|
|
|
|---|---|
|
Hej, På min F11 från 2016 uppstod i veckan tre fel samtidigt runt bagageutrymmet, varför jag gissar att det är en säkring som gått. Det ligger dock långt utanför mitt kunskapsområde ska tilläggas :) Felen är dessa: 1. Torkaren bak har slutat fungera helt, stendöd. Ej heller spolarvätska kommer. 2. Insynsgardinen fälls inte längre ända ner utan stannar i uppfällt läge. 3. Backkameran har slutat fungera. Dock fungerar den i någon sekund efter att man startat bilen och lagt i backväxeln, därefter blir displayen grårandig. Någon som vet vad som kan ha orsakat dessa fel? Om det är en säkring, vilken? Kan man enkelt byta den själv? Stort tack på förhand för tips och input! /Gustav | |
|
Hmm gissar bara nu men kanske kabelstammen uppe vid gångjärnen fått någon typ av brott? /M Mina bilar: Länk |
|
| @tegel Tack! Vad är kabelstammen? Menar du gångjärnen till bagageluckan? | |
| Kanske bör tillägga att elektrisk öppning/stängning av lucka. Fortfarande fungerar felfritt. | |
|
Kabelstammen är där flera elkablar kopplar ihop de elektriska funktionerna i bakluckan med bilen. Det är alltså flera kablar som går i ett gemensamt ytterhölje och eftersom kablarna böjs innanför höljet så kan de gå sönder och därmed kortsluts de. Hur långt har bilen gått? På en 2016 låter det lite tidigt att det sker, men har bilen gått långt så kan bagageluckan öppnats mycket och därmed kan slitaget ha varit stort. Att öppningen fungerar kan faktiskt styrka tesen att kabelstammen är problemet så själva öppningen bör gå från bilens håll, dvs funktionen sitter inte i luckan och därmed går inte kabeln för den funktionen genom kabelstammen. |
|
|
Hoppsan… Det visade sig att det var själva bakrutan som inte var helt stängd. Jag försökte öppna den för några dagar sedan men den var då fastfrusen och verkade inte ha öppnats alls. Tryckte till den som vanligt och funderade inte mer på saken. Inga meddelandenheller om öppen baklucka som man får annars. När jag var iväg för en stund sedan var luckan plötsligt helt öppen! Stängde som vanligt, och bam så funkade allt som vanligt. Tack för bra inspel! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.