AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.013

Byta kompressor eller bara byta till ny kinasolenoid? F11 2017

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Har problem med luftkompressorn, rev ner hela paketet och trycksolenoiden hade hängt sig - givetvis var det rostfläckar på den men med lite WD40 så började den hoppa igång igen. Bälgarna är bytta men dessvärre är kompressorn inget att lita på, när man startar bilen då och då så går luften ur för att solenoiden inte stänger. Vågar man köpa en kinasolenoid eller måste man köpa en helt ny kompressor? Någon som har erfarenhet eller tips kring detta?

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Jag har renoverat hela kompressorn med "kinadelar" och det funkar än så länge (8 månader) får se vad som händer i vinter...
Finns bra hjälp på YT hur man gör.
//MK Ekerö

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Hmm, det låter ju som det är värt ett försök - har sett några filmer och haft nere kompressorn helt på båda mina bilar. Båda har haft samma problem med solenoiden men på den första löste sig det med att smörja upp den, dock inte på bil nummer två uppenbarligen...

Vad bytte du mer exakt på kompressorenheten? Vart köpte du ifrån MK?

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Hejsan,
Sorry för sent svar... varit mycket i helgen...
Jag tog isär hela kompressorn och bytte bägge ventilerna. Vet inte riktigt hur de benämns, men en typ backventil (442 0510211) och en fördelningsventil till luftbälgarna (472 2555610). Bägge hade rostat ihop.
Om du river isär så finns det bra hjälp på YT.
Glöm inte att torka de små "flörtkulorna", mina var dyngsura, var nog därför de mina ventiler la av.
Jag beställde på nätet kommer inte ihåg vart... sorry. Men det ska finnas en annan tråd där någon gav förslag på lämpliga ställen att beställa (Kina..)
Mina prylar kom på några dagar..

//MK

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Najs, tack för input!

Yep, har gjort hela proceduren med att torka torkkulorna i ugnen och prövat allsköns mekartips från tuben, funkade ju som sagt på den första bilen... Precis, backventilen är ju det som jag menar (kanske felaktigt?) med solenoiden. Ska beställa på ebay, ser ut som det finns några olika säljare där med bra reviews, har det funkat för dig så bör det ju göra det för mig med!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.