|
|
|
|---|---|
|
Hej på er Saknar värme i kupén i e91.an. Finns lite värme på förarsidan men inget på passagerarsidan för där blåser det iskallt. Bytte den elektriska pumpen då den va kass, har fin stråle i expansionskärlet och båda slangarna in i kupén är varma. Båda reglagen i bilen är satta på 28grader och friskluftsventilen i mittkonsolen är på ”varm” och systemet är luftat, trots detta ingen värme i kupén, Någon som varit ute för liknande fel? Känns som nått spjäll som inte öppnar men har egentligen ingen aning. Har läst på alla forum där man påstår att systemet slammar igen och kräver en spolning vilket känns otroligt märkligt, vad skulle rimligen kunna täppa till värmeelementet inne i kupén? | |
|
Hej, Det här problemet kände jag igen. Tyckte att jag såg det ganska nyss i en tråd, så jag sökte med hjälp av funktionen här ovan. Tror att jag skrev ”värme near spolning”. Inte säker nu, men den här tråden kan nog intressera: Länk /Lennart EDIT: Jaha, nu ser jag att du varit i den. Verkar lösningen inte kunna gälla din bil? |
|
| Mycket möjligt att det kan hjälpa, tycker bara det är så knepigt att ett gemensamt värmeelement i bilen kan gör att ena sidan av bilen är ljummen medans andra sidan är kall som om man skulle ha max AC på. personligen tycker jag nog att båda sidorna skulle bli lika halvvarma men men det kanske är nästa åtgärd. | |
|
sen är det största problemet i forum att allt för få återkommer med lösningen på problemet. |
|
|
någon som vet vilken spjäll i värmepaketet som styr värmen mot höger och vänster sida och vart det finns placerat och om det går att komma åt utan att riva hela inredningen? |
|
|
Uppdatering. tappade ur kylvätskan kopplade loss båda slangarna vid torpedväggen och spolade igenom 50-60 liter vatten med vanliga trädgårdsslangen från ena och sedan andra hållet. (fram och tillbaka) hällde i ny kylarvätska och luftade systemet. JIPPIE. full värme på båda sidorna. svårt att se om det kom något skräp med då det fick bli hink under bilen på returen och vattnet rann ju lite efter motorblocket. men oavsett om jag såg något eller inte så löste det onekligen problemet med spolning som jag var mycket tveksam till om det skulle göra någon som helst nytta. |
|
|
Gött! Stort tack för din återkoppling! :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.