|
|
|
|---|---|
|
Jag har snöat in mig på motorkoder gällande N47 motorn. Jag tror att jag har en N47D20C vilket bekräftas av bla skruvat.se men enligt realoem har jag en N47N. N47D20A, N47D20C, N47N och N47TU verkar vara de vanligaste. Jag har inte fått något svar efter flera timmars googlande och iask.ai ger olika luddiga svar. TU står för technical update men vad står N för efter N47? Neu på tyska? Är N och TU samma motor för olika marknader? Ser att N47TU har addblue-system vilket jag inte har. I alla fall har den det till amerikanska marknaden. Måste man kontakta rätt person på BMW för att få ett bra svar på detta? | |
|
Jag får väl försöka svara mig själv då efter lite mer forskande. Tydligen gjorde BMW nån förändring av hur de namnger motorer när N47 tillverkades. Jag har sett på min typskylt att jag har N47D20C. BMW själva verkar inte kalla dem N47N eller N47TU. Min motor heter både N47D20C och N47D20O1 och motsvarar vad jag förstår N47N eller TU vilket verkar vara samma sak. N47D20A kan vara N47D20O0 eller liknande. Med min iCarsoft säger VIN-koden att jag har just N47D20O1 men skylten på motorn säger N47D20C. TU kan också vara den amerikanska varianten där de har lagt till AddBlue-grejer för att uppnå deras avgaskrav för den tiden. Borde vara olagligt att göra det så här rörigt. Är nog inte många i världen som vet exakt hur det ligger till. Den här länken beskriver "N47TU" motorn med 122 sidor PDF för den vetgiriga Länk |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Gå in på biluppgifter och skriv in ditt reg.nr. Där kopierar du sedan chassinumret och klistrar in det högst uppe till höger på följande sida: Länk Sen klickar du på "Engine" -> "Short Engine" och scrollar ner, där står det vilken variant av N47 din bil har. Min F11 520D -12 har en N47D20C. |
|
Ja, jag har också N47D20C enligt den sidan. Realoem säger samma på short engine. |
|
|
Ska vi komma överens att N47D20C är koden för själva blocket (short engine) och N47N eller TU avser hela motorn med insug och avgasdetaljer? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, du bör se det tvärtom. N47D20C är en relativt noggrann identifiering av vad för typ av motor det handlar om (men säger inte allt) och står alltid på motorblocket. N = BMW Group 47 = 4-cylinder inline av en viss typ D = Diesel longitudinellt monterad 20 = Slagvolym (2.0 liter) C = Iteration/variation (främst inom avgasutsläpp gissar jag på) N47 och N47TU är mer grövre indelningar av en motorfamilj. Sen har du själva motortypen som är den som säger mest detaljer om vad det är för motor, exempelvis kan det stå N47D20O1. N = BMW Group 47 = 4-cylinder inline av en viss typ D = Diesel longitudinellt monterad 20 = Slagvolym (2.0 liter) O = Effektklass (K=lägst, U, M, O, T=högst) 1 = Första revisionen efter nyutveckling Så din motor har alla tre beteckningar och dessa används för olika saker. N47, N47TU är bara begrepp på större motorfamiljer utan mer detaljer. N47D20C är en enklare identifiering som har lite fler detaljer. N47D20O1 är en mer fullständig beskrivning av motortypen som även inkluderar effektnivå. (N47D20O0 är en N47, N47D20U0 är en N47, N47D20O1 är en N47TU, N47D20U1 är en N47TU). (N47N är mer en underlättande särskiljningsmetod i ETK. Jämför N46 och N46N, där N46N är en vidareutveckling av N46 för att kunna användas i länder med sämre bränslekvalitet och dessa länder fick N46N istället för den modernare N43). |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
