AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
847

E39 -98 koppla ur orginal larm larmmodul?

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Hej, har sökt men inte funnit svar, går det att koppla ur själva larmmodulburken nånstans i en E39 -98 men ändå kunna låsa7låsa upp bilen med fjärrkontrollen?
Startbatteri kanske behöver bytas, men många har bytt och har ändå problem.
Huv kontakten är urkopplad redan :-)

Larmet utlöses av General Modulen, som får sin input från olika håll. Om du bara vill få tyst på sirenen, är nog den enklaste operationen att dra ur kontakten till den.

Sirenen sitter ovan/innanför plastskärmen HB.

/Lennart
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
General modul, menar du typ 'main module'? Finns det olika sådana med å utan larm?
Å en tanke jag fick, borde man inte kunna koppla ur nåt vid förardörrslåset? Man kan ju vrida på och av larmet med nyckeln i dörrlåset? Plus att google säger att man kan skruvmejsla runt hela låskistan och stänga av larmet så?!
GeneralModulen, GM, har många centrala funktioner i bilen. Ingen bra grej att börja fippla med.

Vill du stänga av larmet på ett sätt som gör det möjligt att senare återansluta det, är mitt tidigare förslag att föredra framför ”skruvmejsel i låset” t ex.

F ö går det inte att larma på/av med nyckeln i dörrlåset om bilen är original.

EDIT: När jag nu kollar, skall larmet av-/aktiveras även via nyckel i låset. Så är det inte på min bil, så kanske är det möjligt att koda/välja.

/Lennart
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Kanske borde förtydliga. Det går att ta sig in i min bil genom att vrida om låskistan i dörren med en skruvmejsel, och då stänger man även av larmet.
Nyckelvridning i låset aktiverar/avaktiverar larmet. Även tvångsvridning av hela låskistan mha skruvmejsel...
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
...men nu när jag kom hem och skulle börja felsöka vad som triggar larmet, så vill inte bilen larma längre 😉 Får hoppas att det håller i sig ett tag 😀
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mycket vanligt är att huvswitchen blir dålig, bara att rycka ur kabeln så tror bilen att den är stängd. Bra grej att kolla iallafall.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Som jag skrev i starten :-)
Huv kontakten är urkopplad redan :-)

Men appropå ODB-shop, går det att läsa 'felkoder' på larmet i efterhand, vad som löste ut larmet?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Sorry, missade det ;-)

Tveksamt om det går att se faktiskt med något diagnosverktyg.
Möjligen med Inpa men även om man kan kolla livedata på sensorer så ser ju allt förmodligen bra ut så länge den inte larmar.
Det blir ju inga felkoder på sånt här.

Hade det inte varit så kallt hade jag kunna gått ut och kollat på min e39.

Blir det mildare ska jag försöka komma ihåg detta.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.