|
|
|
|---|---|
| Vi har fått ny garageplats. Men rampen upp och ner från garaget är så fruktansvärt trång. Vi behöver fälla in speglarna bara för att ta oss in och ut. Sen svänger uppfarten vilket gör att man inte kommer undan med att hålla sig i mitten av rampen. Det känns som att kantstötningar är cm från att ske hela tiden. Finns några tips på hur man ska bli grym på att köra i sådana passager? Eller kanske några tips på hjälpmedel? | |
|
Du vet tydligen att bilen får plats att ta kurvan, då handlar det väl om att lära sig hålla stötfångarens ytterkant fram i närheten av svängens ytterkant. I brist på runt-om kameror (som ändå kanske har begränsat värde med infällda speglar) skulle jag, för att träna-in avstånden till ytterväggen i kurvan, montera en "pinne" fram som du kan se från förarplats som markerar var bilens hörn är. Kanske klämma fast något under huven? |
|
|
Tack för svaret. Ditt förslag är bra och ligger nu med ibland mina lösningsalternativ. Jag avser även se om man kan identifiera den mest kritiska platsen på kurvan och där montera en spegel som ger en bild av hur nära man är. Avståndskämmaren erbjuder ju tyvärr enbart fast ton när man är så nära väggar. Jag har även övervägt att montera 360-kamera på bilen. Men är osäker på hur bra den skulle göra jobbet. Jag kan nämligen fälla ut spegeln igen strax innan den kritiska kurvan, då den enbart fälls in för att ta sig in genom porten. Har någon här erfarenhet av det? Och om det är en bra lösning, är här någon som villl montera en 360-kamera på en bmw x5 40e F15? 😄 |
|
|
Jag har tre tips - det ena är ganska drastiskt - flytta eller åtminstone få en ny garageplats. SÅ trångt kommer någon gång att leda till misstag och ledsamhet och kostnader, tror jag. Annars tycker jag det är lättare att hålla vänstersidan nära en kant, för där sitter man ju själv och är väsnterkanten tillräckligt nära så går ju högerkanten fritt också - men å andra sidan vill man ha lite extra marginal på vänster sida går ju högersidan i. Tips 3 är också tråkigt: köp mindre bil. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Jag håller med om att avståndskännaren är alldeles för pessimistisk. När den ger ifrån sig en fast ton är det decimeter kvar. Den borde ha en omkopplare för finliret då man vill mäta små avstånd t ex vid packning av bilar på en färja och som i ditt fall trånga garage. Sen kan ju funktionen vara att avståndskännaren alltid börjar i det pessimistiska läget. Vänligen Näckrosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.