AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.861

Köråd BMW F31 eller F11 med hund mottages tacksamt!

Sida 1 av 2
Il
7
Ilovebmw
xc90 2.5t -03
Hej kära Bmw entusiaster!
Jag är en ny användare här och hittade forumet av en slump när jag sökte om köpråd om Bmw på google, helt fantastiskt!

Nu till ämnet..

Jag önskar att köpa en begagnad BMW, antingen F31 eller en F11.
BUDGET: 140 - 160 000:-
Jag har en hund ca 25kg och ska pendla dagligen ungefär 4-5 mil mellan arbetet och hemmet.
Ingen barnfamilj men gillar att ha en del plats för handling osv, ja ni vet själva. Sambo ja.

Vad är era tips och råd? kollat lite på 520D samt 320D. Bör jag köra diesel på de avstånden? Aldrig ägt en diesel. Kan blåsa ur på helger då & då ?

Läst om olika n47 motor och b47, spelar det någon roll? kedjor o haverier? Aldrig hört om någon i min närhet dock. Brinnande bilar?
Är det en stor skillnad i komfort/tystad för de olika modellerna?
Jag gillar nämligen lugn & ro vid pendling men som ni vet är BMW även körkänsla.
Jag har provat en BMW 320D F31 -17 den var magisk. Aldrig provat F11.

(Nån annan modell jag ska snegla på? x3?)

Jag uppskattar alla tips & råd så shoot :-)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
3-serien är inte en så rymlig bil. Om du ska ha hundbur hade jag alla dagar i veckan tittat på 5-an.

Med dieselpriserna som de är nu så är väl inte logiken för diesel klockren, men samtidigt är urvalet mycket större av diesel från den här perioden. Med 4-5 mil enkel väg, dvs 8-10 mil per dag så kommer ingen dieselmotor behöva blåsas ur.

Om du gillade 320d så kör på dieseln och då har du störst utbud. Köp xdrive om du behöver, men räkna med lite sämre driftsäkerhet och högre reperationsrisk med det, så om du inte behöver det är det ju enklare utan.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
F11 är en grymt trevlig pendlarbil, så jag kan rekommendera att du kollar på den. Det finns väl överlag betydligt fler 520d än andra motorvarianter, men det är absolut en trevlig drivlina för pendlingskörning. Jag skulle säga att körkänsla inte är F11ans styrka, men den är grymt komfortabel och skön att köra långt med. 530d är ett stort steg upp i känsla när man får 6-cylindiga dieseln, men det kanske knäcker budgeten. Den motorn går betydligt mjukare. Finns ju förstås till F31 också.

Mellan F31 och F11 så tycker jag det är ett visst steg i både komfort och körkänsla, F31 känns mer lättfotad och är roligare att köra men känns inte lika ombonad, medan F11 känns lite sävligare men har grym komfort och en riktigt trevlig förarmiljö.
Il
7
Ilovebmw
xc90 2.5t -03
@Grelle

Ja det känns ju sådär att titta på dieselbilar, samtidigt har tillverkarna vid denna period nästan bara producerat dieslar och gått tvärtemot klimatpolitiken.
När jag tittar på bensinare ligger de högre i inköpspris tyvär och det känns tråkigt men förståeligt, folk håller på sina bensinare. Jag hade också hållit på den om den inte drog 1,3 milen, tyvär för saftigt för vardagligt pendlande samt börjar bli till åren.

Då jag bor i tokholm så känns det inte som att Xdrive är nödvändigt förutom när man åker ut mot skärgården på vintern kanske. Annars blir det extra kostnad bara som du skriver. däremot verkar många F11 vara Xdrive som ligger ute på blocket.
320D samma motor som F11 520D?

@wiberg

Då ska jag absolut åka och provköra en F11 520D i veckorna.
Jag har tittat lite på framförallt 525 (som verkar sträcka sig till -13?) samt 530, 530 ligger rätt högt/högre i pris och jag vet inte om jag är motiverad till att slänga ut 40-60K extra på modeller runt -12 - -13, däremot vet jag inte om de kanske håller bättre i motor och går som tåget i jämförelse med 520d?
Tänker hellre lite nyare men mindre motor, men kanske är fel ute här?

Framförallt är det soppaförb jag tittar på och så lite problem som möjligt i bilägandet men självklart underhåll/service/rep inräknat.

Hur är F11 i stadstrafiken, känns den klumpig/lätt? Det kommer bli en del köer och tunnlar osv.
Dock tillgång till garage hemma samt på arbete.

Jag ser att du äger en X3, är det något att titta på från modell -15, eller bättre att hålla sig till ämnet?

