AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
704

Oljepump M62 e39

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Igårkväll plockade jag ner och gjorde rent oljepumpen som ska försörja min M62B46 som ska ner i lin E39
Men jag upptäckte vad som ser ut att vara utmattningssprickor i pumphusets gods
Länk
Jag har inte hört/sett/läst/varit med om havererande oljepumpar på M62 motorn
Min tanke är att använda denna pumpen en stund till och byta när en lämplig utbytesenhet dyker upp
Detta då min bedömning är att detta inte är något omedelbart förestående totalhaveri.

Är det någon med mer kunskap än jag som har någon input?
Eller rent av, är det någon som har en pump att sälja?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har noll kunskap om metallurgi eller gjutning men tänkte kasta in min 5-centare i potten iallafall...

Jag tror detta är ytligare spickor som härstammar från gjutningsprocessen (och är alltså ytliga och inte genomgående). Nu kan det bildas genomgående sprickor vid gjutningen också men i det här fallet så tror jag det rör sig om ytliga sprickor som uppkom vid gjutningen.

Det finns en hel uppsjö av olika defekter (funktionella samt kosmetiska) som tydligen kan uppstå vid gjutningen och beror på massa olika saker, men stora temperaturskillnader och krympning är ju bara ett par.

En typisk aluminiumlegering som används i motordelar krymper ju runt 5% när den svalnar efter hällningen (om jag minns rätt). Osäker hur mycket de olika legeringarna skiljer sig åt, men det krymper iallafall. Ni har säkert sett olika legeringar på era delar, står typ AlSiCu för aluminiumkisel-legering med koppar och AlSiMg för aluminiumkisel-legering med magnesium.

Jag har sett liknande sprickor på flera olika motordetaljer alltifrån kamkedjekåpor, oljetråg, växellådor och liknande detaljer gjorda i aluminiumlegering.
Fast brukar mest se dessa lite större sprickor på större detaljer som kåpor eller växellådor.

Men än en gång - jag vet inte vad jag pratar om i det här fallet :-)
I förstone tittade jag på fel spricka, som nog kan vara en gjutdefekt.

Men när jag nu ser alla sprickorna t h om BMW-logon, klockan tre och klockan fem plus några ställen till, ser det faktiskt ut som om pumpen har varit på väg att sprängas.

Men får pumpen nu arbeta utan det motstånd, som den tidigare verkar ha varit utsatt för (felaktig övertrycksventil t ex, eller igensatt/kollapsat filter) håller den nog länge än.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.