|
|
|
|---|---|
| Mitt barnbarn har en 320 -02 e46. Det började med att backväxel inte fungerade kollade oljan i lådan fyllde på lite. Backen fungerade fortfarande inte. Körde bilen i ca 2km sedan slutade lådan fungera i alla läge . Kugghjulet visades på instrument.. Någon som har något tips vad felet är eller skrot ? | |
|
Hej, Det enda som jag kan komma på och åtminstone inte kostar något, är att kolla upp strömförsörjningen. Batteriet är en förvånande ofta förbisedd "centralgestalt" i bilens operativsystem. Att motorn går att starta är *inte* något tecken på god batterihälsa, vilket alltför många tycks tro. Åtminstone på min lite äldre bil, och på flera andra jag läst om, är "Getriebenotprogramm" - att växellådan går in i ett nödläge - en standard-reaktion på ett batteri med otillräcklig laddning. Som jag ser det, skulle detta uppförande i viss mån kunna vara jämförbart med det som barnbarnets bil uppvisar. Ventilpaketet på växellådan verkar behöva en del ström. Som sagt, lätt att kolla upp. Fulladdat vanligt batteri, som fått vila timmar efter laddning/användning, mätt vid +20 grader: 12,7 volt (idealvärde). Generatorns laddspänning, mätt över batteripolerna: 14,0 +/- 0,5 volt på tomgång. Om felet inte sitter där, blir en felkodsutläsning nästa steg. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.