AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.716

Laddpunkter i motorutrymmet.

Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Tja!
Vad jag förstått ska man inte ladda eller jump-starta en halvmodern bmw från batteriet i bagaget.
Jag hittar den positiva Polen i motorutrymmet men inte den dedikerade negativa.

Någon som vet vart den negativa sitter?
Annars, går de bra att ta en övrig blank skruv eller metalldelar för jord istället för dedikerad negativ? Detta då ja har en noco jump starter men där kablarna är så kort mellan röd och svart att den inte räcker om det är en lite längre bit mellan polerna.

Frågan gäller f11 520d 2012

Jag har en annan modell, men i väntan på exakt svar är det nog en "grå metallpinne" med en märkning på toppen. Titta längre fram mot flygeln i mottorrummet.
Om du har BMW Driver's Guide (app) så sök på Starthjälp.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även om det finns en jordpunkt så går det fint att använda alla (omålade) bultar som är skruvade rakt i karossen om man behöver. Allt sitter ihop ändå.

Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Sort tack för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, som ovanstående pekat ut så är det en grå pinne (eller annat lämpligt som sitter i karossen - fast numera så är det bara plast överallt så ganska svårt att hitta) man ska leta efter.

Ser lite olika ut men brukar sitta i närheten av pluspoluttaget.

Såhär ser exempelvis jordpinnen ut på en E87 2006
Länk
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det viktigaste är att man INTE ansluter något direkt till batteriets minuspol. Ty det är i batteriets minuskrets som mätningen sker (Enheten heter IBS (Intelligent Battery Sensor)) hur batteriet laddas respektive laddas ur.

Vänligen Näckrosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.