Tack för er tid.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
20d är samma motor i både 3an och 5an. Däremot så har ju 20d ändrats under tiden och det är inte samma motor 2013 som 2023 i varken 3 eller 5-serien. Ibland kan skilja lite i tiden när en ny motor lanserats i en modell.

Motorerna håller ju oftare längre än bilen i övrigt, så det är mer andra typfel som jag hade fokuserat på än just den.

X3 är samma modell fram till och med 2017, från 2018 kom den nuvarande generationen. Den nuvarande gillar jag, men innan 2018 så hade jag hellre tittat på 5-serien.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej jag har ägt båda modellerna och tycker f11 är en roligare upplevelse totalt sett. Känns generellt som en mer premiumbil imo.

3 serien slår som sagt 5 serien när du ska ut på krokiga vägar och busköra, det är bara det att man sällan gör det till vardags. har du hund i bilen eller andra passagerare tänker du också på att dom ska åka skönt och inte slängas hit och dit i svängarna.

Fördelen med 3 serien är kanske att 20d motorn räcker till bättre i den än i 5an. F11 rekommenderar jag 30d motorn då blir den riktigt trevlig på motorvägen, som ni va inne på, skitskön bil att pendla och åka långt med. Jag känner verkligen att jag kan sitta länge o köra många mil innan jag behöver paus.

Försök hitta en utan x drive.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag håller nog med Grelle om att hellre gå på 5-serie än X3 kring dom årsmodellerna. Frun kör G01 och jag är positivt överraskad av den, men X3 F15 ger egentligen inget som inte F11 klarar av om du inte nödvändigtvis vill ha SUV.

Om 530d är värt steget upp eller inte kan nog bara du avgöra, men för min egen del hade jag tyckt det var värt att ta något år äldre och/eller några fler mil och få 30d-motorn. 30d kommer dra lite mer förstås, så det är ju att väga hjärna mot hjärta lite. Om du köper helt med hjärnan så är nog 20d ett bättre val.. Men eftersom du letar BMW så antar jag att hjärtat är med lite också. ;)

F11 kan kännas lite stor i början, i alla fall tyckte jag det, men man vänjer sig fort. Med automatlådan som jag antar är aktuellt så åker du fint i köerna utan stress. :)

Edit: Vet inte alls om det funkar med hund i bilen, men en joker är ju en 5 GT som har ännu snäppet högre komfort än F11 för den delar fler komponenter med 7-serien. Länk
Il
7
Ilovebmw
xc90 2.5t -03
@Grelle

Det har du helt rätt i. Har du erfarenhet av några specifika "barnsjukdomar" man ska akta sig för inom dessa modeller eller bara köra på? Tänker kanske mer på elfel osv då, kanske bakluckor som vägrar lyda etc...

Jag har landat i att X3 åker bort, som sagt 5an känns mer relevant då.

@Henrik335i

Hur tycker du 20d i 5an beter sig i stadstrafik? Det kommer bli mycket 70-80 vägar runt storstockholm, samt start/stopp.

Jag ska absolut ta mig en titt på 30d motorn, du är den 2a personen som nämner det nu och känner att jag måste väl ta mig en titt och provtur då kanske, med 520d hade jag tänkt landa i en -14 - -15, då tänker jag också att jag vill behålla bilen i ca 6-7 år. Osäker om det är värt med en -11 - -12 30d men jag ska vara öppen för det.
Jag hade ögonen öppna för F31, men den verkar gå bort nu efter inläggen här.
Värderar inläggen högt då jag ej har bmw-vänner utan de flesta kör el eller volvo.

@Wiberg

Nej jag satt och kollade lite tidigare och har bestämt mig för att sålla bort den (X3), det var mest för att jag sitter högt nu, har inga problem med att sitta lågt igen. Det enda är väl att pappa börjar bli till åren och han är 188, men det kan jag inte basera köpet på.

Jag har nog inga problem med att den drar nån dl mer :-) men däremot tänker jag en del på årgång och värde när jag är färdig med bilen.
Väljer man en ex -11 - -12 nu så har de redan 13 år på nacken snart, dock förstår jag att kvallen ändå kan vara jättebra fortfarande.

Såhär långt kan jag säga att jag köper med hjärtat med, jag älskar lite krut under huven egentligen, känns bara tråkigt när man sitter med en budget. Men det tål att tänkas på, jag har några veckor på mig.

Kör en Xc90 utan P-sensorer så det kan inte bli värre :-) (ironisk) det funkar fint. jag ser fram emot detta. Automat absolut.

Jag har sett GT modellerna men förstått att de planar neråt där bak (ang hundbur), det är något jag kan ha i åtanke och titta på, samt deras beg-priser.
Jag ska även kolla upp om rep/service är dyrare till de. Tack!

Alla: Tack för relevanta svar, det uppskattas!

