AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.453

5w-30 och 2dl 5w-40

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Har en fråga, polarens bil kör på 5w-40 Motul och nu har han köpt 5w-30 men bara 5 liter. Det han har kvar från innan är 5w-40 och han frågade mig vad jag tyckte om han häller i dem resterande 2dl då han behöver 5,2 liter med oljefilter. Kan det ta skada på dem 2dl eller kan han känna sig safe? Jag sa att jag skulle ställa frågan här och hoppas på svar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inga problem

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Det lilla borde fungera eller hur? Tycker också att 2dl inte gör mycket. Enda man tänker på om oljorna kan ta skada vid uppvärmning och nedkylning
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Innan jag svarar så vill jag försöka förstå scenariot lite bättre här - då det är lite oklart (och saknar en del detaljer).

@bmwirfan : Stämmer denna redogörelse?
Så bilen körs idag på 5W-40.
Ett oljebyte ska göras på denna bilen och ny 5W-30 olja har inhandlats (5 liter).
Men då oljebytet troligtvis kräver 5.2 liter så är planen att hälla i 5 liter av den nya 5W-30 oljan och 0.2 liter av oanvänd 5W-40 olja han har ståendes.

Isåfall (om ovan stämmer) är det inga som helst problem (förutsatt att främst 5W-30 oljan uppfyller den specifikation som bilen i fråga kräver).

Det är inga problem att blanda motoroljor med olika viskositeter - de är fullt blandbara.

@bmwirfan : Vad var det största orosmolnet? Vad gjorde honom osäker?

@bmwirfan : Vad menar du med "om oljorna kan ta skada vid uppvärmning eller nedlyning"?

Men det är inte viskositeten som är det mest intressanta.
Det absolut viktigaste att nämna i alla typer av oljediskussioner är vilken specifikation oljan/oljorna har som diskuteras - det är en den viktigaste (och i de flesta fall enda) uppgiften som man ska tänka på!

Exempelvis min 120i fungerar fint med både BMW LL-01, BMW LL-01FE, BMW LL-04 eller BMW LL-12FE klassificerad olja.
Men hade det varit en 120d så hade bara BMW LL-04 och BMW LL-12FE varit acceptabla (pga krav på lägre SAPS).
Samma sak om du har en Mercedes-Benz där dina 226.-, 228- eller 229-specifikatiner agerar som riktlinjer. Samma med VW som har sina 50x-specifikationer.

Exempelvis finns BMW LL-04 klassificerad olja både i 5W-30 och 5W-40. Så om du häller i hälften 5W-30 BMW LL-04 olja och hälften 5W-40 BMW LL-04 olja i en bil som ska ha BMW LL-04 så fungerar det hur bra som helst och alla garantier skulle bibehållts (sålänge du hällt i BMW LL-04 så kvittar det i vilket "format").

MEN! Går man ifrån dessa guidelines så måste man själv ha stenkoll på att man väljer lämplig ACEA specifikation, lämplig API specifikation och lämplig viskositet som passar sin bil. Men notera än en gång att viskositet bara är en del av att välja rätt olja till sin bil!
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
@bmw-slangen tack för en förklaring. Det är så att hans oljor uppfyller BMW LL04 och oljorna är Helsyntet av vad jag sett och inga konstigheter där. Jag vet inte varför jag ställde frågan där om just uppvärmning och nedkylning det är väl då dem slits så att säga om dem är dåliga? Vet att jag läste det någonstans för något år sedan. Samma funktion som med fritös oljan vid för många uppvärmningar och nedkylningar är det väl dax att byta bara en tanke som slog mig. Så jag kan hälsa han att det är inga problem med dem 0,2 liter med 5w-40 då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yepp hälsa att det inte är det minsta problem att mixa hur som helst mellan (speciellt i det här fallet med två BMW LL-04 oljor) en 5W-30 och 5W-40.

Motoroljor "slits" såklart den också.
I första hand är det additivpaketen som slits ut (som är snorviktiga) men till viss del även basoljan.
Men det är främst tryck och värme samt fukt och syre som bryter ned oljan. Det är därför man inte bara har mil utan även tid i motoroljans serviceintervall (brukar ofta stå typ "3000 mil eller 2 år vilket som kommer först").
Så det är främst den konstanta värmen och trycket samt oxidationen som sliter ut motoroljan - inte antal heat cycles.
Racingdäck däremot (speciellt då slicks men även vissa r-däck) "slits ut / förbrukas" en viss mängd för varje heat cycle den får utså (oavsett om du använder däcket lite, mycket eller inte alls). Detta kommer ifrån processen av hur däck skapas och dess vulkanisering. Men det var racingdäck, tråden var om motorolja.

Men i det här fallet så tar man 5 liter helt NY 5W-30 och blandar med 0.2 liter helt NY 5W-40. All olja är således helt ny olja så även här finns ingen oro oljans slitage, uppvärmning, nedkylning eller liknande frågor. För att vara ärlig förstod jag inte frågan om "ta skada vid uppvärmning och nedkylning". Se ovan där jag i korthet beskriver hur olja slits.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Slänger in en närbesläktad fråga…

Hur länge kan man anse att öppnad motorolja är ok att bruka. Vi pratar halvfulla originalförpackningar i kemskåp i garage ca 12-20 grader varmt beroende på säsong.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Så länge inget skit kommer i den så håller den 20 år om så önskas
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Statoil uppgav (iallafall då jag frågade dem för 12 år sedan) att de brukar uppge runt 8-10 år, men ibland längre.

Om oljan är klar och blank samt inget bottenslam synligt så är motoroljan ok. Förvaringen sker lämpligast svalt mellan +5 och +15 grader Celsius.

Oljan kan självklart förvaras i minusgrader också (hur skulle det annars se ut på vintern i alla bilarna) men det finns större risk vid förvaring i låga temperaturer att något additiv "trillar" ur lösningen. Har man en olja som stått länge i kyla men den är klar och blank utan något bottenslam som är den ok att använda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.