AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
803

Göra förebyggande underhåll efter 14.000 mil (2008) ?

Jag har en BMW 118i E88 N43 CAB 2008.
Jag köpte bilen 2012 av en vän och då hade den gått 4500 mil och bilen hade då en komplett ifylld servicebok.
Nu har bilen gått 14.000 mil och jag har själv fixat med all service och underhåll genom åren.
- Byter motorolja var 1500-2000 mil
- Bytte alla tändstift nyligen
- Byter bromsoljan var 4 år
- Kollade och fyllde på oljenivån i bakaxlen i höstas
- Bromsarna är bra, då jag bytte alla klossar för för något år sedan.

Jag kör nästan bara långa sträckor, mest på motorväg, och kör typ 110 km/h och mjuk körstil.
Nu undrar jag vad jag ska eller bör göra för förebyggande underhåll ?

När bör jag byta växellådsoljan på den manuella låda ?

När bör man byta kamkedjan ?
BMW har haft problem med sina N43 motorer med kamkedje-ras, så jag har kollat upp detta och jag har den uppdaterade kamkedjespännaren, då den första utgåvan vara felkonstruerad.

Jag tänkte byta "flerspårs/multiremmen" till motorn, då den säkert har gjort sitt. Jag får kolla rullarna när jag byter remmen och se om dessa också behöver bytas.

Är tacksam för alla tips jag kan få !
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Växellådan är inte så viktigt, den manuella har mig veterligen inga problem. Men kostnaden för ett oljebyte är inte stor, så har du ambitionen att behålla bilen eller hålla den på topp, kan du byta oljan. Att byta multiremmen och eventuella löphjul låter vettigt. Hur är det ned chassiet? Stötdämpare/fjädrar/länkarmar brukar tappa spänst vid 15-20k mil. Hur är det med själva caben behöver den ses över?

Korta ned intervall för motorolja ytterligare? Gör du det själv och köper olja billigt är det inte någon merkostnad jmfrt med nu.
Jag har tänkt att behålla bilen många år till.
Jag kör ofta lite längre sträckor på natten och vill ogärna bli stående p.g.a. dåligt underhåll.
Det är ungefär min ambition med att göra förebyggande underhåll.
CAB-en ser fortfarande okey ut, men den börjar ge efter mot moder natur.
Jag använde Mekonomens special-rengörnings-spray för CAB-ar i sommras, för att få bort algtillväxt och det blev bättre, men det kunde bli ännu bättre.
Kulleder, länkarmar, fjädrar, hjullager är fortfarande helt okey.
Vad gör serviceverkstäderna normalt vid typ 10/15/20.000 mil service ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Servicen följer ju samma intervaller när bilen är gammal som ny. Efter ca 6 år så har alla servicemoment utförts som BMW rekommenderar och vissa saker har 2 års intervall, men jag tror inte något har längre än 6 års intervall.

Men, det finns några men,

1) Oljebyte i diff och växellåda har inte BMW intervaller för, men bilägaren som bryr sig byter gärna dem ändå vid kanske 12 000 - 18 000 mil eller 8-12 år.

2) Vissa servicemoment leder ju till reparationer, exempelvis servicepunkten kontroll av bromsar leder ju ibland till utbyte av denna slitagedel, men det ingår inte i servicen utan blir då en merkostnad.

2) Reparationer är ju inte en del av servicen. Men ju äldre bilen blir, så upptäcks ju allt större reparationsbehov, inte sällan med att man genomför service och därmed märker problem.
- Hjullager
- Stötdämpare och fjädrar
- Bussningar
- Nytt batteri

När dessa saker sker är inte samma för alla bilägare och därmed inte direkt, men däremot indirekt kopplade till miltalen.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Om du ogärna vill bli stående rekommenderas att du håller koll på batteriet. Många mystiska elfel kan härledas till dåligt batteri. Det verkar som om iaf BMW är extra känsliga för dåligt batteri. Med dåligt batteri menas också att det bara börjar bli dåligt, men bilen kan ändå starta. Sök här på forumet så hittar du många sådana exempel. att åka förbi en verkstad och få batteriet kolla är snabbt och billigt gjort.
Batteriet är aldrig bytt och är från 2008 ( eller äldre.)
På vintern har jag fått varningstext att batteriet är dåligt och bör bytas.
Detta har jag fått i typ 6-7 år.
Batteriet har väldigt mycket laddning kvar för sin ålder, då jag kan köra startmotorn typ 20 minuter utan att batteriet dör, så jag har avvaktat med att byta batteriet.
Det är ju manuell växel, så det är lätt att putta igång i nödfall.
Det enda som har hänt det är att "Start/Stop"-funktionen stängs, men på sommaren funkar "Start/Stop". Jag använder ändå inte "Start/stop".
Jag ligger på ca 45-65 % kapacitet på batteriet via läsning via OBDII + BimmerLink-app.
Ingen som har några tips om när kamkedjan (inkl rullar och plastarmar) lämpligen bör bytas ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag hade utan tvekan bytt batteriet, speciellt om du har utrustning att koda in själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.