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Har tyvärr bara kört 520d en kort provkörning på motorväg, jag tycker inte 5 serien är några problem att åka med i stadstrafik, inte tänkt på något negativt som stiker ut mot andra varianter av bilar.

Det som är bra med 30d är att du kommer tycka den är roligare att köra och sen kommer den vara mer eftertraktad när du ska sälja bilen.

Köper du en äldre bil har du mindre värdeminskning. En 2012 kommer inte gå sönder mer än en 2015 tror jag. De börjar bli så gamla så reparationer kommer komma oavsett, det tar väll bort en till fördel med att köpa en nyare.

Slutligen tänkte jag slå ett slag för en e61 530 d, äldre bilmodell då men en robust konstruktion och 0 värdeminskning och du har i princip samma bmw körupplevelsesom en f11. Hittar du ett fint exemplar kanske mycket har blivit bytt av tidigare ägare
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
30d är utan tvekan och på alla sätt en trevligare motor, men den är dyrare. Dyrare i inköp, försäkring, skatt och så lite mer diesel. Ingen kommer tycka annorlunda än att 30d är trevligare att köra, det är bara en fråga om man tycker det är värt pengarna.

E60 skulle jag säga är en ordentligt gammal bilmodell som släpptes för 20 år sedan och började utvecklas för över 25 år sedan. Det kan man inte snacka bort. E61 är väl inte direkt en robustare konstruktion än F11, på vilket sätt i så fall? Jag har inte ägt någon F11 själv så är inte så insatt i typfelen, men just fel med baklucka är väl något som E61 är känd för.

Det är inga problem att köra vilken automatväxlad BMW som helst runt Stockholms leder. Det är ju så majoriteten av alla BMW rullar när de är nya. Det är folk som bor i villa runt större städer som är en av de mest typiska köparna av bmw's volymmodeller.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ja, som jag skrev e61 är en gammal bil, den är robust på så vis att 30d motorn på den har extremt bra rykte för hållbarheten, faceliften har samma automatlåda som f11 och e61 har oftast inte x drive. Typfelen,, det är bara köpa en där det är åtgärdat.

Om man kliar sig i huvudet över skatt, försäkring, kronor hit och dit som du gör, varför se negativt på en billigare bilmodell?

En årsmodell 08 med 25 k mil kan ts säkert va jättenöjd med efter 7 år.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Henrik335i, vad menar du med detta?

"Om man kliar sig i huvudet över skatt, försäkring, kronor hit och dit som du gör, varför se negativt på en billigare bilmodell?"

Vad får dig att tro att jag kliar mig i huvudet över kronor hit eller dit? Det är ju inte mitt bilval vi diskuterar, det är ju råd till TS som har en budget att förhålla sig till och vill få mest värde för pengarna.

När TS skriver att han tänker sig hellre lite nyare med mindre motor istället för tvärtom så respekterar jag det.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ts: låt inte små merkostnader påverka valet för mycket, låt magen bestämma, du ska ändå ha bilen ev 7 år. För skoj skull räkna på merkostnaderna och se vad det procentuellt blir.

Är kostnaderna en stor prio kolla även e61, en trevlig bil, 30d där som sagt ska va driftsäker och du slipper x drive
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Grelle: jag har inte påstått att du diskuterar ditt bilval. Du problematiserar merkostnader generellt, samtidigt som du är tämligen negativt inställd till att köpa en billigare modell (e61).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ingen ser merkostnader som något positivt, det ligger i sakens natur. Det TS funderade kring var ju att flera personer rekommenderar 30d. Och det är ju lätt att göra då det är TS som tar kostnaden.

De äldre modellerna har sin charm, men om man inte är en sådan som mekar själv så kan det lätt bli dyrt och det motverkar då syftet att köpa en billig bil för att spara pengar om det inte gör det. En äldre bil är ju inte bara äldre utan också slitaget är ju proportionerligt mot åldern.

Skriver TS att han ska bilen i 7 år eller är det du som kommit på det själv Henrik335i?
Il
7
Ilovebmw
xc90 2.5t -03
@Henrik335i @Grelle

Jag förstår, märker en stor skillnad i andrahandsvärdet när man ser till de olika motorerna som jag suttit och fördjupat mig i lite igår, ex 520 kontra 530.

520 går ner snabbare, däremot så verkar BMW 5 serien hålla ett rätt fint andrahandsvärde i sig när man tittat runt lite och jämfört (modeller).

Jag höll ögonen öppna för den äldre modellen du skrev om men hittar nog bara 1 exemplar på blocket som gått 10K mil för 155 000:-. Det var även en Xdrive. upp till 20K mil valt/hela swe.
Jag vill självklart ta alla tips & råd i beaktande pga min kunskap om BMW är mycket begränsad och jag försöker läsa på lite varje dag.
Med det sagt så avskriver jag nog E61, om det inte finns nån sida eller annat jag missat?

