|
|
|
|---|---|
|
Min 520d e61 -09 startar ibland otroligt segt när den stått ett tag i kylan. Inte alltid dock, men ibland får den dra runt startmotorn bra länge innan den går igång. När den väl startat går den perfekt, ingen ojämn gång eller något. Misstänker glödstifts-kontrollmodulen och/eller glödstiften själva. Dock hade jag ingen felkod lagrad när jag läste av med OBD2, vilket gör att jag blev tveksam vad jag ska börja med. Ska jag testa byta kontrollmodulen först? Vad hade ni gjort? :) | |
|
”startar otroligt segt när den stått ett tag…” och ”bra länge”… Det här är väldigt svårt för oss andra att bedöma. Det blir mycket mer specifikt om du beskriver lite utförligare med normala enheter. När bilen stått en vecka så kan det ta 10 sekunder av gnuggade med startmotorn innan den går igång. =) |
|
|
Ja, det är faktiskt rimlig feedback ändå :) Men den halvtänder och försöker om och om igen när det är kallt. Normalt startar den kanske på 1s och när det är kallt halvtänder den och försöker igen i 4s kanske. Men, jag fick igång INPA idag. Och där fanns det felkoder. Felkoder på glödstift på 3 av cylindrarna och kommunikationen med glödstiftsmodulen också. Så jag testar faktiskt modulen först bara. Tack ändå, men om det hjälper någon så ser man alltså inte dessa felkoder med en normal OBD2 vilket var lurigt! |
|
| Kan ju passa på att fråga om man kommer åt modulen på e61 520d utan att montera ner insug osv? | |
|
Löste du problemet när du bytte modul? |
|
|
Verkar vara en felkod kvar, på cylinder 4, men de andra har försvunnit. Vågar man byta glödstift själv är frågan nu? Verkar lätt att komma åt på N47 motorn, men verkar sitta fast och lätta att dra sönder :( |
|
|
Om att byta själv: läste nyss i en tråd att det är att rekommendera en flera dagars (tror det var) förbehandling med WD40 eller CRC 5-56. (WD40 är min personliga favorit). /Lennart |
|
| Tack, och har läst lite lika. Finns även speciella grejer för just detta verkar det som, t.ex: Länk | |
| Postade innan jag han skriva klart... Är det någon som testat special-medlen som länkas till ovan? Bättre eller sämre än 5-56/WD-40? | |
|
Läste några av (de tyska) recensionerna för Liqui Moly. Folk verkar vara helnöjda. En betygsättare hade behandlat stiften under en veckas tid och lossade sen stiftet/n på helgen. Tydligen skall man dra loss med max 30 Nm. För honom räckte det med 15. /Lennart |
|
| Ja, känns lite drygt att montera ner allt 3-4 gånger innan man lossar dom bara :) Men det är nog säkrast, och sen momentnyckel som du säger. Har inte någon som går så lågt ner som 10-30nm, så behöver köpa en sådan isåfall då.... Men det är nog smart att ställa den på max 35nm när man lossar, då borde ju risken vara minimal att man pajar dom. | |
|
Jag lät nån översättningstjänst jobba lite. :) ”Wolf-Rüdiger Meyer 5,0 av 5 stjärnorVerifierat köp Det fungerade som utlovat. Granskad i Tyskland den 20 augusti 2023 Jag hade några rädslor - rädd för de många berättelserna om rivna glödproppar, som min hantverkare också tog med direkt. Men just för att mekanikern var den första som anlände föredrog han att göra det själv. Sprutade i en del av denna glödstiftborttagare varje dag under veckan från måndag och bytte ljus i helgen, det fungerade underbart. Ställ in den extra köpta nyckeln till 30 Nm, men det var nog 15. Det mesta man kan göra är att klaga på mängden nu - det finns säkert över 300 ml kvar som jag inte behöver. ;-)” /Lennart EDIT: Jag borde ha kollat översättningen först… Den lyckades trolla bort några poänger. Just för att mekanikern direkt började prata om hur riskabelt det var, valde betygsättaren att göra det själv. |
|
|
Är helt inne på din linje Lennart - finns definitivt produkter som är bättre lämpade för detta ändamål än 5-56/WD40, särskilt gällande penetrationstiden för ärg-/rostlösningmedlet att komma emellan toppen och stiften (skummar och har sig). Pratade med en duktig mekaniker innan jag hjälpte till med stiftbytet på grannens bil, han var av uppfattningen att de medlen liksom du nämnt ovan var långt mycket snabbare än det man brukar ha på hyllan hemma så som 5-56/WD40, det han också poängterade var att dessa specialare hade klart bättre smörjande egenskaper när man väl börjar få stiften i rörelse, dvs. risken för gängsallad "på vägen" är betydligt mindre. Min granne är dock inte så ängslig av sig och tyckte väl att WD40 fasiken fick duga😄 |
|
| Hur mycket måste man ta bort egentligen på en 520d n47 -09? Räcker det med kontaktstyckena som ligger ovanpå, eller måste ramen mot vindrutan bort för att nå cylinder 4? | |
|
Nej, det kan jag aldrig tänka mig att du ska behöva ta bort plastaskiten framför vindrutan - jag gjorde det men då var det en M57 motor i och det upplevdes inte som att det egentligen behövdes, dock blev det lite mer plats för att lägga kabelhärver och dylikt åt sidan utan att behöva raffsa ur allt helt och hållet. Skulle du tvingas ta bort det så kan du ju trösta dig med att du bara behöver byta fyra och inte sex st stift😄 |
|
|
Okej, tack. Vad använde du för verktyg för att ta bort kontakterna? Känns inte som att man når ner med händerna? |
|
|
Hej! Vet någon vad felkod 49A6 LIN-buss: kommunikationsfel. Är det själva modulen som är trasig? värt att byta den först innan man lämnar in den för byte av glödstift? |
|
| Ja då är det minst modulen. Så hade jag också och det försvann åtminstone med modulbytet. | |
|
Måste man plocka bort insuget för att komma åt och byta modulen? |
|
|
Länk Det är t.om enklare än så, eftersom modulen är vänd med kontakterna mot förarsidan. Tycker den stora kontakten var dryg, men tror inte du kan misslyckas om du håller på en stund |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.