandagarna passat på att köra en model Y performance och en model 3 Highland LR. Förbaskat trevliga bilar måste jag säga. Om jag jämför f30-serien som jag och farsan avverkat 4 stycken av, varav farsgubben har haft 2st innovation edition så tycker jag att teslans byggkvalitet imponerar. Körmässigt tycker jag både MYP och 3 Hogland hade mycket av det jag älskar BMW för = körkänsla. Jag kände vägen genom ratten hela tiden och känslan var att jag hade full kontroll. Jag kände mig bekväm med bilen efter endast 5 minuters körning. Chassisättningen imponerade också, härligt stum och fast utan att upplevas stötig. Om jag jämför med min F34 från 2014 med 16000 mil så är ju teslan bättre på alla punkter. Jag måste ju säga att även en fossil drivlina känns tråkig. För i ärlighetens namn har inte mycket hänt mellan 2014 och 2024 när det kommer till en 320d/520d. Har kört g21 ett par gånger och visst den känns mer väl ihopskruvad än f30 men där slutar den att imponera. Rent drivlinemässigt går min gamla f34 lika bra. Nånstans här börjar min vilsenhet. Plånboken och tråkmånsen i mig säger att ”stilla dig lite nu och byt till en bättre begagnad fossilare och kör den 3 år och hoppa sedan på elbilen, för då har de kommit ner i pris, då finns det en mer balanserad begagnadmarknad bla bla”. Men samtidigt känns det helt fel att punga ut runt 400-450k för något som bara marginellt känns modernare än min f34 som jag kanske Max får 160k för trots trevlig utrustning som m-paket mm. Visst teslan kostar mig mer att byta till men då får jag åtminstone ett rus av nyhetens behag… |
|
| Model Y är ju redan väldigt billig även jämfört med fossilbilar. Får man ens en 320d Touring med motsvarande utrustning för samma pengar? | |
|
Tyvärr varar inte nyhetens behag längre än till första körning i duggregn eller mörker. Då kommer du snabbt blu varse om att din 10 år gamla bmw har eoner bättre regnsensor, fantastiskt bra halv och heljus och en tystare kupé överlag. Regnsensorn i Tesla är helt enkelt fortfarande förbannat dålig, och ett konstant störmoment. Och ljusena har bitvis mörka partier, det ända som är plaid i Teslan. Tyvärr är det heller inte lättare att meckla med skärmen under färd, det ör ett evigt letande, och man missar lätt när man ska försöka träffa en knapp. Säg bara inget till Tesla-ägarna för då är det du som helt enkelt "inte fattar". |
|
| P.S. Då nämde jag inte p-sensorerna, som ör under ALL kritik. | |
|
F30 känns urgammal jämfört med moderna elbilar, det är framförallt drivlinan som inte hänger med. Och G20 är inte bättre på den fronten om vi pratar 320d. Regnsensorn funkar dåligt i Tesla men som ägare också av en F30 så kan jag garantera att lysena inte är sämre i Teslan. Kurvljus saknas dock, likaså Matrix-funktion. Man behöver inte fippla särskilt mycket med skärmen under körning, det är det som är grejen Qsacage. Du bara tänker att man ska dit och pilla lika ofta som man behöver trycka på knappar i gamla ICE-bilar. Eftersom Teslan har en fullständigt briljant profilstyrning så behöver man inte ändra värme, man behöver inte ändra stolen, man behöver inte byta musikkälla, man behöver inte slå igång rattvärmen - allt sånt är redan gjort när man öppnar dörrhandtaget. |
|
|
Som sagt, det är ju jag "som inte fattar" att man inte ska använda skärmen. Det är ju det dom "är grejen". Stupid me som vill stänga av rumpvärmen bak när det blir varmt för ungarna, och att man behöver göra det genom 3 klick på skärmen. Användargränssnittet är liksom inte till för att användas av användaren. Man har ju en app, sattt deeee... Och nej, ljusena är inte bättre än F30 eller ens E90. Ett starkt men ojämnt ljus som tar fokus från föraren är inte bättre. Var och en köper det man vill ha, men nyare är inte alltid bättre. De flesta här är gamla nog att veta det vid det här laget. Många saker är bra med Teslan, drivlinan är riktigt bra (och snål). Fjädringen är oraffinerad (men "sportig"). Regnsensorn en mardröm och ett störmoment. Ibland (ett par gånger på hundra) låser inte bilen upp när man kommer till bilen, fastän man har telefonen intill bilen (både Android och Apple), då måste man öppna app-helvetet för att låsa upp. Samma med bakluckan. Min fru kan stå bakom ovan synpunkter, och hon har aldrig fel. Det är sen gammalt. Men man kanske inte ska behöva öppna via appen, man ska bara vänta tills bilen funkar igen och låta briljansen sköta jobbet. |
