AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.420

Olja i vevhusventilation och tjuvluft vid luftfilter N47-D20C

Ub
27
UberSoldat
BMW 320D ED, 2010
Jag funderar på några saker angående min bil med motorkod N47-D20C. Den har nu gått 20 000 mil och är pigg och går bra. Nu till frågorna:

1. Har bytt slangen till vevhusventilationen och sett att det kommer lite olja därifrån. Oljan ser frisk ut men är det meningen att oljan ska avskiljas och rinna tillbaka? Kanske merparten stoppas i membranet? Jag har varianten med värmare på slangen. Hur mycket sot får man på insugsventilerna efter 20 000 mil? Nån som har tagit isär och gjort rent/kollat?

2. Insugsröret innan luftfiltret sluter tätt dåligt och tjuvar luft. Eller snarare blåser ut luft av nån anledning. Hur mycket ska man bry sig om det och varför pustar den ut luft? Det här är vid tomgång.

E9
6
E91_Ralf
320 D -08, touring (E91)
Tips är att byta locket på vevhusventilationsburken, inklusive gummimembranet och fjädern förstås. 90 pix på autodoc.
Kolla förstås igenom hela luftförsörjningen om något verkar skumt, och nåt är det ju..?
Ub
27
UberSoldat
BMW 320D ED, 2010
Nu har jag läst på lite mer. Det kan tydligen bli såpass övertryck i insugsgrenröret med hjälp av turbon att det blir bakblås. BMW har konstruerat vad man kan kalla hullingar (gälar?) för luften som går in i turbon för att motverka detta. Kanske blir det värre eftersom jag förmodligen har ganska mycket koks i insuget med oljedimma från vevhusventilationen och sot från EGR med 20 000 mil på nacken.

Planerar att göra rent insuget så fort vädret tillåter att jag står ute med högtryckstvätten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.