|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver nya vinterdäck (225/45 r18 fram och 255/40 r18) till mina bmw original M-fälgar. Bilen är 330e x-drive 2022. Gamla däcken heter Pirelli Sottozero 3 och har stjärnmärkning (godkänd av BMW) men de är ganskacdyra och jag funderar på att köpa Maxxis Premitra Snow WP6 istället som har ganska bra omdöme. Vågar jag? Blir det problem om jag väljer däck utan stjärnmärkning? | |
| köp samma dimension fram och bak så blir det inga problem olika omkrets. | |
|
Fast TS har antagligen bredare fälgar bak, så helt lika blir det inte i alla fall (fast jag inte vet hur stor påverkan på rullomkrets 1" (?) skillnad gör i fälgbredd. En däckbredd 235 är kanske OK för fälgen bak, eller hur tänkte du blixten? Med andra däckmodeller än de BMW listat ör ju problemet att få reda på exakt rullomkrets. När de sitter på bilen kan man mäta skillnaden, ev justera med olika däcktryck (och gissa hur mycket extra slitage av fördelningslådan en skillnad egentligen gör). |
|
| Det blir sannolikt inget större problem om fälgen är en tum bredare bak än fram. Det blir ofta större avvikelse i rullomkrets om man har olika bredd på däck fram och bak. Även om man kör med rekommenderade profiler. | |
|
Jag förstår inte riktigt när det gäller rullomkretsen, om jag köper däck av ett annat märke som inte är "godkänt" av BMW, men med exakt samma dimensioner som mina gamla däck: 225/45/R18 95V och 255/40/R18 99V. Skulle det ändå bli förändringar i rullomkretsen med de nya däcken från ett annat märke? Om det ändå blir små skillnader i rullomkretsen på de nya däcken, kan de verkligen skada fördelningslådan på något sätt? Jag är givetvis orolig över möjliga konsekvenser för fördelningslådan om det blir skillnader i rullomkretsen på de nya däcken. Ni kanske tänker att jag bör köpa nya Pirellidäck istället, som är godkända av BMW, men de kostar ca 15-20 000 kr, vilket känns lite omotiverat eftersom bilen är leasad och ska lämnas tillbaka om 1,5 år. Vinterdäcken ingår inte i leasingskostnaden utan jag köpte dem begagnade förra året på Blocket. Därför känns det lite onödigt och slösaktigt att köpa premiumdäcken och sedan sälja dem till en bråkdel av det nya priset när jag lämnar tillbaka bilen. |
|
|
BMW godkänner väl 2mm avvikelse. beställer du däcken är det ju bara ställa de olika däcken bredvid varandra och kolla om det är någon avvikelse. Är den större än 2 mm så får du välja att skicka tillbaka dem eller chansa. / Peter |
|
| Tack, Peter (och till er andra som svarade), för tipset. Jag kan göra det, men menar du att jag bör ställa de två olika däcken bredvid varandra och mäta höjdskillnaden? Skulle det inte vara bättre att mäta omkretsen runt hela det nya däcket och jämföra det med omkretsen på det gamla däcket för att få en mer exakt uppfattning om skillnaden i rullomkrets? Jag är osäker på om det fungerar med ett vanligt måttband, eftersom det kan ge en mindre exakt mätning. | |
|
BMW anger att förutom att däcken skall vara av de listade modellerna skall skillnaden i mönsterdjupet mellan alla däcken vara max 2mm. Med dimensioner enligt G2x motsvarar det omkring 0.6% skillnad i rullomkrets. Denna skillnad måste rimligen läggas till andra bidrag som ger total skillnad i rullomkrets, t.ex. olika lastfördelning och däcktryck. En (obekräftad?) siffra som brukar återges på forum och YouTube är att skillnaden bör vara mindre än 1%. I det fallet är gängse tolkning av det att så länge som angivna dimensioner ger teoretisk skillnad max 1% skulle det vara OK. Problemet med det är