UberSoldat: Nej, riktigt så är det inte. N47 är motorfamiljen, D20 står för diesel och 2L slagvolym (eller 1995CC om man ska vara exakt) och bokstaven visar vilken revision av motorn det är. Ibland används TU1/TU2/TU3 o.s.v. beroende på vilken revision det är, om N47D20A var första motorn motsvarar första revisionen N47D20B eller TU1, andra revisionen N47D20C eller TU2 o.s.v. Samma sak. Personligen benämner jag det TU istället för A/B/C... Vad exakt som skiljer är inte alltid solklart. Oftast, men inte alltid, är block och topp (gjutningarna) densamma men enskilda komponenter kan vara uppdaterade. I fallet N47 verkar det som att block och topp inte är helt identiska mellan revisionerna efter en snabb Googling. Men om du har knappat in ditt chassinummer på sidan jag länkade till får du rätt art.nr. till din motor och delarna runt och i den. |
| Innan jag fick nys om realoem var det svårt att köpa delar på t ex autodoc när det står ”den här delen passar din bil” på flera olika varianter av samma sak 😃 | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det förstår jag, deras databaser är skit. Därför är det väldigt trevligt att handla delar till BMW för det är väldigt enkelt att hitta vilket art.nr. det är på RealOEM eller BMWFans. Sen blir det väldigt enkelt att köpa delar på nätet och alltid få rätt (så länge du har kollat rätt). |
Du har helt rätt UberSoldat och det är en hel del som börjat inse detta (men för varje person som får denna insikt tillkommer det två som inte vet om detta). Många tror att informationen är korrekt, för det var så företag arbetade förr. Förhoppningsvis är de nytillkomna lite mer kritiska men det ser inte lovande ut (kritiskt och eget tänkande verkar inte vara så populärt numera - är det på TikTok så stämmer det och längre än så orkar man inte tänka). Men yes - kort och gott så har de dumpat över allt jobb på dig. Fast någonstans måste ska de skära ned kostnaderna. Att hålla det där korrekt är snuskigt dyrt så från ett vinstdrivande perspektiv är det mycket bättre att slänga upp något som SER korrekt och förtroendeingivande ut men bakom kulisserna är det totalt skräp och värdelöst. Men, vi konsumenter ville tydligen ha det billigare och vi fick det (med en hel del bieffekter). Dock så är jag positiv till alternativ och välkomnar det! För de som vet vad de vill ha så är det perfekt! Kanske en ny slogan "AutoDoc - för de som vet vad de vill ha!" :-) Men de kan rensa ut 80% av allt skräp de har i butiken då 80% av allt de säljer är 100% Kinesium och totalt värdelöst. Men då går de inte med vinst (även om marginalen är liten så blir det en hyffsad vinst för alla som köper 3 sensorer varje gång innan man får något som fungerar och inser att man måste köpa det dyrare märket för att det ska fungera). Problemet är att alla andra måste klappa igen... Så vart vänder sig de som inte flytande navigerar runt ETK och bland alla koder? Deras kundtjänst? Hi hi! :-) Så den gruppen är de stora förlorarna (som i princip inte har en enda affär/kedja kvar att handla ifrån). Men å andra sidan så verkar det som att vi numera ska prenumera på bilar precis som om det vore lika slentriant som Spotify, NetFlix och allt annat i livet som man prenumerar på (undrar när man måste börja prenumera på sin toastol)... Gäspande ska man tydligen sitta en tisdagskväll och svajpa på mobilen och beställa hem nån pizza och prenumera på nån bil för 10 000 SEK i månaden - bara för att tröttna på den ett par månader senare och svajpa runt efter en ny... :-) |
| Det måste ju också bli många returer för t ex autodoc att hantera? Man kan också betala dem för att kolla att delen verkligen passar. Antar att de då surfar in på realoem eller liknande 😂 | |
Yepp, det blir en massa returer men det lönar sig tack vare volymerna (ganska vanligt man bara slänger returerna då det är billigare än att hantera dessa). Som du nog hört och även insett så är det inte bara i reservdelsindustrin som detta har satts i system. Resultatet är kraftig ökning av totalt onödiga godstransporter samt ökande avfall. Men det löser man med en årlig greenwashing varje vår eller så, så ser det snyggt ut fint utåt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.