Räknade lite -Kollade upp försäkring på bmw 530/520 trygg hansa samt ica banken - båda ville ha 1k:-/mån halvförsäkring samt ca 1800:- helförsäkring, känns rätt högt eller har jag fel? 530 -11 / 520 -16. Då innehar jag även garage.
Har svedea idag, halvförsäkring och betalar 300:- med assistans.

Hur som haver så tänker jag ta en kostnad varje månad det går inte att komma ifrån såklart, vill dock ej skänka i onödan.
Jag vet även inte om det är värt att ta en helförsäkring på bilar äldre än 3 år. vagnskada brukar väl ändå inte gälla då, om jag inte har helt fel.

Jag mekar ej själv, intresset finns men har varken platsen i garaget eller mycket tid över dessa dagar då mycket fokus kommer ligga på arbete, hund osv så tanken är att bilen ska ge mig ett lugn och glädje innan och efter arbete (i trafiken) utan att tänka på - "oh nej nu läkte all glykol ut" - hände i somras på en s40 -04 stilastående. (mkt fin motor förövrigt)
Den stressen har jag fått nog av.
Allt kan självklart hända men jag minimerar gärna riskerna och lämnar in förebyggande hos en bekant eller åker till auktoriserad verkstad om det behövs med service osv.

Jag borde kanske nämna att jag satt spärren upp till 20K/mil på blocket också. Stirrar inte sönder mig på miltal dock.

Jag har kvar tankarna på F11 520/530 och försöker sortera så gott det går, arbete startar inom några veckor så betänketid finns.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vagnskadegarantin går ut efter 3 år, då behöver man teckna hel- istället för halvförsäkring. Med andra ord skulle jag säga att man bör ha helförsäkring på en bil som är 3-15 år. Trist om man råkar kvadda bilen och inte får ut någon ersättning.

Som det verkar är inte runt 20-25´/år i helförsäkringspremie ovanligt för vilken vanligt BMW som helst i Sthlm. Med andra ord i paritet vad bilen kostar årligen i övriga kostnader, undantaget bränsle.

MVH Christofer
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Crille redde ut begreppen på försäkring som du fått lite snurr kring, jag tror du vill ha helförsäkring ändå.

Halvförsäkring täcker ju rattstölderna som skedde tidigare, men den tråkiga sanningen är att den stöldsvängen lär inte direkt varit positiv för BMW-bilar från den här tiden.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
F31 är ingen rymlig bil.
F34 är däremot ett prisvärt alternativ till F11 enligt mig. F34 byggdes just för detta ändamål och är enligt mig en perfekt hundbil / familjebil.

Benutrymmet i baksätet på F34 är bättre än F11. Sitter jag med mina 180 centimeter i baksätet kan en förare på 190cm sitta i förarsätet framför och båda upplever utrymmet som luftigt.

Bagageutrymmet är i princip identiska och plockar man bort insynsskyddet på F34 är volymen till och med något större. Både medium och medium bred hundbur har samma mått på F11 och F34.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Håller med om att F34 är en väldigt flexibel allround-bil. Min bror med bebis och barnvagn köpte nyligen en som komplement då han behövde en till bil. Klart större i baksäte och bagage än man tror. Ligger dessutom rimligt i pris i förhållande till andra bilmodeller.

MVH Christofer
Il
7
Ilovebmw
xc90 2.5t -03
@crille82 @Deimos

Ja då blir det en helförsäkring sen när byte sker, tar inga risker i onödan.

Intressant, har du själv haft en F34?
Det är värt att tänka på när det skrivs här.
Jag tänkte främst på F11 för buren såklart, utöver det har jag inte mer krav så att säga, men benutrymme kan vara fördel.
Sitter man något högre i den modellen än F11?

Jag måste säga att jag gillar F11 "clean" interiör - vid automatspaken och skärmen, missförstå mig inte 3 serien är också fin men kanske något plottrigare/sportigare?
Tycker ni F11/F31/34 interiör börjar bli gammal? (föråldrad) Tanke bara.

Det är inte viktigt i sammanhanget bara något jag fastnat på när jag suttit och tittat runt i några veckor nu.
Har alla modellerna bluetooth för tele samt musik? Eller kan det vara från något specifikt år man måste titta på då?

Om man ska leka med tanken att jämföra en 3 GT med 5 GT .. är 5 serie GT overkill måtro?
Mina ögon är fortfarande på F11 men ögonen öppnar sig för andra modeller med.

Ursäkta sent svar, haft mycket att stå i senaste dagarna.
Update kommer även dagen då bilen köps,

Mvh.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.