|
thekinglives |
qsacage:Tack för ett välformulerat sakligt inlägg som verkligen satt huvudet på spiken. skickar denna länk och hoppas den får vara kvar. Länk |
|
Jag tror man får acceptera att det är laddköer några helger per år. Stockholmare har ju accepterat bilköer nästan varenda dag under hela året men ingen här hävdar att man ska välja kollektivtrafik istället... Beror även på hur man använder sin bil. Jag köat aldrig t ex. Ps. Allt får vara kvar om man inte nämner klimatet. Verkar vara en öm punkt här bland gubbsen. |
|
|
AxelE: det kan inte vara aktuellt med en begagnad elbil, tex modell3? Då är ju priset klart lägre och du får (de flesta) fördelarna med elbilen men med mindre ekonomisk risk. Står själv och velar lite där men byter isf mer för "att byta" än av egentligt behov (min nuvarande bil är större och nyare än i ditt fall). Det jag har lite svårt för är inredningen på MY/3, väldigt avskalat! Och mörk/dåligt upplyst, det är ju en verklighet för oss här uppe halva året. Det har gjort att Ha-begäret inte infunnit sig riktigt. Annars måste ju en beg M3 ses som direkt prisvärd, bra laddnätverk, snabb laddning, bra prestanda, billig service men kanske lite sämre komfort (enligt recensioner, inte kommit till skott att provköra själv) och dyr försäkring. |
|
thekinglives |
verdi2: Och det vi inte får nämna, är det allt handlar om, för det kan vi väl vara överens om, utan den aspekten hade vi väl fortsatt åkt någon form av fossilt. artikeln jag länkade till var ett inspel på ett annat inlägg jag gjorde som även det togs bort, där jag frågade om Teslaförare var lite "muppigare" än andra, artikeln verkar på något sätt stödja min tes....observera att jag med muppig inte menar mindre värd eller något sådant, rätt ord kanske borde vara tafatt....och med det menar jag inte att ni just här skulle vara tafatta.....men i allmänhet syftar jag på. |
|
Sluta använda förkortningen M3 till en Tesla, det är en djup förolämpning till "the one and only M3" vilket är en BMW... Hitta nu på en egen förkortning tack! :) |
|
Buspelle |
fiske & bilar: Helt enig. Att kalla en Tesla för M3 på ett BMW-forum är närmast att betrakta som ett helgerån och vittnar antingen om en total okunskap om bilmärket BMW och dess ikoner eller så är man helt skamlös. AxelE: Det är mycket i omvärlden och den rådande marknaden som talar för att det finns betydande osäkerheter och att det är bra att minimera risken om man vill värna sin ekonomi. Alternativet med förmånsbil ter sig därför som ganska attraktivt även om det kanske hade varit bättre med ett billigare alternativ än Tesla Y. |
| Kungen, ja antagligen hade vi gjort det eftersom det inte hade funnits elbilar. Men som läget är nu så föredrar jag elbil före bensin och dieselbilar. Jag gör verkligen det. Jag bryr mig inte nämnvärt om miljöaspekten. | |
|
Jag hade kunnat tänka mig en begagnad model 3 om det inte vore för att jag måste ha Y:ns utrymme. Förmånsbil i mitt fall är personalbil som ska vara kostnadsneutral, så om värdeminskningen blir värre än kalkylförutsättningen (som i dagsläget indikerar typ 7500-8000kr i månaden för en MYP) linjärt avskriven till 51% på 36 månader (1800 mil om året) så står jag risken själv så att säga och får betala in mellanskillnaden. Fördelen med personalbil som jag ser det är att jag får betala var det kostar jämfört privatleasingen och att jag får möjlighet att köpa ut bilen där ev överskott från försäljningen kommer mitt bilkonto till godo. Så jag inbillar mig att det är en mer transparent lösning är privatleasing. |
|
|
Ja ok, då går ju M3 bort, dessvärre är ju MY klart dyrare på begagnatmarknaden så det blir inte lika förmånligt. Eller kanske dessbättre i ditt fall om du kör via företagsleasing eller köper nytt. :) Gå på det du är mest sugen på, brukar bli bäst i slutändan! Livet är mer än ekonomi. Lycka till med nya bilen (vilken det än blir). Förmånsbilar kan andra bättre så det lämnar jag till övriga att uttala sig om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.