AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
945

320d e91 2011 dieselvärmare funkar inte

Hej jag har en bmw 320d med dieselvärmare när jag ska starta den inne i bilen blinkar rutan bara till och sen slocknar den och när jag ska starata den på fjärr så säger nyckeln att den inte får kontakt jag undrar om det bara är att byta hela värmaren eller om det är något annat som är vanligt fel på dessa modeller
Välkommen!

Vad jag läst i forumet (sök gärna!), kan värmaren låsa sig efter några misslyckade starter. T ex om batteriet inte är tillräckligt laddat.

Hur felet yttrar sig (utom att värmaren inte startar) har, så vitt jag minns, egentligen aldrig framgått.

Som sagt, använd sökfunktionen högst upp här. Det finns en hel del att läsa. Om värmaren bara låst sig, går det att lösa.

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Supervanligt att de låser sig. För många startförsök med för lite bränsle och/eller för dålig batterispänning så händer detta.

Naturligtvis kan den ju också vara sönder.

Går lätt att låsa upp med Tool32 som ingår i ett Inpa-kit Länk (jäv)

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Du behöver ingen programvara för att låsa upp värmaren.

Det räcker att man rycker säkringen för värmaren(20A) i 30 sekunder.

Lite osäker på vad den sitter i E9x.
I F3x är det slot F70 fusebox Z7. Det är säkringsboxen i motorutrymmet ovanför höger stötdämpartorn.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Deimos, det visste inte jag! Tänker att felet lagras i IHKA styrenheten (klimapanelen) då det är där man går in och resettar.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Vo
8
Volvo945
320Xd Touring -11
Jag gissar att det är olika beroende på vilken 3-serie man har. E9x har för det mesta fabriksmonterade bränslevärmare medan F3x har eftermonterade då det inte gick att få bränslevärmare monterde i fabriken.
På min E91 försvinner inte felkoden när man gör bilen spänningslös, troligen beroende på det Ola skriver ovan, att felkoden lagras någonstans i bilen och inte bara i värmaren.
Riktigt bra information, Volvo945!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.