att faktiska dimensioner (och rullomkrets) skiljer sig ofta från uppgivna dimensioner, och även stjärnmärkta däckmodeller från samma tillverkare. Jag vet inte vilka krav BMW ställer på de modeller som de listar men min slutsats är att det är vissa modeller (läs artikelnummer) som passar ihop i en "staggered" setup. Jag kollade Michelins web-tool och noterade att de hade 2 stjärnmärkta PS4 med samma dimension för framdäck men som inte gick att para ihop med dimension för bakdäck. Svaret jag fick på frågan om rullomkrets var att även dessa däck (med samma uppgivna dimension) skiljde sig åt mer än 1%. |
|
|
Det är ju alltid ett problem att köra x-drive och staggered setup. Fördelen att köra likadana däck fram och bak är ju att man skiftar fram och bak mellan säsongerna så de slits jämt. Om du tar av dina nuvarande sommardäck som bör vara stjärnmärkta och ställer fram och bakdäck sida vid sida och lägger ett vattenpass så är det lätt att mäta skillnaden. Om du sen köper nya däck kan du göra likadant innan du monterar dem. Är du osäker på hur luften påverkar däcken borde du kunna tömma luften i dina nuvarande om det har någon betydelse om de är tomma eller fulla med luft. Är skillnaden mer än 3 - 4 mm (2mm blir 4 mm om du mäter höjden om jag tänker rätt) kanske det är dumt att chansa. Sen är det väl bäst om bakdäcken är lite högre med tanke att de slits fortare än framdäcken. / Peter |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
För att göra livet lättare och slippa fundera om det kommer att fungera med olika dimensioner fram och bak, så skulle jag alla dagar i veckan välja samma dimension fram och bak. Tittar man på goodyears amerikanska hemsida så hittar man lämplig fälgbredd. Väljer man 225/45-18 så passar den på 7-8,5” breda fälgar Länk Väljer man 235/45-18 så passar den på 7-9” breda fälgar Länk Så båda dessa dimensioner passar på både 7,5 och 8,5” breda fälgar. Jag skulle personligen välja 235/45-18 runt om då dessa passar bättre på 8,5” fälgar. Jag åker 225/45-19 på en F31 så det finns plats i hjulhusen…. Jag skulle välja: Länk Kostar 2350/st Om jag vill spara lite pengar så blir det: Länk Kostar 1816/st så du spar 500kr/däck och vad jag hittar så kostar de däcken du tänkte ungefär lika mycket. Tror dock att detta är ett bättre däck. |
| Det är i princip alltid en fördel att köra med en bredare fälg och ett "smalare" däck än tvärtom avseende köregenskaper. Jag hade valt 225 bredd runt om. Dessutom minskar risken för moddplaning med ett smalare däck. Ett 235 däck på en 7-7 1/2 tums fälg är en för smal fälg. | |
|
Inte lösningen men har samma problem med att hitta *märkta sommardäck till min E91a som vill ha 225/40-18 fram och 255/35-18 bak, enligt lappen på dörrstolpen. Särskilt 255/35-18 verkar vara svårt med stjärnmärka. Framdäck finns lite mer att välja på men ska ju vara 4 av samma märke och modell. Vintertid kör jag 225/45-17 på alla 4, enligt lappen på dörrstolpen /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| 325 cabrio, vad är det för bredd på sommarfälgarna? | |
|
Sommar har jag style 193: 8" fram och 8,5 bak Dessa: Länk /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
225 eller 235 bredd runt om lär ju vara det enklaste alternativet på sommardäck då. Tester har visat att breda däck på en smal fälg inte ökar väghållningen, tvärtom- |
|
|
Hej, Tack till er alla för tips/råd. Jag har köpt 4 st 225 Falken dubbdäck och än så länge är jag nöjd med dem. Önskar er god jul och gott nytt år! /Christer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.