AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.507

Vilken bil ska man köpa inför 2024?

Sida 2 av 3
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Kommer precis från Testa "träsket" sedan några år tillbaks.
Har ägt en Model S LR samt nu senast en Model X Plaid. Fräna bilar rent tekniskt men de saknar mycket annat.

Jag gjorde lite tvärtom, gick från elbil till fossilare i form av en X3 G01 med 3 liters sexan. Sjukt skön bil.

Fossilaren blir vår 1:a bil men har även en i3s som får rulla de mindre sträckorna. Det passar våra körmönster bäst att ha en mindre elbil som, i vårt fall, har en 15mils radie och ska man åka längre så sätter man sig bekvämt och har en enorm räckvidd till förfogande för snabb och bekväm transport.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Är det inte svårt att vänja sig vid alla nackdelar hos dieselbilen? Eller glömmer man det efter ett tag?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om man har råd att enbart använda bensinbilen enbart till långresor så ser jag få nackdelar faktiskt förutom kostnaden. Men att använda en bensinbil till alla småresor jag gör hela tiden - aldrig.

bl
2.294
blixten
325i -88
Efter att ha åkt med en Tesla S årsmodell 2020 ToR Sälen Göteborg för någon vecka sedan, med en värme som nådde elva grader, 16 efter omstart av datorn i Grums, dåligt halvljus och urdåligt helljus samt stolar som är klart sämre än min bmw, så skapar inte Tesla något habegär hos mig direkt...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På samma sätt som att BMWs inte bör utvärderas baserat på kamkedjerasade 320 så kanske man ska välja ett friskt exemplar från elbilssidan.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Enbart långresor? Beror ju på hur ofta. Och vad man gör där.

Är ju tråkigt att behövs sätta sig i en het bilkupé när det är varmt väder. Eller att behöva leva med långsam gasrespons vid omkörningar... fast iofs nöter man ju mest motorväg nuförtiden.

Tråden har tappat lite fokus, det är väl inte Verdi2 som ska byta bil (så dennes förhållanden är ganska ointressanta)?! Åker TS ofta längre sträckor kommer milkostnaden öka med en elbil, om så inte är fallet blir milkostnaden låg. Värdeminskningen på en nyare elbil är i vissa fall hög, i kronor och ören räknat, då de haft ett mer normalt prisfall senaste tiden (och inköpskostnaden är hög). Nu var ju alternativet leasing så den delen ingår.

För modell Y blir kostnaden över 3 år ca 250 000kr, plus el och driftskostnader. Dieselkostnad över 3 år blir ca 60-65 000kr samt driftskostnader, service och värdeminskning och eventuell ränta. Värdeminskningen är ju svårbedömd då den varit väldigt låg senaste åren men man bör räkna med att det inte består. Även räntekostnaden kommer sannolikt svänga under perioden. Rent ekonomiskt blir "risken" mindre med en dieselbil sen får man själv värdera övriga aspekter så som garantier, mindre risk för (allvarligare) fel och modernare bil. I dagsläget hade jag personligen gått på en nyare begagnad, förmodar att du kan ändra dig senare och hoppa på en företagsleasing?!
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Precis, det var väl inte vad som var billigast som var frågan. Sen behöver man ju räkna in alla dyra verkstadsbesök på Teslan men det kanske Verdi2 inte vill berätta om? :-). Sen har alla bilar både för och nackdelar. En Tesla med en körkänsla och byggkvalite som en BMW hade jag varit intresserad av alla dagar i veckan. Men som Tesla bygger bilar i dagsläget så faller de bort för mig. Långresa med en elbil idag är också en utmaning, senast igår så var det kö på i princip samtliga av Teslas Superchargers i mellansverige, och det lär inte bli mindre kö de närmaste åren.

Nu vet jag inte hur behovet av 2 bilar ser ut för trådskaparen men att ha en stor dyr elbil på uppfarten där man oftast bara nyttjar en bråkdel av batteriets kapacitet är för mig slöseri. Så givet att vi inte pratar nya bilar via företagsleasing så hade jag gått på en begagnad lösning men en fossilare och en mindre elbil. Har svårt att rekommendera en begagnad Tesla, hade snarare då kikat på en Kona eller i3 tex.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att köra 2000 mil med en dieselbil kostar 3år x 2000 mil x0,65 x 23kr dvs 90.000kr. Sen på en ny dieselbil tillkommer runt 40.000kr i skatt på det.
Så 130.000kr snarare än 60.000kr.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det beror ju på hur man räknar. Räknar man 1800 mil /år, en rimlig förbrukning och vad dieseln kostar nu och förväntas kosta efter årsskiftet så blir det 60-65000:-. Vad bränslet kostar i framtiden vet vi inte.

En ny dieselbil var inte aktuellt, en bättre begagnad kostar inte 40000:- i skatt över 3 år.

MVH Christofer
Dieseln kostar inte 23 kr/l efter nyår (det gör den inte ens nu), enligt regeringen skulle det bli 5 kr billigare, jag kalkylerade med cirka hälften. Sen kan vi dividera om dieseln drar 0.6 eller 0.65 men kanske inte är avgörande (TS körde enligt egen uppgift 1800mil, varför då räkna på 2000?).

Vidare handlade det om en begagnad diesel med malus förbrukad eller snart förbrukad, med då ca 10' kr i skatt, 9000kr mer än elbilen över 3 år. Jag misstänker att TS behöver köpa laddare till elbilen, i så fall så tar den kostnaden ut varandra. Hur som helst är det knappast den 10000 kr som avgör. Utrymmen (bra för MY), komfort (vinner BMWn), kvalitetskänsla, om bilen anses snygg och hur man trivs med interiören (för mig största nackdelen med MY) är nog viktigare.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Keiser, hur kan milkostnaden öka med elbil?
Verdi2: otydligt formulerat (skyller på yttre omständigheter och mobilen), milkostnaden går upp om du tvingas ladda utanför hemmet (det som avsågs)
Väldigt många behöver aldrig, eller ytterst sällan, ladda utanför hemmet. Jag har på snart tre år aldrig laddat annat än hemma.

/Anders
Det var lite det som var poängen med den delen; det beror helt på körmönster hos TS vad milkostnaden blir. 🙂
Dieselbil utan malus helt klart!! Många glömmer också att t ex däcken kostar en bra slant till en elbil också förutom värdeminskning i kronor. Men om du skall ha en elbil är det nog bättre att leasa en.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gå inte på Teknikens världs pellejönsartiklar

En öm tå trampa på 😀 vet inte vad du har för info men har kompisar med Tesla m3 och VW ID4 där vinterdäcken var äckligt dyra. Var och en gör som man vill som vanligt…
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kollade nu vad billigaste 18” med vinterdäck kostar till en BMW 3-serie och det är dryga 30’ Länk. Det är samma som jag gav för 19” till min elbil och hos Tesla verkar man också få 19” och vinterdäck för den summan.

Så ja, däck är dyrt, men inget unikt för elbilar.
Märklig kommentar om att vinterdäck skulle vara ”äcckligt dyra” tullen elbil! Vad jämför du med? Nya BRA däck kostar till ALLA bilar.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.