AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
655

Bmw e39 520i knacksensorer?

jo
2
jool
bmw 520i e39 -99
var ute o körde med min bmw e39 520i idag och från ingenstans, vart den jätte slö och går knappt att varva, den går som vanligt när den är kall men när den blir varm så blir den jätte slö. Har fått felkod på knacksensor och lamda. Men verkar som det är knacksensor som är trasig efter lite sökning, men undrar om nån har haft samma problem och om det var knacksensor, innan man börjar riva?

Den startar även jätte lätt kall, men när den är varm så blir den svår startad

felkod: Knacksensor 3
Felkod: förvärmning främre lambdasensor, cylinder 1-4

Joool
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Inga dessa sensorer (eller felkoder) bör ge de felsymptom du beskriver.

Dessa är egentligen inte själva felkoderna - det är endast den förklarande texten.
Det är alltid att föredra att skriva själva felkoden (dvs det numeriska värdet) - det är det absolut viktigaste. Då finns ingen ambiguitet om vilken felkod det handlar om. Finns bifogad förklarande text (som tyvärr ofta är felaktig) så är det en bonus - men viktigaste är det själva numeriska värdet.

Förvärmning av syresensorn är där endast för att snabbare få upp syresensorerna i arbetstemperatur (så de kan börja jobba och hjälpa till och reglerera snabbare och därmed snabbare få bra avgasvärden).
Fungerar inte denna förvärmning så blir det avgaserna som värmer upp syresensorn i arbetstemperatur (och det var så syresensorerna fungerade innan de la till denna funktionalitet).
Så detta fel har iallfall ingenting med dina felsymptom att göra.

Knacksensor 3?
Finns ju bara två på dessa.
Men jag antar texten syftat på vid vilken cylinder den sitter på - eller?
Men det är ingen logik i det heller, då den ena sitter på cylinder 2 och den andra sitter mellan cylinder 5 och 6.
Jag undrar om den där texten är rätt....
Om jag får gissa så ska det egentligen stå "Knock sensor cylinder 1-3".
Fast det kan faktiskt vara olika typer av fel på själva signalen som det syftas på (typ knock sensor signal error #3).
@jool : Så här vill vi ha den riktiga felkoden (det numeriska värdet) för säkerhets skull.

Men ponera att det är någon av knacksensorerna den klagar på.
Enda som händer är att motorstyrsystemet går in i ett lite säkrare safe mode och jag tror den använder främst VANOS och tändningen för att reducera risken för detonation. Men den ska inte att bete sig så som du upplever din bil.

Något mer är troligtvis fel på din bil och behöver vidare felsökning.

Men det är lämpligt att börja med att åtgärda knocksensorn. För om motorn inte litar på den så kommer den att gå in i ett defaul safe strategy mode och all felsökning därefter blir lite extra knölig och skapar bara massa extra huvudbry och förvirring.

Men allra först bör du posta här vad de riktiga felkoderna var - dvs de numeriska värdena. För ofta är de där texterna fel - det kanske inte är knacksensorn som felkoden gäller, det kanske inte är syresensorn som den felkoden gäller.

När du väl fått bort felkoden för knacksensorn så är det den vanliga felsökningsproceduren som gäller.

Alltså flärpa upp vitala motorstyrningsparametrar såsom insugstemperatur, motortemperatur, uppmätt luftmassa, desired/actual grader på VANOS, fuel trims yada yada yada - du vet det vanliga du brukar titta på när du felsöker.

Från detta får man i princip alltid directions vart man ska fokusera nästa steg i felsökningen på och man går vidare därifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.