|
|
|
|---|---|
|
Börjar bli dax för service: bromvätska och motorolja börjar närmna sig 2 år även om den inte gått så många mil. Det är en 330 XDA E91 årsmodell 2010 som gått 13200 mil. Vilka filter bör man byta vid varje service? Micro-, bränsle-, luft-? I serviceboken nämns även cirkulationsfilter. Hur ofta bör dessa bytas? SKa man byta olja i fördelningslådan och hoppas att Xdriven fortsätter funka utan problem? Glödstift, byter man det på en diesel? Hur ofta bör man byta kylarvätska? Byter man växellådsolja? Bromsskivor och klossar är hyfast nybytta både fram och bak så de borde inte behöva något byta. Kommer att lämna in och vill såklart hålla bilen i gott skick men ändå inte överbyta saker som inte behöver bytas. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Efter lite söknign så gissar jag att vid varje service så är det motorolja, bromsvätska och microfilter medan övriga 3 filter är varannan oljeservice. Glödstift verkar bytas endast om man upplever problem. Kylarvätska är jag osäker på hur ofta man bör byta. Växellådsolja och fördelningslådan anser väl BMW vara lifetime men är det bilens eller respektive lådas livstid? :-) Vad säger expert-panelen? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Det som byts med vartannatårsintervall är väl - Olja + filter - Kupe/Micro/Cirkulations-filter - Det är väl alla samma sak för luften i kupén. - Bromsvätska Vart fjärde år byts väl - Luftfilter - Bränslefilter Olja i växellådan och differential har väl inget fast intervall, den normala bilägaren kanske aldrig byter, men var 10 000 mil eller 8:e år kan väl vara lämpligt för den noggrannare. Det här intervallerna ovan ska nog inte ses som fasta för alla modeller, men ger ett hum. Men bilen är ju snart 15 år. Du har väl en servicebok och ser historiskt vilka intervall som gäller? |
|
|
Jag är ingen expert men har för mig att det är en ZF-låda. Enligt denna länk som kanske inte är din låda skall oljan bytas 8 - 12000 mil eller 8 år. Bmw har väl även sett till så det inte finns någon avtappningsplugg så det är väldigt meckigt och dyrt. Annars är det väl så som Grelle skriver. Länk |
|
|
Jag hade en E91 2009 innan och vill minnas att det stod i min instruktionsbok hur intervallet var. Har för mig att vid var tredje oljeservice skulle det bytas bränsle och luftfilter. Beror lite på hur långt man kör årligen men jag kör bara 1000mil/år och då blev det lagom med byte efter ca 6000 mil. Håller med om oljan till automatlådan. Byt även i fördelningslådan anser jag. /Kent |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.