|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Bakbromsar på E91 finns i åtminstone två varianter. De två varianter jag tänker på nu har 300 mm skivor och handbromsbackar med antingen 160 eller 180 mm diametrar. Av detta finns två olika stora bromsbelägg, ca 42 mm eller ca .. 50 mm tror jag. Nu till frågan, används samma bromsok till båda varianterna? | |
| Har du varit inne på realoem.com och kollat vad din bilar har? Dvs, fyll i när den är tillverkad. | |
|
Det ska jag, tackar, men det löser bara halva frågeställningen. Skulle jag vara konstruktör, vilket jag inte är, så skulle jag tro att det är nödvändigt att kolven trycker mitt på beläggen, vilket inte är möjligt med två olika stora belägg. Eller så spelar den lilla skillnaden ingen roll... |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du ska ha 300x20 mm bromsskivor (BMW 34 21 6 864 901) och de mindre bromsbeläggen (BMW 34 21 6 774 692). Handbromsbackar finns bara i en storlek (BMW 34 41 6 761 292). Ovan gäller både pre-LCI och LCI (skrev fel förut och har raderat det). E90 däremot har två olika storlekar på handbromsbackarna, men än en gång butiken som luktar billig parfym är lite all over the place och säger att allt möjligt passar din bil. En gång visade butiken som luktar billig parfym att glödstift passade alldeles utmärkt till min N46 bensinmotor... Jag tycker det luktar lite billig parfym här :-) Sluta titta på vad butiken som luktar billig parfym visar vad som passar till din bil och välj istället själv vad som SKA sitta på din bil :-) Och BMW's ETK kopia på nätet (realoem.com) är det bästa sättet att göra detta - precis som Grelle säger :-) I korthet så tar min artikelnummer på det som är rätt till din bil och söker efter det. Därefter väljer man bort ALLA märken och väljer bara de få märken som är värda att köpa (99% av alla märken är pure kinesium och totalt junk där kartongen är det mest värdefulla så det går snabbare att lägga till de få märken man vill se än att ta bort alla man inte vill se). Klart! :-) Butiken som luktar billig parfym har alltid fel och visar bara skräp och saker som inte passar till din bil. Ignorera allt butiken säger, visar och gör och ta kommando och välj själv. You are in charge! Det är därför det är billigt - du själv måste ta reda på vad som är rätt. :-) |
|
Billig parfym? Ska vi tolka det som att bromsoken för de stora beläggen (till E90 tydligen) är exakt desamma som oken till de små beläggen för E91? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
:-) Stora reservdelskedjor med blinkande rutor om erbjudanden som går ut inom si och så många minuter, försäljningsmetoder som är långt ute i gråzonen, nersölade med billigt Kinesium och med "denna del passar din bil" funktionalitet som är rena skämtet :-) E90 320d och E91 320d (både pre-LCI och LCI) har exakt samma bromsok samt bromsbelägg där bak. Det är endast med utrustningskoden 102 (utryckningsfordon) som bromsarna där bak skiljer sig mellan E90 och E91 en aningens - men det är helt irrelevant i ditt fall (då din bil inte har denna utrustningskod). Det är med utrustningskoden 102 (utryckningsfordon) som det blir större bromsskivor, bromsbelägg, bromsokshållare och bromsok där bak - men fortfarande lika irrelevant i ditt fall (då din bil inte har denna utrustningskod). Handbromsbackarna däremot skilljer sig mellan E90 320d och E91 320d (både pre-LCI och LCI). E91 320d har alltid de större vilket E90 320d endast får med utryckningskoden 102. Relativt vanligt att Touring har en del kraftigare komponenter än Sedan där bak. |
|
Okej, det är samma! Tackar, då vet jag, om eller när det blir dags att skaffa prylar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.