AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.384

Startar inte när det blev kallt ute

JK
15
JKK
520D-2009 M-paket
Hej!
Trodde först att problemet var batteriet men har laddat det i 2 dagar nu. Startmotorn går runt och man märker att det finns kraft i batteriet men bilen vill inte starta. Felet började komma redan förra vintern men inte så här illa att den inte startar alls. Bilen halvtänder lite och så går startmotorn runt, halvtänder och runt osv. Problemet startade nu när kylan kom. Så min fråga är.
1. Hur stor är sannolikheten att alla glödstift är trasiga?
2. Kan det istället vara kontrollenheten/modulen?

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Hur gamla är glödstiften? Hur många mil har dem gått? Får du några felkoder på glödstiftsmodulen?

JK
15
JKK
520D-2009 M-paket
Hej!
Har inte en aning om hur gamla dom är tänkte bara att det verkar otroligt om alla gått sönder. Bilen har rullat 35k. Har inget att koppla upp mig med. Läste i någon tråd att det inte gick att se några felkoder med en obd läsare.

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Ok, en fingervisning om livslängden på glödstift är generellt ca 20k mil. På min förra bil bytte jag vid 15k, inte för att jag hade problem utan snarare förebyggande för att DPF inte skulle klogga igen i förtid. Jag hade även felkoder "glow element cylinder x outside specification" på alla fyra, bytte även glödstiftsmodulen men felkoderna dök upp igen - detta sket jag i och körde bilen 10000 mil utan problem tills jag sålde den. Har försökt hitta info om detta men haft svårt finna några svar, så i mitt tycke så bör man kanske inte som jag springa och köpa all elektronik vid förekomst av ovan felkoder utan snarare fokusera på stiften.

Nåväl, nu ganska nyligen hjälpte jag grannen med byte av hans stift på hans E60 från 2008 med 38000 mil på mätaren, dessa var aldrig bytta innan. Precis som du hade han länge haft problem med kallstarter, som successivt hade förvärrats, under -10 ute var det lönlöst att ens försöka starta. Mht. vetskapen om hur länge stiften suttit där gjordes bytet utan någon föregående felsökning, nu med sex st färska BERU-stift hoppar bilen igång utan tveksamheter - även vid 8-10 minusgrader. Det finns en del tutorials på tuben om hur du kan motståndsmäta stiften och vad det bör ge för resultat (>6 ohm = OK) - det stökiga är väl att komma åt då du får lossa på hela insuget innan du kan skrida till verket. Ska du även byta dem själv så rekommenderar jag dig en stor portion tålamod och en burk med 5-56/WD40 som du dränkt de gamla stiften med några dagar innan du försöker skruva loss dem - lämna in annars! Knäckta glödstift i topplocket är inget kul jobb (har jag hört...)

Det är ju givetvis inte så att alla stiften går sönder på en och samma gång, däremot är det en ganska hårfin gräns då stiften inte orkar leverera tillräckligt med värmeenergi längre, dvs. de kommer inte upp i tillräcklig temp för att hjälpa till att antända dieseln vid kallstarter. Så hade jag varit du så hade jag börjat med stiften.

JK
15
JKK
520D-2009 M-paket
Hej!
Tack för svar. Har nu läst felkoder och den felkoden som inte går att radera är
49A6 lIN-buss:kommunikationsfel. vad jag läst om verkar det vara själva modulen. Är det värt att börja byta den innan man lämnar in för byte av glödstiften? Någon skrev på ett engelskt forum att trasiga glödstift förstör även modulen (om man bara byter den) vet du något om det?

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Njae, där har jag dålig koll - vet dock att jag sett en film på tuben om hur man kan felsöka modulen med hjälp av att bara motståndsmäta den, kan ha varit denna:
Länk
Tror dock inte denna filmen ger svar på om just ditt kommunikationsfel sitter i modulen eller någon annanstans. Kanske någon annan kan förklara din felkod? Iom att det beskrivs vara en buss i felkoden så tyder ju detta på att det är en kommunikationsslinga som inte får svar från en viss komponent ute på slingan - 49A6 kan ju mycket väl vara glödstiftsmodulen.

På min bil så bytte jag ju både stift och modul vid samma tillfälle i tron om att detta skulle lösa alla felkoder, nu berörde ju detta en B47 där modulen sitter fast ovanpå insuget vilket gör jobbet långt mer svordomsbesparande mot hur den sitter monterad på en N47. Jag resonerade som så att det är ju ett ganska vida känt problem med dessa moduler, så jag bytte detta lite på chans och i förebyggande syfte när jag ändå var där och stökade - nu dök ju iofs samma felkoder upp igen ändå, dock hade jag inga som helst problem med varken kallstarter eller DPF-regenereringen efteråt. Som svar på din fråga så hade jag bytt glödstiften oavsett mht. hur länge de sannolikt suttit där, du kan ju samtidigt felsöka modulen som sitter där enligt filmen - för om jag förstår dig rätt så riskerar du ju inte att modulen går sönder av att du byter stiften. Utan detta förekommer vid dåliga stift, vilket låter rimligt i min värld då fel motstånd i stiften kan föranleda strömfel tillbaka in i modulen - i sämsta fall har du inget motsånd alls och då blir det väl kortslutning? Eller tänker jag fel nu?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dålig glödstift så är oftast modulen rökt också och det är lika bra att byta rubbet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.