|
|
|
|---|---|
|
Jag ställer av min BMW 318i, 2008, över vintern. Batteriet är ett BMW original insatt och registrerat (kodat) på BMW verkstad år 2020.Tänker ta ur batteriet och underhållsladda hemma. Är det sen bara att sätta tillbaka batteriet eller krävs registrering på verkstad? | |
|
Det är inte optimalt att ladda utanför bilen men det är absolut ingen fara. Behöver inte registreras om. För övrigt är det lätt att registrera ett batteri själv med relativt billig utrustning. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Ja, bästa är ju om du kan lämna bilen med en ctek-laddare på plats. | |
|
Är det IBS på bilen? På min Z4 är det ingen IBS och då står det t om i instruktionsboken att det är inget problem att ta ur batteriet. / Peter |
|
|
Det får vi hoppas, annars har trådskaparen sannolikt blivit förd bakom ljuset av BMW verkstaden som enligt uppgift har registrerat batteriet. ;-) Men frågan är befogad då många 318 inte hade IBS. England, har du en "klump" på jordpolen likt denna: Länk Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för svar. Jag har inte bilen nära men ska kolla om den där "klumpen". Vilken betydelse har den? På fakturan står byte till AGM- och registrerat. Min Z4 2,5si av samma årsmodell hade ingen "klump" och på den tog jag ur batteriet över vintern. Utan problem. |
|
|
Den betyder att bilen har IBS, mäter all ström som går i och ur batteriet. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.