AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.229

Försäkring kontro garanti

Co
2
Costlund
120I -19
Hej,

Jag har nyligen köpt en BMW 120 och ska nu skaffa en försäkring. Jag köpte bilen via KVD och där tog jag en extra garanti i 12 månader.

Jag tänkte ta TH helförsäkring men funderar på om jag verkligen behöver "bilförsäkring stor" med tanke på garantin jag har från KVD?

Tacksam för svar!

MVH Christian
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du får definiera vad du köpt för garanti respektive bilförsäkring stor. Vad innehåller de olika tjänsterna och ringa gärna in de delarna som får dig att tro att inte båda behövs.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Garanti och försäkring är helt skilda saker! Garantin nyttjar du för fel som förelegat vid köptillfället men som då inte upptäcktes eller du inte blivit upplyst om av säljaren, detta kan du läsa mer om under KköpL. Försäkringen nyttjar du för fel/olyckor/brand/stöld etc. som sker efter köptillfället.

Viktigt att tänka på är att med den nya skrivelsen i KköpL vid åberopande av garanti är att säljaren i 2 år har bevisbördan för att felet INTE ska ha förelegat vid köptillfället, dvs. omvänd bevisbörda - detta oavsett om du har köpt någon "extragaranti" eller ej. Summan är att vi i Sverige/EU har en enormt stark konsumenträtt och enligt min mening så är denna typen av "extragarantier" bara ett sätt att tjäna mer pengar och göra vardagen enkel för bilhandlare, detta då de istället kan hänvisa konsumenten vidare till den som lämnat denna "extragarantin" eller "garantiförsäkringen" vid tillfällen då det blir problem med bilen efter köp.

Ovan gäller ju naturligtvis inte om du köpt av en privatperson.

Som svar på din fråga så har du en fördel med att ha en tecknad försäkring som tex. täcker in hyrbil vid plötsliga driftstopp och moterfelsförsäkring. Dock kan ju felen anses ha varit där från början och garantin bör täcka in ev. reparation, bärgning, dina merkostnader etc. Problemet är ju då att om du saknar en försäkring måste du sannolikt ligga ute med pengar tills du och säljaren är överens om ersättning/åtgärd - i värsta fall hamnar ni i en tvist. Då är det ganska skönt att veta att försäkringsbolaget backar upp dig!

Co
2
Costlund
120I -19
Då är jag med. Tack för svar!

Mvh Christian
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nicklasson förväxlar tyvärr reklamationsrätt med garanti. Garanti (frivillig) gäller för sådant som uppstår EFTER köpet. Reklamationsrätt (lagstadgad) gäller endast för URSPRUNGLIGA fel. Dessa fel kan dock få upptäckas efter köpet under viss tid beroende på felets natur. Men om grejen fungerade vid köpet och går sönder efteråt har bilhandlaren inget ansvar. Här har >90% av Sveriges begagnatköpare missuppfattat vad som gäller och häver ur sig saker som "bilhandlaren är ansvarig för allt som uppstår inom 6 månader" som man läser överallt. Det är helt enkelt fel. Det styrs av felets natur.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bra förtydligande Löwet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.