AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.939

skillnad M3 3.0-95 USA modell?

Sida 1 av 2
Mitzu
Jag var och kolla på en M3-95 igår och säljaren sa att den var flyttgods från USA, jag fråga om motorn och han sa att den har 247hk enl regbeviset, stämmer detta? vad skiljer på denna emot 286hk bilarna? programvaran? kan man modifiera och få ut 286hk?
Mvh Peter
Motorn är helt annorlunda, pga att jänkarna har sämre bensin som inte klarar av det höga orginalkompet i M3. Jag vet inte exakt vad som är ändrat, men jag tror att hela toppen är annorlunda. Jag har faktiskt aldrig sett en 286-hästare till salu i USA. Kolla med någon amerikansk newsgroup om de exakta skillnadena, de brukar vara duktiga.
Kolla in på Länk eller Länk
///M5T
Så vitt jag vet är dom inte ens byggda hos M Gmbh utan på vanliga BMW-fabriken. Motorn har inte heller 6 separata gas-spjäll. På amerikanska forum verkar dom väldigt sugna på motorer/motor-delar från "Euro M3"
Bilen såldes inte med M-motorn i USA p.g.a. att den hade blivit för dyr. BMW trodde att deras fina M3 inte skulle sälja med original motorn till nypriset av 60.000$, utan man plockade i en 3.0l motor med ca 240hk, på så vis kunde man sänka priset till 40.000. Det är inte på grund av jänkarna har dåligt bensin! Det är bara idiotiska rykten. Dom tankar exact samma sak som vi! Så passa dig lite innan du köper, jag tror allt det övriga är lika på bilarna, växellådan ser jag inget logiskt i att lägga i M3.ans original, så antagligen ligger däe en 328? Jämför bilden på en US M3 motor med en EU M3, så märker du skillnad.
Mitzu
Tack för alla svar ang USA M3, jag var och synade bilen ordentligt med en kompis som jobbar på BMW och det visade sig att bilen var SKARVAD!!! bakdel och väbakskärm härstammade från en röd bil och den här bilen var avusblå!
Jag såg även att motorn liknade typ 325:ans med insug topp och luftmängdmätare/luftburk.

Mvh Peter
Räknar de oktanen olika i USA då, eller vad beror det på att de säljer 85-91-oktanig bensin?
Jag fick min info från en amerikansk BMW-newsgroup, som är kanonintresserade av euro-M3. Då kanske vi kunde göra duktigt med flis på att exportera M3-motorer? Om såsen är densamma finns det ju inga hinder.
Jag vet att de säljer M5:an som orginal ialla fall i Kanada, så det skulle ju stödja pris-teorin.
Verkar dock vansinnigt korkat av BMW i USA, eftersom jänkarna är de mest penningstinna bilköparna i världen....
Mvh Johan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Johan har rätt. Det är inte alls samma bensin i Staterna som här. Däremot finns det ju möjligt att ändra motorstyrning på motorn så att den passar dom förhållande som råder. Vad vet jag men det kanske för stora ändringar för just 3.2:an att det inte var lönsamt.. Men det är som sagt en gissning.
Men glöm bort att det är samma sak Vi tankar som "over there..."

Johan,
Har visserligen sett upp till 93-oktanig bensin men det är ju fortfarande inget man pumpar i sin M3:a som helst vill ha 98.

Mvh
Anders S.
Både M3 E46 och M5 E39 säljs i USA med samma motorer (och effekt) som i Europa, så motorerna klarar i alla fall den amerikanska soppan.
Mitzu
Henrik A,
Det stämmer säkert som du säger men motorstyrsystemen har ändrats en heldel de senaste 5,6 åren och systemen är mycket mer adaptiva både tändning och bränsle men jag vet att andra bilmärken kör med olika programvara på olika kontinenter.
/Peter
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
US M3 snurran bygger på en M52B28 som är volymökad till 3,2 och producerar 240hk. Inte en skruv är samma som Euro M3 S50 eller S52 tyvärr.
US motorn är dock helt i alu.

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Ka
131
Kanada
328i -00
De har ett annat mätsystem för oktanen i USA och Kanada, (RON+MON)/2 istället för RON som vi använder i Europa. 87 oktan i USA motsvarar ungefär den 95 oktan i Sverige. Motorn i den amerikanska M3 bygger på en M52 motor som de ökat volymen till 3 liter bla. som någon pekade ut tidigare. Skälet till detta ska vara de strängare miljökraven i USA (Kalifonien) dessa skulle inte den hårt trimmade Euro M3an klara.

Vidare så har den amerikanska M3an också en 5vxl låda som är tätare stegad för att kompensera den mindre motorn. Så prestandan är inte långt efter Euro M3an faktiskt.

/ Nicklas
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kanada,
Jag tror inte att mätsystemet skiljer sig i den meningen oktantalet är annorlunda. Jag tror bestämt att bensinen i staterna är sämre. Har bestämt mig för att ta reda på fakta om detta (ber att få återkomma).

Att skälet skulle vara miljökrav låter för mig mycket orimligt med tanke på motorerna jänkarna själva åker runt med. Men dom kanske har en annan syn på miljökravet, skulle nog inte bli förvånad om dom ansåg "sina egna" bilar vara bäst även i detta ämne...

Mvh
Anders S.
DET ÄR MILJÖKRAV! Sluta redan. Hur skulle dom ha ett svagare bensin än Europa, tänk logiskt. Kanada har rätt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad högljutt det blev:(
Varför skulle dom inte kunna ha lägre oktantal i USA när det förekommer på andra ställen i världen (logiskt tänkande)?
Som jag sa så önskar jag få återkomma eftersom jag tänker ta reda på vad som verkligen stämmer, jag skippar helst gissningar:-

Mvh
Anders S.
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Det jag har hört så är priset anledningen till motorn.
Bränslet lär inte vara problemet efter som det fanns 3,6 l M5:or, har dock för mig att dom har lite lägre komp än den Europeiskaversionen.Men i gengälld så är M5.an styrsystem betydligt mindre avancerat bla saknar det knackgivare.

Gerhard//
Har bott i USA sedan 95, flyttade precis hem. Visst är det samma bensin därborta, de räknar bara på ett annat sätt, de använder SAE ( society of automotive engineers) istället för DIN. 87 okt. U.S. motsvarar 95 okt. E.U. Tror Ni det är låg kompression på en Mustang Cobra och en Corvette ZR1. Min föredetta Mustang gick fint både i USA och Sverige.
Det barnsligaste jag hört är att världens mäktigaste nation (USA) skulle köra med 2ndra klassens soppa i bilarna. M3, blev med mindre motor p.g.a BMW antog att bilen skulle inte bli såld i USA med originalmotor till den höga kostnaden. BMW fick bort 20.000dollar från nybilspriset genom att fixa en billigare motor. Orsaker varför ex. endast 3,6l M5 inporterades till USA och inte 3,8l är USA's stränga mijlökrav på NYA bilar.

MVH Mmmm5
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Research Octane Number RON (EU)och Motor Octane Number MON (US) är 2 olika mätmetoder. (RON+MON)/2 är en ekvation för att räkna ut "antiknack index". Bensinen är ganska lika (EU/US) men däremot kan oktantalet vara lite lägre i västra USA (?).

Kolla in den här sidan för intressanta tips och ideer!
Länk

Att Världens mäktigaste land inte hade Världens bästa soppa vore väl inte konstigt? Dom bygger ju inte Världens bästa bilar....

Mvh
Anders S.
Ha, ha, haha...
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Nya E46 M3:an har inte samma motor. Kolla själva på bmwusa.com

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.