AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.998

Alpina B3 3,3 från 2000

Tjena!

Hjälper en vän som ärvt en Alpina B3 3,3 från 2000
Den har gått strax under 100 000km
Stått i garage om vintrarna fram till ca 2 år sedan
Besiktigats & körd senast 2021, sedan dess stillastående på uteparkering

Har fått bud på mellan 60-90k vilket gjort vännen väldigt osäker på vad en sådan bil är värd. Online är det ont om exempel i sverige så behöver lite guidning i hur man ska tänka.

Finns inget egentligt bilintresse så planen är nog att sälja den obesiktigad men i alla fall starta och visa att den fungerar.

Ska man vara glad att få 60k eller är den värd 130k? Insidan är otroligt fräsch men på utsidan synns det att den stått ovårdad utomhus några år, dock ingen rost vad jag sett.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Beror ju på bilens skick men buden låter väldigt lågt! Är den rostfri så kan man rädda mycket med en ordentligt rekond! Beroende på skick kan jag vara intresserad.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Utgår från att det är en sedan. Den billigaste på Mobile.de är annonserad för 12.500€ och har gått 24.000 mil. Sen finns det så klart en del fantasipriser där med, men den är definitivt inte värd mindre än 130K skulle jag säga så länge utsidan fräschas till. Alla som bjuder under 100K är bara intresserade av att tjäna pengar på bilen. Vanliga 330i som har gått under 10.000 mil säljs för över 100K emellanåt.

Länk
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Utifrån miltal och beskrivet skick skulle jag nog satsa på att få den genom besiktningen. Det är ju ett kvitto för köparen på att bilen åtminstone inte är ett "vrak". Det kan räcka med ett nytt batteri för 1000-2000kr. Vill ni inte mecka för mycket kan man ju lämna bort alla jobb + en lättrekond (typ utvändig polering och vaxning bara). Jag vågar påstå att ni får igen de pengarna, förutsatt att bilen inte har en massa fel.

Köpte ett vrak (visserligen en renault) som stått i tre år utomhus med lysande motorlampa för 1500kr. Bytte delar och lämnade bort en del verkstadsjobb för ca 8000kr och fick den godkänd genom bilprovningen. Tog ca 2 veckor allt som allt (tre kvällar för mig) Sålde sedan för 20000kr så det är lättförtjänta pengar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror också att en rekonditionering och besiktning är värdehöjande och om det kostar 10 000kr att få ordning på den till det så kommer de definitivt fås tillbaka vid en försäljning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.